Vi har nu hållt på och jämöra tillverkare och hus ett bra tag. Innan vi bestämmer oss vill vi bara höra så vi inte missat någon tillverkare som kan vara aktuell för oss. Därför efterlyser vi tips från er.

Efter tomt, alla papper och avgifter finns 1,5 miljoner kvar till hus, grund och markarbeten. Vi söker ett 1,5 planshus med oinredd övervåning och en bottenyta på minst 100 kvm. Vi vill ha kakel, klinkers, 14 mm ekgolv, köksluckor i ek, rostfria vitvaror, spishäll, inbyggnadsugn, invändig trapp, takkupa om huset tillåter, ev veranda, vattenvärme från platta eller vattenelement. Huset ska ha 3 rum på bottenvåningen och i övrigt så öppen planlösning som möjligt. Vi köper endast nyckelfärdigt (med oinredd övervåning) och totalentreprenad är ett stort plus.
Bygget sker i Eskilstuna.

De hus vi tittat på är:
Älvsbyhus - Torgrim var för oss bästa alternativet hos Älvsbyhus. När vi besökte ett hus gillade vi inte alls känslan av huset invändigt och det finns få tillval vilket ger alldeles för mycket eget arbete för att få den standard vi vill ha. Bygger på krypgrund med avfuktare.

Smålandsvillan - Stora Katthult var för oss bästa alternativet. Ser dock lite märkligt ut extriört. Känns som någon dragit ut ett hus på längden utan att övriga detaljer blivit längre. Takkupan är t.ex inte proportionerlig med huset. Saknar kakel, klinkers och målninsbar väv på väggar, vilet ger en hel del eget jobb. Bygger på krypgrund.

Hjältevadshus - Hittade inget vi letade efter i vår prisklass. Bygger på krypgrund.

LB-hus (ugglanserien) - Nya Duvhöken som nu blivit uggla. Ligger lite i överkant prismässigt. Verkar i övrigt bra. Har totalentreprenad vilket känns tryggt. Bygger på platta med värme.

Mjöbacksvillan - Sörgården
passade oss bäst. Väldigt lik smålandsvillan, fast dyrare. Det var däremot bättre standrad och det fanns fler tillval. Vet ej vad de bygger på för grund...tips?

Eksjöhus (Egnahemserien) - Kvadraten hade kanonbra planlösning och alla tillval och kan ev. rymmas inom budget. Extriören dock inte lika rolig och det passar inte med takkupa :'( Hade det inte varit så massiv kritik mot detta företag och framförallt de kontor vi måste använda oss av hade detta kunna vara vårt förstahandsval, men nu har man ju blivit lite uppskrämd. Bygger på vattenuppvärmd platta eller krypgrund beroende på vad kunden vill ha.

Tycker ni vi missat någon leverantör eller har ni synpunkter/tillägg?
Tackar på förhand :)
 
Har ni kollat med Mälarvillan? Rimliga priser och möjlighet att bygga hur man vill. Fördelen är också att man ha full valfrihet och man kan göra hur lite eller hur mycket man själv vill.
 
Björklidenhus (www.bjorklidenhus.se) är min favorit. De har fina hus med bra standardval. Har tittat på modellen Segersta. Skulle inte behöva göra något tillägg (förutom bastu och kakelugn). Vitvaror från Siemens, ekparkett i hela huset, klinker i våturymmena.
 
Vi ska i och för sig bygga ett en-planshus, men jag kan varmt rekommendera Mjöbäcksvillan. De har platta på mark m värme samt 300 mm, hjälp, jag har tappat minnet; isolering ?!?!?.

"Vår" säljare i Örebro är jättebra och gör allt för att vi ska få det som vi vill och tipsar om hur vi kan komma ner i pris osv!! Ändringar i planlösningar är heller inga problem. Vi har låtit dem rita om ett hus från en annan firma....Rätt hyfsad standard tycker jag också!

Men visst är det svårt, inge snack!
Lycka till med vad ni än väljer!
/Monica
 
Robert_Maria skrev:
Har ni kollat med Mälarvillan? Rimliga priser och möjlighet att bygga hur man vill. Fördelen är också att man ha full valfrihet och man kan göra hur lite eller hur mycket man själv vill.

Vad betyder "rimliga priser"?. Har du något prisexempel? Kan man få huset NF, Har de totalentreprenad? Vad bygger de på för grund? Leveranstider?
 
Ta en titt på Vårgårdahus www.vargardahus.se! Ni kan rita om huset helt efter tycke och smak (nåja ;)) och även förkorta och förlänga, lägga till och dra ifrån bäst ni vill! De är väldigt flexibla och verkar prisvärda tycker jag, som har jämfört en hel del!

I era kläder hade jag valt att rita ett hus, specificera era önskemål och sedan begära in offert från ett antal tänkbara företag. Jag inbillar mig att man kan få till en bättre deal då :D.
 
Ett 1 1/2 plans hus ( 80 m2 bv.) NF , enbart standard, går på 2 milj. hos Mälarvillan.
Mälarvillan har bra standard.
 
Har du kollat Götenehus? Jag tror de ska hus i den storleken för det priset om man håller sig till grundstandard. De har bra standard och totalentrepenad. Kom dock ihåg att kakel samt ut- och invändig målning inte ingår i grundpriset, men det kan man givetvis få mot en extra kostnad så att det verkligen blir nyckelfärdigt.

Lycka till! :)
 
GoeranHelena skrev:
Ett 1 1/2 plans hus ( 80 m2 bv.) NF , enbart standard, går på 2 milj. hos Mälarvillan.
Mälarvillan har bra standard.
Då är de inte aktuella. Bottenytan måste vara minst 100 kvm och vi kan som sagt inte lägga ut mer än 1,5 milj.
 
Ella skrev:
Ta en titt på Vårgårdahus www.vargardahus.se! Ni kan rita om huset helt efter tycke och smak (nåja ;)) och även förkorta och förlänga, lägga till och dra ifrån bäst ni vill! De är väldigt flexibla och verkar prisvärda tycker jag, som har jämfört en hel del!

I era kläder hade jag valt att rita ett hus, specificera era önskemål och sedan begära in offert från ett antal tänkbara företag. Jag inbillar mig att man kan få till en bättre deal då :D.
Menar du att man på vårgårdahus kan få det vi är ute efter för max 1,5 milj inkl grund och markarbeten? Vi har pratat med dem tidigare och då låg de inte i vår prisklass.

Lönar det sig verkligen att rita ett hus i vår prisklass? Det bore bli billigare att välja ett hus som de redan har i produktion. Jag skulle gärna slippa ritandet och allt jobb runt omkring. För oss passar det bättre att utgå från ett hus och sedan ev. göra ändringar.
 
Jag tackar för alla tips jag fått och vill gärna ha fler, men skulle uppskatta om vi håller oss till relevanta tips så vi kan koncentrera oss på de hus som ligger i vår prisklass d.v.s 1,5 plan, minst 100 kvm bottenyta, ungefär den standard som vi angav i första inlägget och max 1,5 milj för hus, grund & markarbeten. (Tomtpris, avgifter, carport, gräsmatta, kamin m.m. ligger utanför bugeten på 1,5 milj eftersom vi skaffar detta senare).
 
Menar du att man på vårgårdahus kan få det vi är ute efter för max 1,5 milj inkl grund och markarbeten? Vi har pratat med dem tidigare och då låg de inte i vår prisklass.

Lönar det sig verkligen att rita ett hus i vår prisklass? Det bore bli billigare att välja ett hus som de redan har i produktion. Jag skulle gärna slippa ritandet och allt jobb runt omkring. För oss passar det bättre att utgå från ett hus och sedan ev. göra ändringar.
Ja, vi har en produktionskostnadskalkyl på Kastanjen med inredd övervåning och takkupa på ca 1 650 000, så det bör gå att hamna där om övervåningen inte ska inredas. Men det går säkert att få reda på med ett telefonsamtal!

Jag tror absolut det kan löna sig att ta offert. Ta ett kataloghus som ni gillar och gör om någon detalj så det blir ert eget, svårare behöver det inte vara att rita själv  ;).
 
Jag tackar för alla tips jag fått och vill gärna ha fler, men skulle uppskatta om vi håller oss till relevanta tips så vi kan koncentrera oss på de hus som ligger i vår prisklass d.v.s 1,5 plan, minst 100 kvm bottenyta, ungefär den standard som vi angav i första inlägget och max 1,5 milj för hus, grund & markarbeten. (Tomtpris, avgifter, carport, gräsmatta, kamin m.m. ligger utanför bugeten på 1,5 milj eftersom vi skaffar detta senare).
För 1,5 milj måste det finnas något hjältevadshus som klarar?! :-? Vi betalade totalt (med tomt och rubbet) 1.845.000:-.... :cool:
 
Spix skrev:
[quote author=Robert_Maria link=1138826827/0#1 date=1138827606]Har ni kollat med Mälarvillan? Rimliga priser och möjlighet att bygga hur man vill. Fördelen är också att man ha full valfrihet och man kan göra hur lite eller hur mycket man själv vill.

Vad betyder "rimliga priser"?. Har du något prisexempel? Kan man få huset NF, Har de totalentreprenad? Vad bygger de på för grund? Leveranstider?[/quote]

Med rimliga priser menar jag att du kan bygga billigt om du så önskar, du kan också bygga dyrt om det är det du vill. Ja, du kan få huset nyckelfärdigt. Totalentrepenad kan du inte få (jag kan berätta med ett IM om du vill), de bygger på platta på mark ELLER på torpargrund, beroende på vad du vill men oftast plattta på mark.

Från avrop är byggtiden 8-9 veckor beroende på kapacitetsuppbokning i fabriken.
 
GoeranHelena skrev:
Ett 1 1/2 plans hus ( 80 m2 bv.) NF , enbart standard, går på 2 milj. hos Mälarvillan.
Mälarvillan har bra standard.
Mycket förvånad över dessa sifforor.... Över 200 kvadrat bra standard ca 2,6, komplett utan tomtkostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.