Hej,
Vi skall precis till att gjuta grunden till vårt hus.
Vi har beställt ett lokalt sågat grangolv som kommer bli ca 25 mm tjockt.
I grunden skall det vara vattenburen golvvärme.

Grangolvet är spontat. Jag har hört mig för med erfarna snickare, där alla säger olika.
En del säger, lägg två lager korslagd plywood för att ha något gött att skruva i.
En del säger att man lika väl kan regla upp med typ 45 x 70 reglar med ett bra cc mått, och isolera mellan reglarna för att bli av med resonanslådorna.

Vad säger expertiserna om detta?
Påverkas golvvärmen?

Tack tack
repseJ
 
med den konstruktionen så hade jag nog skippat värmeslang gjutet i grunden och istället haft den i spårade skivor under planket.
 
  • Gilla
repsej
  • Laddar…
Bäst är väl att borra och plugga direkt i plattan!
 
S Stefan1972 skrev:
med den konstruktionen så hade jag nog skippat värmeslang gjutet i grunden och istället haft den i spårade skivor under planket.


Ja, jag har också funderat på det. Men har fått för mig att man tappar den "genuina" golvvärmen då... Att det inte sprids så bra i spårade skivor med tillhörande plåtar.

// Jesper
 
Ju närmare golvytan värmen befinner sig ju bättre lär det väl spridas? Med tjocka trägolv är det ju ingen vits att hålla plattan varm direkt... Trägolvet gör det väl trögt nog ändå...
 
  • Gilla
repsej
  • Laddar…
Jag är ongen expert på golvvärme men luftspalter brukar vara döden när man skall föra värme genom material. Tror golvvärme direkt under planken blir trögt nog.
 
  • Gilla
repsej
  • Laddar…
Golvvärme i spånskivor istället för ingjutet så får du snabbare reglering och något att skruva i på samma gång. Annars ser jag en träskiva som bättre än uppreglat för värmeöverföringen
 
  • Gilla
repsej
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ju närmare golvytan värmen befinner sig ju bättre lär det väl spridas? Med tjocka trägolv är det ju ingen vits att hålla plattan varm direkt... Trägolvet gör det väl trögt nog ändå...
U Urban J A skrev:
Jag är ongen expert på golvvärme men luftspalter brukar vara döden när man skall föra värme genom material. Tror golvvärme direkt under planken blir trögt nog.
Idén om man skulle regla upp skulle ju vara att "isolera" med cellplast. Men det leder ju inte värmen super-bra!

Känns onekligen som det hetaste tipset än så länge!
Tack för era inputs!

(y)
 
Tack vare vi byggt långsamt så har vi haft möjlighet testa hur bra ingjuten golvvärme fungerar.
Vi hade nakna betonggolv nästan ett år innan vi la innergolven. Med bara betong så räckte 22 grader framledningstemperatur på golvvärmen för hålla väldigt jämn och behaglig temperatur i huset. Efter vi lagt 14mm parkett (+2mm foam) var vi tvungna höja framledningen till bortåt 28 grader, men komforten blev trots det märkbart sämre.
Problemet är att när golvvärmen blev isolerad av parketten, så fick ventilationen mycket större påverkan på rumstemperaturen (tack var golvvärmen blev trögare tar det flera timmar längre för den att justera rumstemperaturen och då har ventilationen redan hunnit ändra sig också).

Trots vi har FTX (utan eftervärme) så kan rumstemperaturn pendla några grader beroende på temperaturen ute, vilket den inte gjorde innan vi lagt parketten. Det var helt klart en tråkig effekt, men vi får lösa det framöver genom stoppa in värmare på tilluften.

Jag håller med de andra - inspårad i skivor lär funka bäst om du har ett så tjockt innergolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.