Jag vet ju vilken panik alla får som har hus när det vankas minusgrader - bla min egen mor och hennes kråkslott på landet. Hon spenderar tiotusentals kronor i olja varje vinter på att hålla huset 5 grader varmt i dom långa perioder som hon inte är där. Och jag har alltid frågat mig om det verkligen ska behöva vara så?:

Jag har alltid fattat det som att det farliga är att vattnet fryser i ledningarna och spräcker dom. När jag då svarar att varför tömmer man inte bara vattnet ur rören, då kommer genast en massa förklaringar om att "nae, hus inte mår bra av att vara kallare än 5 grader". Detta känns lite konstigt eftersom jag vet att dom flesta lador och uthus i Sverige konstant är frusna vid kall väderlek och dom verkar stå kvar precis lika länge som bostadshusen - ibland längre.

Så är det inte egentligen en liten myt (kanske ivrigt påhejat av nåt energibolag) att hus går sönder av att vara frusna? Är det verkligen så?
 
har hon vattenburen värme? isåfall skall man inte tappa systemet, i och med att radiatorsystemet får syrerikt vattten och snart kommer att korridera bort!
 
ppalm skrev:
har hon vattenburen värme? isåfall skall man inte tappa systemet, i och med att radiatorsystemet får syrerikt vattten och snart kommer att korridera bort!
det finns olika medel man ka ha i radiatorvattnet för att sänka fryspunkten.

vattenlås är väll ingen höjdare att tömma på vatten därimot.
 
Här omkrig där jag bor (södra Halland) finns det många "sommarhus" som står helt utan värme hela vintern.
Dom flesta av dessa är rätt enkla konstruktioner, då det ofta helt saknas isolering i väggar (typ träpanel (ute) - reglar - träpanel(inne).
Dom hus jag har sett har klarat sig bra. :)
Nu är det så att dessa hus står helt obebodda hela vintern och alltså aldrig värms upp förrän en bra bit in på våren/sommaren.

Frågan är hur ett hus skulle må om man lät temperaturen gå upp och ner (fruset hus/boendetemperatur) ett par gånger under vintern, tänker på fuktvandring och dylikt ? ???
 
En kompis föräldrar köpte för några år sedan ett par hus som stått ouppvärmda i ca 5 år, där hade någon slags innomhusfärg (latex?) släppt totalt i stora flak, såg för eländigt ut.
Utan uppvärmning får man nog stor fuktvandring in i huset, plus att man inte får något självdrag som kan transportera ut fukt.
Ännu värre vore det nog att ha plast i väggarna på ett ouppvärmt hus, skulle man då inte få fukten att kondensera i väggen vid dom tillfällen det är kallare inne än ute ?
 
Får säga som fortsättning på mitt förra inlägg att även sett ett "modernt" (isolering/plast etc.) kontorshus som stod utan värme några vintrar.
Det mesta intressanta var att alla plastmattor på golvet (betong, platta på mark) såg ut som ballonger.
Verkade som att golvlisterna höll kvar plastmattan och att sedan fukt/luft på något sätt fick mattan att "blåsas upp".
Var rätt intressant att gå på "luft", väldigt mjukt och behagligt ;D

När värmen senare sattes på sjönk plastmattorna tillbaka, verkar inte ha gett några bestående skador men kanske inte det bästa för ett modernt hus.

Undrar vad försäkringsbolagen skulle säga om en skada, då berende på att man sänkt temperaturen i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.