Tjena!
Ny här och tänkte fråga där någon inte bara "killgissar"!
Har nyss köpt en intex pool på 47 kubik!!!
Har ett sandfilter som klarar 10,5 kubik i timmen.
Nu vill man ju såklart ha värme i stackaren så att man kan bada.
Vilken pump bör jag ha?
Ska man ha bypass så att inte 10500 liter springer genom värmaren under en timme? (antar att värmaren inte klarar detta)
Inverter? Är det lönt att investera i det?
Och var köper man ett thermotäcke till denna bjässe? (Diameter 7,3m)
// Nybörjare på pool
 
Hej! Jag har haft pool i ca sju år nu. Det absolut viktigaste är täckningen dvs det som håller kvar värmen i poolvattnet och som låter solens strålar värma upp vattnet. Vi har tak vilket jag inte vet om ni har möjlighet att ha. Vi har en 3kW värmepump som vi kör ett par veckor i Maj därefter behövs den inte förrän i slutet Aug, början på
Sep. Solen värmer mer än vilken pump som helst, självklart beroende på solläget där poolen står.
 
Bypass är bra vid underhåll tycker jag. Många värmepumpar har standardkopplingar men sen inne i själva kopplingen så sitter det avsmalningar (?) som gör att det inte kommer mer vatten att värma än vad pumpen klarar av.
 
Till 47m3 fungerar 9kW bra, som riktmärke.

som sagts redan är täckningen oerhört viktig, energiförlusten vid avdunstning är betydande.

ja du ska ha en bypass så att du kan reglera flödet. Två t-kors och en ventil så är saken biff, komplettera med två avstängningsventiler mot vp så att du kan koppla ifrån denna eller köra utan.
 
[QUOTE="satellit, post: 3755322, member: 43412"Solen värmer mer än vilken pump som helst, självklart beroende på solläget där poolen står.[/QUOTE]

Jag har hört flera säga att solen räcker, men de brukar ha rätt kallt i poolen. Vad har du för temp nu i Stockholm utan värmare?
 
30gr med tak.

Men problemet är ju tidig och sen säsong. Då är värmepump det enda som fungerar. Och en lite svalare sommar krävs vp om man vill ha närmare 30 i poolen, vilket man vill.....

Vill man frysa röven av sig kan man ju åka till närmaste sjö istället.
 
Hep Hep skrev:
[QUOTE="satellit, post: 3755322, member: 43412"Solen värmer mer än vilken pump som helst, självklart beroende på solläget där poolen står.
Nu på morgonen 28,5. Det har varit runt 30 senaste veckorna. Vi klarar oss fantastiskt bra med bara taket. Solen steker poolen från morgon till kväll. Jag brukar jämföra pooltaket m vårt uterum, det steker på bra när alla skjutdörrar och fönster är stängda. Har man då vatten som cirkulerar som i poolen då värms det rejält.
Jag har hört flera säga att solen räcker, men de brukar ha rätt kallt i poolen. Vad har du för temp nu i Stockholm utan värmare?[/QUOTE]
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tackar. Nu står vår pool inte så soligt och vi har inget tak, så det förklarar en del. Till nästa år blir det både ny pool och placering och då borde vi nog tänka på dig när vi planerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.