Är ute efter att måla mitt nybygge i lärk/cederträ "look-a-like" färg (bygger med vanlig granpanel idag).
Målet är att få huset att se likadant ut som bilden nedan (kanske t.o.m. lite, lite mörkare).
Någon som vet hur man får till detta på bästa sätt och metod. Har tittat en del på Jotuns Oljelasyrer (kanske kan vara något). Har läst lite också om att det kan vara skillnad på hyvlad och ohyvlad panel (för resultatet). Någon som vet mer?

default.jpg

Detta är ett annat hus, men lite för mörkt:

image
 
Nej, jag har inte köpt/monterat panelen ännu utan är än så länge bara ute efter inspiration (avropet ligger ca. 2 veckor fram).
Tyvärr så kan jag heller inte välja bort den panel som är på huset idag (kostnadsskäl) utan jag får nöja mig med sneak varianten (måla som lärkträ).
Vad jag däremot kan välja är om jag vill ha hyvlad eller ohyvlad granpanel.

Så hur skall jag måla, behandla denna hyvlade/ohyvlade panel för att uppnå mitt mål?

Mange takk ....
 
Någon som vet hur man får till detta på bästa sätt och metod. Har tittat en del på Jotuns Oljelasyrer (kanske kan vara något). Har läst lite också om att det kan vara skillnad på hyvlad och ohyvlad panel (för resultatet). Någon som vet mer?
Fick reklam från Jotun idag och där fanns en bild på ett hus med liggande panel som var behandlad med deras oljelasyr. Tror det var Sibirisk lärk-look. Såg riktigt trevligt ut. Ska själv bygga ett altanräcke som jag sedan ska köra med oljelasyr a´la Sibirisk lärk.
 
Bilderna ovan, är det riktig lärkträ eller laserat trä av annan sort?


/N
 
Riktigt lärkträ ska behandlas varje år för att få den varma bruna kulören, vissa föredrar att använda den obehandlad och får då ett gråaktigt utseende.

N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.