Vi hängde på trenden med konstrotting ganska hårt, har fem olika grupper runt huset med allt från två stolar och ett bord till åtta stolar och bord samt stora hörnsoffor. Det man ofta läser är att det är underhållsfritt och man eg bara behöver ta in möblerna på vintern och ut dom på sommaren.

Av alla de grupper som vi nu har så faller de isär en efter en, efter knapt fem år. Rottingen har börjat gå av på samtliga möbler förutom den möbelgrupp vi har i uterummet, den är helt intakt.

Vi har köpt möbelgrupperna på stora välkända möbelaffärer i Stockholm och absolut inte de billigaste varianterna.

Är det fler än vi som har börjat se samma problem med konstrotting?
 
Claes Sörmland
Plast bryts ned i solen om den inte UV-skyddats rätt rejält. Inte mycket att göra.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Vi har haft vår utegrupp i fem år. Först i år har vi märkt att konstrottingen börjat släppa på flera ställen.
 
Jag har kasserat fyra stolar r rogtingen på bara några år har gett upp.
 
  • Gilla
Irisj
  • Laddar…
C
Berätta gärna vad ni har för "märke" på möblerna så vet man vad som är bra och vad som är dåligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plast bryts ned i solen om den inte UV-skyddats rätt rejält. Inte mycket att göra.
Håller med Claes, brukar säga till grannarna som vill ställa in sina över vintern att de egentligen borde göra tvärtom och ha dom inne på sommaren eftersom solen skadar dem värre.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tyvärr är det nog ett material som man får vara glad om det håller typ fem år. Bättre hållbarhet om de kan skyddas mot solstrålning som sagt tex att man har de under tak men det är verkligen inget evighetsmaterial.
 
J Jocke Best skrev:
Håller med Claes, brukar säga till grannarna som vill ställa in sina över vintern att de egentligen borde göra tvärtom och ha dom inne på sommaren eftersom solen skadar dem värre.
Låter som att ni har en god relation eller ingen alls :)
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
J
S satellit skrev:
Låter som att ni har en god relation eller ingen alls :)
Ganska god eftersom jag har rätt:D(y)
 
Jag har samma erfarenhet av denna konstrotting. Nu verkar det som bara en del av dem brister, medan andra förblir hela.
Men med några trasiga är möbeln ändå förstörd.
Jag såg att det på e-bay såldes lös konstrotting. Blev dyrare än att köpa en ny stol, och sen allt arbete att fläta!
 
J Jocke Best skrev:
Ganska god eftersom jag har rätt:D(y)
Haha grymt! .
 
thomas33 thomas33 skrev:
Jag har samma erfarenhet av denna konstrotting. Nu verkar det som bara en del av dem brister, medan andra förblir hela.
Men med några trasiga är möbeln ändå förstörd.
Jag såg att det på e-bay såldes lös konstrotting. Blev dyrare än att köpa en ny stol, och sen allt arbete att fläta!
Fy fn den dag man sätter sig å börjar fläta egen konstrotting då är det dax att checka ut
 
  • Gilla
  • Haha
Ingells och 4 till
  • Laddar…
jag märkte att det släppte på någon enstaka förra året. Men i år är det så att man reagerar. Kan hålla med om att det är solen. Då soffan som oftast är i skugga har det inte släppt något. Köpte våra via MIo. Jag är sugen på ställbara fåtöljer. Men avvaktar nu med det.
 
  • Gilla
Vä65
  • Laddar…
Har bara en soffa i naturfärgad konstrotting, den har stått på altanen i solen i 11 år, Inget sönder, tas inte in på vintern(det är ju därför man köper detta material =) märket är Brafab .
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plast bryts ned i solen om den inte UV-skyddats rätt rejält. Inte mycket att göra.
Även så kallad UV-beständig plast förstörs av UV-strålning, det tar bara lite längre tid.

Trä ska det bara, miljövänligt och hållbart, dessutom lätt att laga.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.