Hej,

Jag har grävt ner ett nytt kabelskyddsrör för matningen till en av mina pollare (så att de kommer gå på samma skymningsrelä) och funderar nu på vad det är för vattentät kopplingsdosa som kan tänkas användas för att koppla ihop kablarna under pollaren som man kommer koppla in sig på.

Kommer gjuta ett nytt "fundament" för pollarna, tänkte använda gjutrör i papp och sätta ner ett avloppsrör i mitten (75 mm) som dosan måste få plats i.

Är en elektriker som ska göra det, men vill gärna inte gjuta något innan jag vet om det är på det sättet som installationen sker :) (förbereder gärna även så mycket som möjligt..)

Kortfattat: Vid installation av pollare, hur kopplas matningen ihop under pollarna då det inte finns förberett i pollaren att koppla vidare.

Vill ha en dosa som är 2 markkablar in och en ut, på motsatt sida. Typ som denna:

https://ledmegastore.se/stromforsor...MmZCVxh1U8hC7LXw4KEevW86KNOu5x3caAqRZEALw_wcB

v-tac-kopplingsdosa-till-samling-av-kabel-ip65-vattentaat.jpg
Fast för 3G2,5 ..

Tack på förhand!
 
P patrikd84 skrev:
Hej,

Jag har grävt ner ett nytt kabelskyddsrör för matningen till en av mina pollare (så att de kommer gå på samma skymningsrelä) och funderar nu på vad det är för vattentät kopplingsdosa som kan tänkas användas för att koppla ihop kablarna under pollaren som man kommer koppla in sig på.

Kommer gjuta ett nytt "fundament" för pollarna, tänkte använda gjutrör i papp och sätta ner ett avloppsrör i mitten (75 mm) som dosan måste få plats i.

Är en elektriker som ska göra det, men vill gärna inte gjuta något innan jag vet om det är på det sättet som installationen sker :) (förbereder gärna även så mycket som möjligt..)

Kortfattat: Vid installation av pollare, hur kopplas matningen ihop under pollarna då det inte finns förberett i pollaren att koppla vidare.

Vill ha en dosa som är 2 markkablar in och en ut, på motsatt sida. Typ som denna:

[länk]

[bild]
Fast för 3G2,5 ..

Tack på förhand!
Om du intehar för avsikt att gräva upp igen, utan det ska vara permanent så är en sådan här lämplig, den är vattentät och kan förläggas direkt i mark, går att öppna men lite knöligt då det är kladd ini den. Lämpligt då även att göra en liten slinga på kablarna i mark om det händer något.
 
  • Vattentät kabelskarv i blå plast med gel och tre genomskinliga anslutningsterminaler för 450V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Om du intehar för avsikt att gräva upp igen, utan det ska vara permanent så är en sådan här lämplig, den är vattentät och kan förläggas direkt i mark, går att öppna men lite knöligt då det är kladd ini den. Lämpligt då även att göra en liten slinga på kablarna i mark om det händer något.
Tack för tipset, men vill göra kopplingen under pollaren - där jag kan komma åt även i framtiden.
 
Det ska då bli ett hål under som går att komma åt under mark eller en upphöjd del som pollaren sitter på.
 
J jonaserik skrev:
Det ska då bli ett hål under som går att komma åt under mark eller en upphöjd del som pollaren sitter på.
Förstår inte riktigt hur du menar.

Pollarna kommer stå på betongfundament, dessa ser ut att vara större än att få plats i ett 75-rör, eller?
 
Är det då färdiga fundament, finns i utförande 108 eller 60mm hål , 60 mm är lite klent för att få ner en dosa av större format, den GEL som visas har måtten 86x47x27 mm..
 
Ska gjuta eget, men den där kan man bara skarva en kabel med, behöver få in 3 kablar - så tror inte den funkar.
 
  • Gilla
BjörnJonsson
  • Laddar…
Du kan ju använda liknande den jonaserik visar för avgrening i mark utanför pollarna och i rören/fundamenten en rak skarv. Det är en vettig lösning och skarven tex Rutab e.dyl.

1459902.jpg
 
  • GK100 GK100 skrev:
    Du kan ju använda liknande den jonaserik visar för avgrening i mark utanför pollarna och i rören/fundamenten en rak skarv. Det är en vettig lösning och skarven tex Rutab e.dyl.
GK100 GK100 skrev:
[bild]
Men det är ju 3 kablar som ska ihop:

Matning från central/skymningsrelä
Pollare
Matning vidare till nästa pollare

Får inte ihop hur det löses med bara skarvar. Kanske varit otydlig?
 
P patrikd84 skrev:
Men det är ju 3 kablar som ska ihop:

Matning från central/skymningsrelä
Pollare
Matning vidare till nästa pollare

Får inte ihop hur det löses med bara skarvar. Kanske varit otydlig?
Typen jonaserik visar finns i varianter för avgrening det är möjligt att den också är det men annars sök på "gelskarv kabel avgrening" osv så hittar du många olika. Går också gjuta plastdosor med gel och gräva ner inga problem med det heller.

Ett exempel på det i forumet vanliga elbutik är RayTechClik0
 
Den jag visade kan man få in 2 kablar i ene ändan, det gäller bara att trycks till ordentligt, ett litet aber med dom är att man måste klämma till med en stor polygrip och knacka till låsen på sidan, det gäller alla av den sorten, oavsett storlek.
 
Förlåt, men tycker det verkar overkill för en skarv som sker inne i ett fundament omgiven av utomhusluft. Är detta vad en elektriker använder i detta fall?
 
Avgreningarna ska du ju lägga i marken och avsticket in i ditt fundament där kan du skarva på något lämpligt sätt bäst om du kan komma till armaturens anslutning direkt i den änden. Du kan ju också välja någon liten dosa som får plats i röret tex Spelsberg Mini 25-L som kan passa bra här.

image.jpg
 
GK100 GK100 skrev:
Avgreningarna ska du ju lägga i marken och avsticket in i ditt fundament där kan du skarva på något lämpligt sätt bäst om du kan komma till armaturens anslutning direkt i den änden. Du kan ju också välja någon liten dosa som får plats i röret tex Spelsberg Mini 25-L som kan passa bra här.

[bild]
Jag vill inte ha någon skarv i marken så kabeln inte går att byta utan att gräva upp en massa, så den där ser bättre ut :)

Får höra med elektrikern om han kan tänka sig använda sådana.

Tack för hjälpen!
 
Kommer din skarv att ligga under marken eller över? Jag hade oroat mig för fukt i en skarv utan gel om den är nära eller under mark.

Å andra sidan tål ju fiberskarvboxar att ligga nedsänkta i vatten, så det finns kanske lika täta lösningar för el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.