Varje år kundkraft förhandlar fram ett nytt avtal åt mig lyckas jag alltid hitta ett billigare avtal på elskling.se. Ibland har det handlat om ett flera tusenlappar över ett år. Jag tänkte därför börja sköta mina avtal själv. Hur svårt kan det vara, liksom?

Det kanske verkar lite konstigt, men innan jag hoppade på Kundkraft för många år sen, så hade jag alltid haft samma leverantör, så jag har aldrig behövt bry mig om att byta. Vad jag har lite svårt för är djungeln av avtal, straffavgifter och uppsägningstider, i vilken ordning och när allting ska ske! Det känns som att det är lätt att göra fel här och konsekvenserna blir väl att jag betalar dubbelt, eller inte får nån el levererad alls.

Jag har skickat mail till både kundkraft och min nuvarande elleverantör angående uppsägning och uppsägningstid, men de hänvisar bara till varandra. Kundkraft säger att de kan avsluta mitt medlemsskap och att de då inte förhandlar fram ett nytt till nästa år. Min nuvarande elleverantör säger att jag ska vända mig till Kundkraft för frågor om uppsägning.

Så, för att börja någonstans, tänker jag mig såhär:

1. Säga upp avtal med kundkraft
* Kan detta göras när som helst fram till nästa auktion, utan att det påverkar mitt nuvarande abonnemang? (jag känner till att jag är bunden fram till 2020-12-31)
* På kundkrafts hemsida står det "Du har dessutom alltid 14 dagars ångerrätt varje år när vi upphandlar ett nytt avtal åt dig" - innebär detta att jag kan vänta och se ifall det nya avtalet var nåt att ha och sedan säga upp det ifall det inte var det?
2. Säga upp avtal med min nuvarande elleverantör
* Behöver jag säga upp detta, eller löper det ut av sig självt?
* Om inte, vilket datum säger jag upp det? Slutdatum är 2020-12-31.
3. Teckna avtal med ny elleverantör
* Vilket datum gör jag detta?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Sannolikt är du låst ett år. När du tecknar nytt anger du vilket datum avtalet ska börja gälla.

Kundkraft kräver ju kickback, så det är inte konstigt att det blir dyrare den vägen.
 
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är du låst ett år. När du tecknar nytt anger du vilket datum avtalet ska börja gälla.

Kundkraft kräver ju kickback, så det är inte konstigt att det blir dyrare den vägen.
Ja, att jag är låst 2020-01-01 till 2020-12-31 är det ingen fråga om. Det känner jag till. Jag kanske var lite otydlig bara. Jag editerar så det blir tydligare.
 
coconut
Det avtal du har med kundkraft är det du kan ändra på dvs elhandelsavtalet. Elnätsleverantören kan du inte ändra på, där har du det du har.
 
coconut coconut skrev:
Det avtal du har med kundkraft är det du kan ändra på dvs elhandelsavtalet. Elnätsleverantören kan du inte ändra på, där har du det du har.
Nja, elnätsleverantören är inte med i bilden alls här, faktiskt.
Jag pratade om min elleverantör, dvs. Varberg Energi, i mitt fall. Kundkraft är inte min elleverantör. Kundkraft är bara en mellanhand som förhandlar om elavtal hos många elleverantörer.
 
coconut
J Jagheterinteolof skrev:
Nja, elnätsleverantören är inte med i bilden alls här, faktiskt.
Jag pratade om min elleverantör, dvs. Varberg Energi, i mitt fall. Kundkraft är inte min elleverantör. Kundkraft är bara en mellanhand som förhandlar om elavtal hos många elleverantörer.
ah, jag som trodde kundkraft var elhandelsbolaget. Då är jag lika frågande som du är hur det fungerar och vem som har ansvar för vad.
 
Medlemskapet är helt gratis och kan avslutas när som helst, genom att kontakta vår medlemsservice via telefon, mail eller på Messenger. När du lämnar Kundkraft så innebär det att vi slutar upphandla ett nytt elavtal åt dig och det pågående elavtalet för året löper på tills det går ut. Om du även vill bryta det pågående elavtalet sker det mot en kostnad till elbolaget, eftersom det är ett pågående avtal man då vill bryta.
 
coconut coconut skrev:
ah, jag som trodde kundkraft var elhandelsbolaget. Då är jag lika frågande som du är hur det fungerar och vem som har ansvar för vad.
Kundkraft ansvarar för bytet mellan elavtal en gång om året. De fixar allt sånt. Elleverantören ser till att jag får el. Det är inte det jag har problem med =)
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
T tergo skrev:
Medlemskapet är helt gratis och kan avslutas när som helst, genom att kontakta vår medlemsservice via telefon, mail eller på Messenger. När du lämnar Kundkraft så innebär det att vi slutar upphandla ett nytt elavtal åt dig och det pågående elavtalet för året löper på tills det går ut. Om du även vill bryta det pågående elavtalet sker det mot en kostnad till elbolaget, eftersom det är ett pågående avtal man då vill bryta.
Fine. Så då borde jag kunna skriva till Kundkraft nu och be dem säga upp mitt medlemsskap. Uppsägning av mitt avtal med Varberg Energi kan jag strunta i helt och hållet, tolkar jag det som (det sköter sig automatiskt). Skriva nytt avtal med leverantör X i december nån gång, med start 2021-01-01. Korrekt?

Det jag är rädd för här, är att Varberg Energi inte alls avslutar mitt avtal, utan att det påbörjas ett nytt automatiskt 2021-01-01, men så är alltså inte fallet?
 
du får kolla om du har någon uppsägningstid på varberg energi, oavsett vilket så säg upp det 2 månader innan utgång
 
Hej,jag gjorde samma "tavla"som du och gick med i Kundkraft. Utöver elpriset lägger dem på 4öre som du kan förhandla bort med andra bolag,välj INTE fast abonnemang utan förhandla bort års/mån avg.+påslag på elpriset,så har jag gjort nu i 2år med Vattenfall
 
Jag har ganska länge utnyttjat Compricers tjänster https://www.compricer.se/
Får förslag och väljer själv vilket elhandelsbolag jag vill gynna, och sedan sköter Compricer uppsägning, nyteckning av avtal mm.
Byter gärna varje år, för då slipper man oftast den fasta avgiften, eller den blir i alla fall lägre de första 12 månaderna.
Vad Compricer lever på vet jag inte, men de hjälper ju till att välja leverantör av allt möjligt, el, försäkring, sparkonto, försäkringar mm.
De får väl en slant från bolagen som de lyckas lura in oss och teckna köp i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.