Håller på att bygga altan och har fått upp ungefär halva stommen. Funderar på om jag skall lägga plåt mellan och över reglarna för att dels skydda stommen (och att få ett torrt utrymme under på köpet)?
Altanen är ligger nära sjön i Stockholms skärgård.

hur länge brukar en stomme i tryckt virke hålla? Om jag lägger plåt så lär det klara sig +100år. Är det värt merkostnaden (och jobbet)?
 
  • Halvfärdig stomme till en altan i tryckt virke utanför ett hus, nära naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg den isåfall under, se till att den lutar något från altanen. Lägger du den över så får du ju vatten stående mellan brädorna. Stommen lär hålla i minst 25 år.
 
Var otydlig:

plåtarna skulle bockas som ett U (555x3200 med 100 mm kanter) och läggas mellan reglarna med fall ut från huset och fångas upp i en hängränna. Sedan läggs ett U (45x3200 med 70mm kant) över själva regeln.
 
För att avsluta råden så valde jag att beställa plåt. Gick på 3000 spänn. Så nu har jag ett torrt och fint utrymme under altaen. Plåtbeklädd konstruktion under altan med träbalkar och torrt utrymme, nyligen färdigställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär blev det när det färdigt
Nybyggd träaltan ansluten till ett vitt hus med synliga fönster och en dörr, med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 5 till
  • Laddar…
Tjusigt!
 
De där ska du va nöjd me!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.