Vi skall skaffa oss en veckopostlåda/markpostlåda och önskar tips på en sådan som rymmer post för ca 5-8 dagar. Har ingen erfarenhet av dessa.
Vi har två dagstidningar + reklam dagligen. Den bör ha ett utrymme och ett system så att all post läggs ner.
Den måste vara tät.
Ett bra lås som inte fryser fast så fort det blir frost. Bor i norra norrland.
Själva lådan ska vara stabil och hållbar.
Vad är att föredra, sidohängd lucka eller att luckan viks ner?

Har tittat på en del lådor som Biggi original. http://butik.biggi.se/Biggi-Postlador/original-toemningslucka-fram Den verkar vara stor och rymlig men inte direkt vacker. Vet inte hur bred och djup en veckopostlåda måste vara och hur den bör vara konstruerad för att eliminera risken att tidningar och annan post ställer sig på högkant och på så sett korkar igen lådan.
Tacksam för tips // Kenneth
 
Cheesen
K kgu skrev:
Vi skall skaffa oss en veckopostlåda/markpostlåda och önskar tips på en sådan som rymmer post för ca 5-8 dagar. Har ingen erfarenhet av dessa.
Vi har två dagstidningar + reklam dagligen. Den bör ha ett utrymme och ett system så att all post läggs ner.
Den måste vara tät.
Ett bra lås som inte fryser fast så fort det blir frost. Bor i norra norrland.
Själva lådan ska vara stabil och hållbar.
Vad är att föredra, sidohängd lucka eller att luckan viks ner?

Har tittat på en del lådor som Biggi original. [länk] Den verkar vara stor och rymlig men inte direkt vacker. Vet inte hur bred och djup en veckopostlåda måste vara och hur den bör vara konstruerad för att eliminera risken att tidningar och annan post ställer sig på högkant och på så sett korkar igen lådan.
Tacksam för tips // Kenneth
Vi har en flexbox. Är helnöjd med den.
 
Hej Cheesen.
Flexbox ser fin ut. Lägger den alltid posten fint och prydligt i botten? Dvs det händer inte att tidningar ställer sig på högkant? Är utrymmet från inkastet och till tömnings luckans nedre kant eller går utrymmet att göra större? Jag tittade på Veckopostlåda Flexbox Karolina. https://www.flexbox.se/postlador/postlada-karolina Ser att de även har smarta paketpostlådor.
 
Cheesen
K kgu skrev:
Hej Cheesen.
Flexbox ser fin ut. Lägger den alltid posten fint och prydligt i botten? Dvs det händer inte att tidningar ställer sig på högkant? Är utrymmet från inkastet och till tömnings luckans nedre kant eller går utrymmet att göra större? Jag tittade på Veckopostlåda Flexbox Karolina. [länk] Ser att de även har smarta paketpostlådor.
Den går att förstora. Posten hamnar som snett på den vinklade plattan. Har aldrig haft in nå drevsnö eller liknande, och ja det är en sån där paketlåda som stänger sig själv när paketet är nerstoppat.
Grön paketlåda öppen som visar inre vinklad platta utan synlig drevsnö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som öppnar en vinklad metallplatta på en grön självstängande paketlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för din info samt bilderna du skickade. En Paketpostlåda verkar vara en bra ide. (y)
 
Vi har också flexbox. Mycket smidigt att kunna justera utrymmets storlek beroende på om man är hemma eller åker iväg en längre stund.

Enda nackdelen jag märkt är att jag varit med om att post kommit mellan själva blindbottenplattan (som förevisas ovan) och den egentliga botten på brevlådan. Har visserligen bara hänt någon gång under fem år, men ändå.
 
tensiden tensiden skrev:
Enda nackdelen jag märkt är att jag varit med om att post kommit mellan själva blindbottenplattan (som förevisas ovan) och den egentliga botten på brevlådan. Har visserligen bara hänt någon gång under fem år, men ändå.
Hej
Tack för tipset. En viktig kunskap att ha i tankarna. Det lutar åt en Flexbox. Har ej beslutat mig om det blir den med paketinkastet. Ser ut som mekanismen för paketinkastet begränsar något volymen i lådan. En fyndig utvecklingen av veckopostlådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.