Har läst lite i den här tråden, men ville starta en ny :https://www.byggahus.se/forum/threads/lador-av-plywood.126868/page-2

Enkla, billiga och massproducerade plywwodlådor. Skall innehålla allt möjligt bråte, i stort sett ersätta de där plastlådorna man kan köpa lite var stans, tex Clas Ohlsson. Nackdelen med dom är att de är lite ömtåliga, särskilt när det är kallt. Behöver inte vara fint, hellre lätta.

Och eftersom jag inte är en möbelsnickare och saknar både anlag och verktyg för att bli, så fundear jag på enkla lösningar. :) Så innan jag funderar vidaret, finns det någom som tänkt redan? De beskrvningar jag sett innefattar fräsning och sinkning. Det är säkert bra, men har inte de grejerna. Materialkostnad skall komma under vad plastlådorna kostar, helst.

Översikligt tänkte jag mig att såga en "remsa" med linjal och cirkelsåg, den får sedan bli botten och kortsidor. Borra hål i kortsidorna för handtag. Såga sedan långsidor, som då får gå utanför kortsidorna. Spiklimma ihop allt, med sidorna utanför botten (har en dyckertpistol!). Sätt två lister på undersidan, fungerar som tassar samt håller på plats om man staplar.

Funderar lite på storlekar, det vore roligt om man kunde göra så att två små går att stapla på en stor.
 
Om du ska slarvsnickra ihop dom är ddt nog lättare att ha botten under sidorna. Annars får du svårt att få nå press när du limmar om du inte har perfekt passform
 
Blir inte passformen tillräckligt bra om man gör botten och två av sidorna av samma utsågade "remsa". Då blir de lika breda, i alla fall där man delar dem?

Botten under sidorna, jag tror inte det blir starkt nog.
 
L
Själv har jag funderat på att bygga plywoodlådor enligt den här principen - men inte hittat något enkelt sätt att få tag i de förzinkade kantbeslagen till rimligt pris. Plywoodlåda med förzinkade kantbeslag och synliga skruvar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Om du inte har verktygen för detta är det nog en rätt stor tröskel innan du får igen investeringen jämfört med att bara köpa plastlådor. Då bortser du också från värdet av din tid.
 
F
Om du ska ha många och inte vill skaffa massa grejjer kan du ringa runt till snickerier. Med lite tur så har de någon pensionerad medarbetare som fortfarande har nyckel som kan hjälpa dig en helgdag. Huruvida det blir billigare än plastlådor låter jag vara osagt, men klart snyggare iallafall.
 
Räknade lite på materialåtgång, och man får ut 6 st lådor med samma dimension som en EU back 400x300x220mm (LxBxH ytter) ur en byggskiva 12mm plywood. Jämför med EU-back, för de är stabilare, tåligare och har bättre form än de plastbackar man kan köpa på Classe.

En sådan EU-back kostar 115:- ink. moms, plywooden kostar 200:-. Lite lim och några spik, säg 40:- per låda för material? Om du vill göra det riktigt billigt, så kan du ta 10mm OSB, för 25:-/låda i material. Tveksam till långtidsstabilitet/fukttålighet på den dock.

(Reservation för felräkning :) )

Eller så köper man några sådana här

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../forvaringslador-korgar/tralada-661088/#tab04
 
En varning bara 12mm byggplywood är väldigt tråkiga i utseendet och ofta böjda som potatischips. Men dina lådor är nog pass små att det inte spelar så mycket roll.
 
hsd
Det finns ju formplywood, tåligare mot väder å vind
 
L Lärospånet skrev:
Själv har jag funderat på att bygga plywoodlådor enligt den här principen - men inte hittat något enkelt sätt att få tag i de förzinkade kantbeslagen till rimligt pris. [bild]
Har du hittat något sätt att få tag i kantbeslagen? Är ute efter just sådana men lyckas inte hitta.
 
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
L
Korpen29 Korpen29 skrev:
Har du hittat något sätt att få tag i kantbeslagen? Är ute efter just sådana men lyckas inte hitta.
Tyvärr inte - ännu ett projekt som strandat pga svårighet få tag på rätt material.
 
L Lärospånet skrev:
Tyvärr inte - ännu ett projekt som strandat pga svårighet få tag på rätt material.
http://plyma.se/manual-machines.html Den här firman säljer beslagen men jag tror man måste ha en pressmaskin av nått slag för att fästa dom i skivan.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Sätt läkt på insidan så har du något att spika i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.