Hej, första inlägget så hojta till om det ligger fel eller så.

Ska flytta in i ett hus snart där jag kommer att vilja flytta altandörren ett steg, typ nån meter åt sidan. Anledningen är framförallt att kunna möblera vettigt. Som det är nu måste jag köpa en ny soffa och då även gå ner i storlek vilket känns som dubbelt tråkigt.
Är det ett enkelt och smidigt gjort på någon dag? Eller finns det massa krångligheter jag missat?
Sen undrar jag vad det skulle kosta lite mellan tumme och pekfinger.

Tänker att man flyttar befintlig altandörr ett steg åt höger, och fixar ett fönster där altandörren satt från början.

Fasaden på utsidan består av mexisten.
 
  • Vardagsrum med soffa framför ett fönster och altandörr, planerad flytt av dörren markerad med blå pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag tror det krångliga blir att du måste flytta eller ändra elementet
 
Tack för svar. Är det inte bara att köpa nya element som passar i längd och hänga upp dom under fönsterraden?
Jag tror inte rören går upp där jag vill ha altandörren (hoppas inte det, ska dubbelkolla)

Förutom elementen, vad är rimligt att tro att ett sånt här projekt skulle landa på i pengar?
 
Ingen som har koll på vad ett sånt här projekt skulle kunna kosta?
10, 30, 50K?
 
M Mantas6 skrev:
Ingen som har koll på vad ett sånt här projekt skulle kunna kosta?
10, 30, 50K?
Svårt utan total förutsättningarna och dina krav på slutresultatet.

Tex kanske rör måste flyttas. Du kanske är nöjd med rörstumpar som sticker upp ur golvet annars måste kanske golvet brytas upp för att flytta rören.

Omöjligt att säga men gissar på 10k - 50k beroende på alla parametrar. Ta dit en firma och fråga :)
 
BirgitS
Sen behövs det väl bygglov för fasadändring och det kostar också en slant.
Sen är det svårt att veta hur bärigheten påverkas av flytten, kanske behövs nya balkar och/eller pelare som kanske en konstruktör måste räkna på.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ok, tack. Ja, givetvis bäst att ta dit ett proffs som kollar på det. Tänker som ett första steg att få en prisbild mellan tumme och pekfinger.

Undrar vad det skulle kosta utan alla eventuella om/kanske-parametrar.
Alltså att flytta altandörren ca 1m i sidled och sen färdigställa så att det ser ok ut.
Nån som vet?

Om det sen tillkommer golvbyte, flytt av rör, ändring av bärighet, tak som rasar in, att jag vill ha en gulddörr så får jag se det som tillägg till "standardutförandet"
 
Tänk till en gång extra angående möblemanget. Hörnsoffa i hörnet är sällan det bästa och snyggaste. Sen vet jag av erfarenhet att vår soffa inte passade trots att vi har typ 50 kvm vardagsrum. Hur vi än ställde den så såg det fel ut trots att det var en modulsoffa som gick att ändra hur som helst, så vi köpte nytt i alla fall. Gamla soffan fick plats i allrummet på övervåningen. Men vi har ändrat lite på altandörr och fönster (tog bort en dörr+fönster och ersatte med ett större fönster). Det var inget särskilt besvärligt jobb. Bra om man gör det sommartid ifall det tar en stund, annars blir det så kallt.
 
Krävs sannolikt bygglov
 
Garanterat mycket dyrare än att köpa en ny soffa skulle jag säga.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Elementet är väl bara att vända på
Lite svårt att se pga av bilden!
Inte så jäkla svårt eller tidsmässigt tar 1 dag
Bärigheten blir inga problem heller
O skit i anmäla till kommunen bara kör på
 
  • Gilla
Mantas6
  • Laddar…
Tack för svar.
Ja, jag har övervägt att byta soffa vilket lär bli både smidigare och billigare.
Får kolla mer exakt då jag får tillgång till huset (bilden är från nuvarande ägare och dennes möbler).
Har idag en egen soffa är lite för stor för att få plats där jag tänkt ha den i dagsläget, och då skulle jag ändå vilja ha en lite större. Så det blir som sagt ett dubbelt nerköp att både köpa ny soffa och dessutom mindre.

Jag tror nuvarande altandörr har samma bredd som fönstret till höger vilket borde förenkla. I princip vill jag byta plats på fönster och altandörr.

Dock tror jag det extra stök och kostnader (om det inte springer iväg allt för mycket) kommer att vara värt besväret för min sinnesro lång tid framöver :)
 
Sätt in en dubbeldörr
 
T Trollskidan skrev:
Sätt in en dubbeldörr
Ser ingen poäng i en dubbeldörr då den inte förenklar ingreppet som jag ser det
 
Skulle du kunna lägga upp en måttsatt planlösning över rummet?
Att byta plats" på dörr och fönster låter ju annars rätt enkelt, och elementrören får väl bli en halvmesyr.
Det är väl vatten element, är det ettrörs-, eller tvårörssystem?

Personligen tycker jag att säljarens möblering är lite märklig.
Alla sittmöbler står med ryggen mot fönsterväggen. Är det ett TV-rum?
En hörnsoffa tycker jag vore trevlig, med långa benet mot väggen utan fönster och korta benet mot fönstren. Då behöver väl inte dörren flyttas?
(Hade det så själv i vårt förra hus)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.