Hej!
Har satt upp ett gammalt fint härbre på gården som jag tillsammans med en timrad loge tog med från ett tidigare ställe jag bott på.
Tanken är att använda härbret som en gäststuga. Tänkte därför isolera golv och tak.
Tänkte sätta in en vedkamin för värmen och ev elkamin vid behov. Kommer nog först och främst använda den vår sommar och höst.
Undantagsvis vinter.
Härbret har en övervåning där takhöjden är endast ca 170cm i mitten till takåsen.
Har tanken att göra ett sovloft och bara ha golv på halva ytan uppe och plats för en dubbelsäng.
Angående takisoleringen tänkte vi bygga på isoleringen uppåt för att inte ta bort ännu mera av takhöjden och behålla takåsarna.
Har börjat göra innertak av råspont.
Sedan har jag kört fast lite. Dels pga att det började regna, så vi blev tvungna att täcka
allt med pressening... Dels för att jag försökt läsa mig till på nätet hur man bygger en riktig takisolering på ett gammalt timmerhus.
Verkar finnas hur många ideer som helst.
Vet inte vem och vad man ska tro på...
Viktigt för mig är naturligtvis först och främst att det isolerar så det går att få skön värme i stugan. Men minst lika viktigt är ju att det inte bildas fukt och mögel.
Vill veta vad som behövs från innertaket upp till plåttaket. I vilken ordning papp,luftspalt, läkt, isolering mm.
Jag har snickrat en hel del genom åren, och tycker det är riktigt roligt men är en glad amatör på området. Med andra ord förstår jag inte alla facktermer, så ni får gärna förklara med mått och så vad som menas...
Har läst lite om olika isoleringsmaterial som skulle kunna vara lämpliga. Tidigare har jag bara använt rockwool, är det helt fel i detta fall?
Läst att naturmaterial typ träullit ska vara bra i äldre hus, vad tror ni om det?
Tacksam för tips så det blir rätt från början!
Vänliga hälsningar/Mats
 
  • Vy av det blåfärgade innertaket i ett traditionellt härbre, med synliga takbjälkar och råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utifrån och in...

Plåt
Bärläkt
Ströläkt
Papp
Råspont
Takstol/regel på nockstockar?
Isolering (cellulosabaserat)
Ångbroms
Innertak

/ATW

Ps som jag förstått det behövs ingen luftspalt, jag kan ha fel dock. Ds
Pps isoleringen är mellan reglarna/takstolarna dds
 
A ArneTW skrev:
Utifrån och in...

Plåt
Bärläkt
Ströläkt
Papp
Råspont
Takstol/regel på nockstockar?
Isolering (cellulosabaserat)
Ångbroms
Innertak

/ATW

Ps som jag förstått det behövs ingen luftspalt, jag kan ha fel dock. Ds
Pps isoleringen är mellan reglarna/takstolarna dds
Ok, bärläkt ,ströläkt mått?
Vad är ångbromsen gjort av, papp?
Mvh Mats
 
Ca 28×70 bärläkt, 25×30 ströläkt.

Ångbroms finns det allt möjligt...
Vindpapp till plast. Jag vet inte vad som är bäst. Mycket beror på hur ni vill ha det uppvärmt/kallställt och hur hög fuktbelastning det blir innefrån dusch/matlagning/mäniskor/ventilation osv.

/ATW

Ps Plannja har bra bygginstruktioner för tak att titta i. Ds
 
A ArneTW skrev:
Ca 28×70 bärläkt, 25×30 ströläkt.

Ångbroms finns det allt möjligt...
Vindpapp till plast. Jag vet inte vad som är bäst. Mycket beror på hur ni vill ha det uppvärmt/kallställt och hur hög fuktbelastning det blir innefrån dusch/matlagning/mäniskor/ventilation osv.

/ATW

Ps Plannja har bra bygginstruktioner för tak att titta i. Ds
Ok, är det nödvändigt med råspont under plåttaket? Känns lite drygt att sätta ett lager till. Ok, ska kolla där!
Mvh Mats
 
B ByggMatsW skrev:
Ok, är det nödvändigt med råspont under plåttaket? Känns lite drygt att sätta ett lager till. Ok, ska kolla där!
Mvh Mats
Inte mycket i livet är nödvändigt.

Råsponten används som underlag till takpappen. Det finns duk som man kan använda för att slippa råsponten.

Så det går nog att få ihop nåt... dock skulle jag spikat råspont alla dar i veckan.

/ATW
 
  • Gilla
ByggMatsW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.