A
Hej alla kunniga.

Jag är glad hemmapulare som känner att jag eventuellt tagit mig vatten över huvudet.

Jag skall ge mig på att slå panel på vårt nybyggda garage och önskar få till utan fönsterfoder och knutbrädor.

Vi önskar en panel med raka kanter och ganska små ”springor” emellan ”brädorna” Vi har tittat på både z-panel och spåntad med spår. (Tänk modernt obehandlat eller vitriolat)

1, Har någon tips på färdiga paneler som bygger cirka 22mm

2, Försöker förstå hur man löser utan foder med sådan panel och enbart underbläck på fönster men har kört fast.

3, Utan knutar känns ännu värre.

Tar tacksamt emot era tankar så kanske det klarnar lite.

Tack på förhand.
 
  • Gilla
  • Haha
KXG och 1 till
  • Laddar…
Kolla på
  • 22X120 FALSAD SPÅRPANEL MED RAKA KANTER
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Utan knutbrädor är ganska enkelt. Det gäller att planera bredderna så att man inte slutar med småbitar vid hörnena. Utan foder är svårare. Man kan också ifrågasätta om det är lämpligt, eftersom det då inte går att dreva fönster och dörrar utifrån. Man kan sätta foder i panelens plan om man kapar och monterar alla panelbrädor med stor noggrannhet. Man kan överdriva fodren genom att göra dem ganska smala (45 mm) men djupa (30-50 mm). Det blir ganska snyggt och passar in i ett funkisstuk.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A
Toppen! stort tack för svaren hittills.

Man ser ju detta lite här o var idag så borde gå att lösa. Eftersom det ”bara” är garage är jag beredd o chansa lite. Huset är putsat enplan och därav vill vi gärna få till så ”nätt” känsla som möjligt på garaget.

Fler inspel mottages tacksamt. Finns det någon på forumet som gjort något liknande?
 
Bra tänkt! Små byggnader kräver ganska släta fasader. Kolonistugor med lockbrädor ser fåniga ut.
 
J justusandersson skrev:
Bra tänkt! Små byggnader kräver ganska släta fasader. Kolonistugor med lockbrädor ser fåniga ut.
Morgondis skrev:
Hej alla kunniga.

Jag är glad hemmapulare som känner att jag eventuellt tagit mig vatten över huvudet.

Jag skall ge mig på att slå panel på vårt nybyggda garage och önskar få till utan fönsterfoder och knutbrädor.

Vi önskar en panel med raka kanter och ganska små ”springor” emellan ”brädorna” Vi har tittat på både z-panel och spåntad med spår. (Tänk modernt obehandlat eller vitriolat)

1, Har någon tips på färdiga paneler som bygger cirka 22mm

2, Försöker förstå hur man löser utan foder med sådan panel och enbart underbläck på fönster men har kört fast.

3, Utan knutar känns ännu värre.

Tar tacksamt emot era tankar så kanske det klarnar lite.

Tack på förhand.
Jag håller på med exakt samma lösning fast jag kommer köra omvänd lockpanel då det är svårt att hitta spårpanel med raka kanter och genom denna lösning kan jag själv bestämma avstånd på springorna.
samt foderfria fönster och knutar. Sen svart falu på det.
 
S Stugmannen skrev:
Jag håller på med exakt samma lösning fast jag kommer köra omvänd lockpanel då det är svårt att hitta spårpanel med raka kanter och genom denna lösning kan jag själv bestämma avstånd på springorna.
samt foderfria fönster och knutar. Sen svart falu på det.
typ så här. 3D-rendering av vertikalt stående träpaneler med överliggande reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
S Stugmannen skrev:
typ så här.[bild]
Det där lär bli kanon.

Tyvärr så dök detta bekymmer upp lite för set för oss (klantigt att anta att panel gick att få tag på). Det lilla takutsprånget blir allt för litet och dessutom misstänker jag att det blir fel fasadmått gentemot bygglovet.

Däremot hittade vi tillslut en falsad panel med raka kanter som ger en springa på cirka 4-5mm och ett djup i springan på cirka 10mm.
En tips till andra som liksom oss inte hittar det de söker är att kontakta ett lokalt hyvleri. De kunde fixa det mesta och slutnotan blev inte speciellt mycket högre än i bygghandeln.
 
Hur har du tänkt lösa luftningen i överkant? Sitter nämligen själv med samma problem om några veckor på ett nybyggt garage så all input är värdefull! Jag tänkte skruva min panel med rostfri A2/A4 skruv
 
A
@Panelmannen Vi skall ha plåttak. Råsponten går ut någon cm utanför färdig panel och under råsponten sitter en kluven läkt. Mellan läkten och panelen blir det några cm luftspalt som plåten/hängrännan sedan döljer.

Klurade endel på vettig lösning här men bör bli tätt och luftas bra. Lite svårt o förklara men hojta till om några funderingar.
 
@Morgondis jag hade tänkt mig en liknande lösning.
Teknisk ritning av en takkonstruktion med benämningar för snöfånget, takfotsbeslag och insektsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Jag håller på med exakt samma lösning fast jag kommer köra omvänd lockpanel då det är svårt att hitta spårpanel med raka kanter och genom denna lösning kan jag själv bestämma avstånd på springorna.
samt foderfria fönster och knutar. Sen svart falu på det.
Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd till liv.
Men hur gick det för dig @Stugmannen med panelen och foderlösa fönster och knutar? Vi har på vårt nybygge omvänd lockpanel och letar just nu efter en lösning för att få till foderlösa fönster. Har du några bilder att dela med dig av?
 
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd till liv.
Men hur gick det för dig @Stugmannen med panelen och foderlösa fönster och knutar? Vi har på vårt nybygge omvänd lockpanel och letar just nu efter en lösning för att få till foderlösa fönster. Har du några bilder att dela med dig av?
det blev väldigt bra. Har tyvärr ingen bild här just nu då det är på vårat lantställe. Men principen är att göra en smyg precis som man gör på insidan av fönstret. Blir extra snyggt om fönstret inte är i liv med panelen utan skjuter in lite i väggen.
 
S Stugmannen skrev:
det blev väldigt bra. Har tyvärr ingen bild här just nu då det är på vårat lantställe. Men principen är att göra en smyg precis som man gör på insidan av fönstret. Blir extra snyggt om fönstret inte är i liv med panelen utan skjuter in lite i väggen.
Tack för svar!
Låter som så jag har tänkt mig.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Utan knutbrädor är ganska enkelt. Det gäller att planera bredderna så att man inte slutar med småbitar vid hörnena. Utan foder är svårare. Man kan också ifrågasätta om det är lämpligt, eftersom det då inte går att dreva fönster och dörrar utifrån. Man kan sätta foder i panelens plan om man kapar och monterar alla panelbrädor med stor noggrannhet. Man kan överdriva fodren genom att göra dem ganska smala (45 mm) men djupa (30-50 mm). Det blir ganska snyggt och passar in i ett funkisstuk.
Undrar om du har någon bild på detta?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.