Skall anlägga gräsmatta på ett svagt lutande mycket dränerande underlag. Oftast rekommenderas någon decimeter lera och sedan 20-30 cm matjord. Helst vill jag undvika att bygga ett så tjockt lager.
Kan jag lägga platon i botten istf lera och ett ca en decimeters jordlager? Det är väl så man gör på grästak?
Ännu billigare: Presenning och 10-20 cm matjord?
Har någon erfarenhet?
 
Med så tunt jordlager lär det bli känsligt för torka. Hemma hos mig är det ett ganska tunt jordlager på berg. Och det är uppenbart att de partier där jorden är tunnast blir gula först när det är torrperioder. Vad skulle platonmattan tillföra som blir bättre än att bara lägga jord på den befintliga marken?
 
Platonmattan har små fukthållande noppor. Läste i en tråd att man använder dessa på tak för denna funktion.
 
Vad är underlaget? På ett tak måste man dels skydda den underliggande konstruktionen mot vatten. Och dels blir det för tungt och osmidigt med ett tjockt lager jord. Även dränerande mark håller kvar en viss mängd vatten. Eftersom håligheterna i platonmattan dels är små och dels fyllda med jord finns det inte plats för speciellt mycket vatten där.
 
Underlaget är berg/sprängsten. Regnar det så försvinner vattnet omedelbart. Mitt antagande var att plast/platon/press skulle hålla vatten/fukt kvar i jorden. I princip ersätta lerlagret.
 
Nej, nej, nej det är dömt att misslyckas. Växter behöver så mycket mer än vatten. Det biologiska livet i jorden är det som gör det möjligt för växtligheten att överleva. Maskar luftar jorden så den hålls syrerik och tillverkar jord, miljoner mikroorganismer bryter ner organiskt avfall, omvandlar det till jord och gör näringen tillgänglig för växterna. Utan kretslopp tynar allt bort.

En platonmatta blir en effektiv spärr för allt biologiskt liv.

https://naturbalans.se/naturbalans/mikroliv-i-jorden.html
 
Och hur överlever då grästak?
 
B buggarn skrev:
Och hur överlever då grästak?
Gör dom det?

Sedumtak fungerar åtminstone ett tag men sedumväxter med sina tjocka blad kräver minimalt med vatten, likadant med näring. Går inte att jämföra med en gräsmatta.
 
Så är det kanske. Det är väl som vanligt svårt att ta shortcuts.
Ville bara undvika lerlagret som är jobbigt att få ut och dessutom bygger höjd på en del av tomten som jag helst inte vill höja.
 
Stickan56
B buggarn skrev:
Så är det kanske. Det är väl som vanligt svårt att ta shortcuts.
Kul att du kom till insikt.

Stickan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.