A
M Maximarcus skrev:
Att täppa igen ventilationen är knappast optimalt, den finns liksom där av en anledning.
Du vill inte bo i en lägenhet utan ventilation.
Däremot ser ventilen ut att vara stängd nästan helt, det skulle kunna skapa mer ljud. Prova att öppna den mer och se om ljudet minskar.
Ventilationen står inte i proportion till lägenhetens storlek, så det ska inte vara några problem. Det finns två sådana utsug samt två in i lägenheten. Detsamma finns i lägenheterna som är dubbelt så stora, så min gissning är att PEAB har varit lata.

Att öppna upp den mera hjälper tyvärr inte.

De alternativ som finns är att stänga igen ventilationen eller att sälja lägenheten och flytta.

PEAB menar att det är helt normalt, så där får vi ingen hjälp.

Det är inte hållbart att vistas i en lägenhet som skadar hörseln med störningar från ventilationen. Det är dessumtom ett pipigt visslande ljud så huvudvärk är också ett faktum.
 
nilsou skrev:
Ventilationen står inte i proportion till lägenhetens storlek, så det ska inte vara några problem. Det finns två sådana utsug samt två in i lägenheten. Detsamma finns i lägenheterna som är dubbelt så stora, så min gissning är att PEAB har varit lata.
Det som dimensionerar luften i en lägenhet är att det ska vara minst 15 l/s på toaletten och 10 l/s i köket. Så minsta flödet i en lägenhet är 25 l/s, det gäller alla lägenheter upp till 25/0,35 = 71,4 m2 sedan börjar flödet öka till 0,35l/s*m2.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
A
O ogget skrev:
Det som dimensionerar luften i en lägenhet är att det ska vara minst 15 l/s på toaletten och 10 l/s i köket. Så minsta flödet i en lägenhet är 25 l/s, det gäller alla lägenheter upp till 25/0,35 = 71,4 m2 sedan börjar flödet öka till 0,35l/s*m2.
Ok då kan vi på goda grunder konstatera att vi har motsvarande ventilationsystem som lägenheter på 110 kvm, vår är på 54 kvm.
 
K
Kräv en ljudmätning av lägenheten. Det finns regler om hur högt ljud man får ha i sovrum, vardagsrum/kök.
 
A
K Kortling skrev:
Kräv en ljudmätning av lägenheten. Det finns regler om hur högt ljud man får ha i sovrum, vardagsrum/kök.
Har gjort det. Problemet med att precis bli godkänd är att det inte är mer än så. Dvs det är fortfarande väldigt högt och skapar störningar, även om en viss standard anser att det ska vara acceptabelt.

Finns det någon "plugg" som är gjord för att täppa igen ventilationer?
 
Testa att ta loss hela tratten genom att dra den hårt rakt ut. Blir det tyst då? För mig har problemen berott på att ventilen var inställd på att begränsa flödet så pass mycket att det skapade brus. Enligt ovan så skall du inte själv ändra på inställningen men det ska ju gå att sova också. Själv sätter jag ett pappersark över utsuget de kvällar jag vill att det skall bli tyst.
 
sunnis
Eftersom det är en lägenhet så är ju ventilationslösningen föreningens system. Inget du ska eller kan pilla på.

Men en fullösning som kan dämpa ljudet är att montera i en ljuddämparinsats (Typ från solidduct) bakom luftdonen som väsnas och hyra en flödesmätare och se att ni inte påverkar flödet. Problemet är att det inte är rätt sätt att lösa ditt problem på och en ny OVK behöver egentligen göras. Men du kan ju alltid testa och se om det blir bättre och på så vis ha på fötterna för en framtida diskussion? Men du ska egentligen kanalisera ut den här åtgärder/frågan via förenings styrelse så du har OK att åtminstone testa.
 
nilsou skrev:
Såhär ser ventilationen ut. Vet ni om den går att skruva isär?

Det hade varit optimalt om det finns någon del man kan köpa och sätta dit som täpper igen hålet.

Någon som vet?
När jag tittar på din bild ser donet väldigt stängt ut.
På bilden liknar det ett KGEB-100 och om det är så mycket stängt vid 10 l/s så stryper det bort i storleksordningen 150Pa vilket är mycket, antingen finns det många våningar/lägenheter eller så har man missat att minska fläkthastigheten vid injustering.

Ett litet tips du kan testa är att tejpa för det lilla rund/ovala hålet vid sidan käglan (inte öppningen runt käglan).
Detta är hålet för låsskruven till käglan och det påverkar luftflödet minimalt om du tejpar igen det, vid höga tryckfall över donet kan det "vissla" i det lilla hålet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Y
Finns skumgummi-ljuddämpare som man stoppar in i röret med små kanaler i som gör så det dämpas.
iu

Men det räcker att man flyttar den mittentallriken någon millimeter så blir luftflödet förändrat i alla andra ventiler.
Det kan bli mer väsen i andra luftdon, det kan blir kallare, det kan bli fukt och mögel osv.

Ta in en firma som hjälper dig mäta och justera.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
När jag tittar på din bild ser donet väldigt stängt ut.
På bilden liknar det ett KGEB-100 och om det är så mycket stängt vid 10 l/s så stryper det bort i storleksordningen 150Pa vilket är mycket, antingen finns det många våningar/lägenheter eller så har man missat att minska fläkthastigheten vid injustering.

Ett litet tips du kan testa är att tejpa för det lilla rund/ovala hålet vid sidan käglan (inte öppningen runt käglan).
Detta är hålet för låsskruven till käglan och det påverkar luftflödet minimalt om du tejpar igen det, vid höga tryckfall över donet kan det "vissla" i det lilla hålet.
Drog ur ventilen. Sitter i köket alltså. Såhär ser den ut.
Det suger riktigt mycket utan den och den verkar riktigt åtdragen. Förslag?
Närbild på en utdragen köksventil med synlig fläkt och ett filter, som visar täta smutsansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nilsou skrev:
Drog ur ventilen. Sitter i köket alltså. Såhär ser den ut.
Det suger riktigt mycket utan den och den verkar riktigt åtdragen. Förslag?
[bild]
Förslag ett är att inte ändra på något då du kommer få ännu mer sug i donet då och det kommer påverka dina grannars luftflöde.
Men ser i min uppfattning väldigt konstigt ut att man har stängt donet nästan helt, om man nu måste strypa bort så mycket tryckfall skall man inte göra det i donet utan i ett spjäll tidigare i systemet.
Anledningen till att man måste stänga donet så mycket kan vara att du har korta kanaler till fläkten och någon annan har väldigt långa kanaler, då är det i min mening konstruktionsfel.
Eller så har man gjort fel vid injusteringen, brukar synas på att alla don i systemet är väldigt mycket stängda ... se om du kan besöka någon granne en bit bort från dig och se hur deras don är inställda.
Ventilationsdon nästan helt stängt med en markerad öppning som kan ge ljudproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet som ofta ger ljud är det jag ringa in på bilden, du kan pröva att täta med tejp eller liknande för att se om det hjälper men ändra inte på donets inställning.
 
A
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Förslag ett är att inte ändra på något då du kommer få ännu mer sug i donet då och det kommer påverka dina grannars luftflöde.
Men ser i min uppfattning väldigt konstigt ut att man har stängt donet nästan helt, om man nu måste strypa bort så mycket tryckfall skall man inte göra det i donet utan i ett spjäll tidigare i systemet.
Anledningen till att man måste stänga donet så mycket kan vara att du har korta kanaler till fläkten och någon annan har väldigt långa kanaler, då är det i min mening konstruktionsfel.
Eller så har man gjort fel vid injusteringen, brukar synas på att alla don i systemet är väldigt mycket stängda ... se om du kan besöka någon granne en bit bort från dig och se hur deras don är inställda.
[bild]
Hålet som ofta ger ljud är det jag ringa in på bilden, du kan pröva att täta med tejp eller liknande för att se om det hjälper men ändra inte på donets inställning.
Jag ändrade så klart på donets inställning. Jag har öppnat upp det ca 5 mm och tejpade igen resterande av hålet. Det verkar hjälpa någorlunda. Nu tjuter och visslar det lite grann men det verkar snarare bero på att ventilen inte har rätt tryck mot väggen. Dvs om jag håller in det mot väggen med handen så blir det väldigt behagligt tystlåtet men om jag släpper så släpper/visslar det ut luft på sidan.

Anledningen till att jag ändrade inställningen var för jag är rätt övertygad om att tidigare bostadsrättsinnehavare redan varit där och pillat (fanns gott om märken).
 
nilsou skrev:
Jag ändrade så klart på donets inställning. Jag har öppnat upp det ca 5 mm och tejpade igen resterande av hålet. Det verkar hjälpa någorlunda. Nu tjuter och visslar det lite grann men det verkar snarare bero på att ventilen inte har rätt tryck mot väggen. Dvs om jag håller in det mot väggen med handen så blir det väldigt behagligt tystlåtet men om jag släpper så släpper/visslar det ut luft på sidan.

Anledningen till att jag ändrade inställningen var för jag är rätt övertygad om att tidigare bostadsrättsinnehavare redan varit där och pillat (fanns gott om märken).
Aha det har bott någon före dig där, det ändrar på situationen lite.
Och som du säger det ser ut som att någon ändrat på donet, frågan är hur många fler grannar som "pillat" på sina don.
Den typen av frånluftsdon du har kan vara lite svåra att montera tillbaka i ramen så att fjädrarna verkligen spänner fast donet mot ramen.
 
A
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Aha det har bott någon före dig där, det ändrar på situationen lite.
Och som du säger det ser ut som att någon ändrat på donet, frågan är hur många fler grannar som "pillat" på sina don.
Den typen av frånluftsdon du har kan vara lite svåra att montera tillbaka i ramen så att fjädrarna verkligen spänner fast donet mot ramen.
Ska se om PEAB kan skicka hit någon. Jag känner spontant att om man tätar sidorna att det kommer ta bort mycket ljud, för nu pyser det ut mycket.

Vad tror du om att täta med typ silikon?
 
nilsou skrev:
Ska se om PEAB kan skicka hit någon. Jag känner spontant att om man tätar sidorna att det kommer ta bort mycket ljud, för nu pyser det ut mycket.

Vad tror du om att täta med typ silikon?
Den skall normalt hålla tätt med packningen och dumt att "limma" fast donet med något då den skal monteras lite då och då i framtiden.
Du kan testa att smörja packningen med t.ex. sådant man smörjer dörrlister på bilar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.