Hej!
Jag har en frys från Elektro helios som börjar gå mig på nerverna!
Allt började med att skåpet inte kan hålla ner temperaturen och larmar ideligen.
Jag har därför forskat lite och noterat att hela frysen slår av (får Blackout)under drygt 3 min. Då verkar manöverspänningen försvinna till panelen och inget händer.
Efter 3 min hoppar kompressorn igång och då piper också larmet. Kompressorn går tyst och fint i lite drygt 2 min och sedan dör hela skåpet igen...
Så här håller det på med exakta interval 3,10 min blackout och 2,10 i drift.
Därför går också larmet till varje gång.
Har testat med en kylande fläkt mot kompressorn men helt utan resultat.
Någon som känner igen fenomenet och kan råda mig om åtgärd?
Mvh.
Daniel E
 
Reparatörer kunde inte tänka sig något annat än "Huvudkretskortet" kostnad 800:- och det är enkelt att byta ut själv!
 
A
om kompressorn startar är det inte kondensatorer som spökar.
i ditt fall kan det vara kompressorn i sig själv eller el-matningen till skåpet tex vägguttaget.
vad är det för skåp?
 
electroluxaren skrev:
om kompressorn startar är det inte kondensatorer som spökar.
i ditt fall kan det vara kompressorn i sig själv eller el-matningen till skåpet tex vägguttaget.
vad är det för skåp?
Hej!
Det är alldeles för jämna intervall för att vara glappande elmatning.
Dem två minuter kompressorn går så går den tyst och fint utan att bli direkt varm.
Jag misstänkte först om det fanns någon form temperaturvakt (typ klixon) i kompressorn men den har jag testat att kyla ned med en fläkt utan att det förändrade saken.
 
A
Intervallen är ju jämna men det finns ju inget som kan vara kopplat till detta.
det finns ju inget som "kyls ner" på exakt samma sätt varje gång. ej heller någon klocka på kortet.
timer finns och det är ju den som startar om, men att säga att det är kortet med 100% vågar jag inte.
däremot håller jag med att det är väldigt enkelt och billigt för dig att felsöka med ett annat kort och det är absolut inte otänkbart att det är kortet.
 
Jag ser det som mest sannolikt och den bästa chansningen och hoppas på det bästa:)
 
A
D daeb skrev:
Hej!
Det är alldeles för jämna intervall för att vara glappande elmatning.
Dem två minuter kompressorn går så går den tyst och fint utan att bli direkt varm.
Jag misstänkte först om det fanns någon form temperaturvakt (typ klixon) i kompressorn men den har jag testat att kyla ned med en fläkt utan att det förändrade saken.
det finns en typ klixon i kompressorn men den kan du inte kyla så enkelt då den sitter djupt inne i lindningen och olja. och dess återstart är ca 10 minuter till 30 minuter
 
Då är det inte den! 3,10 minuters blackout varjr gång...
Det är något som bryter manöverspänningen under den perioden.
 
A
det kanske är en halvtaskig kondensators upp och urladdningstid ta ur kretskortet och kika
 
Tja, det skulle det kunna vara! Något ingående i matningsdonet på kortet!
Hoppas annars på att få hem ett nytt kort i morgon.
 
Då har jag bytt ut huvudkretskortet och nu fungerar allt bra!
Jag kommer INTE sakna den larmsignalen:)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.