Slitet mörkt golv i källaren med en vit golvbrunn och flagnande färg vilket visar tidigare lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har precis köpt ett hus från1945. Inför försäljningen verkar den förra ägaren velat piffa upp huset och har bland annat målat väggar och golv i källaren. Bl.a i tvättstugan har man målat golvet med en färg som går bort om man exempelvis torkar bort vatten från golvet. Färgen under är troligtvis en plastfärg. Nu är vi såklart oroliga att även väggarna är målade med färg som inte passar för betong/puts eller för att måla ovanpå plastfärg. Min fråga är - hur stora kan skadorna bli med en felaktig färg? Hur återställer vi? Och är detta något vi kan kräva att förra ägaren ersätter oss för?
 
Att kräva säljaren är nog bara att glömma.

Du kan ta med en flaga till en färgaffär, så kan de analysera vad det är för färg.
 
Claes Sörmland
Att måla gammal PVC-matta är knepigt. Färgen fäster ofta dåligt på den feta plasten och mjukgöringsmedel i plastmattan kan göra färgen mjuk, klibbig och svag. Så prognosen för ert golv är att det kommer att fortsätta vara fult och flagna.

Vad gäller att måla om en betong/puts-vägg som redan tidigare målats med vanlig väggfärg (kallas för plastfärg, akrylfärg, akrylatfärg och latexfärg men det är bara olika namn på samma kemi) så låter det helt oproblematiskt i bemärkelse att få fäste på underlaget. Vanlig väggfärg fäster utmärkt på gammal väggfärg.

Ersättning då för att återställa golvet? Nej det låter inte troligt. Ni kände ju till att golvmattan var målad när ni köpte huset. Säljaren står ju inte för någon garanti för målningsarbetena utan ni tar över huset i befintligt skick. Undantaget är så kallade dolda fel och det rör det sig ju inte om här.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Vi har råkat ut för exakt samma fel - vattenlöslig färg på golvet till en tvättstuga är ingen bra ide,,,,

Funderingar har väl förekommit om det kan anses vara ett dolt fel.
 
Fel färg på putsen i kombination med tillskjutande fukt brukar resultera i att färgen lossnar. Ibland med kakor av puts som följer med. Särskilt närmast golvet brukar det märkas.
I bästa fall så är det en torr och väldränerad källare och då kan det faktiskt funka fint även med "fel färg".
Ingenting annat kommer att hända mer än att ni kanske får slipa bort färglagret, kanske lappa putsen och sedan måla igen. Dammigt jobb tyvärr.
Ska ni ändå ge er på att renovera i källaren kan det kanske vara läge att slipa och måla men ingenting jag skulle ge mig på att göra bara i förebyggande om det inte börjar bli synliga skador. I så fall skulle jag sitta lugnt i båten och bara bevaka vad som händer med väggarna över tid. När man har hus så har man gott om saker att pyssla med ändå :)

Ingenting man kan kräva den gamla ägaren på om det är så uppenbart och dessutom ett gammalt hus
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
S Sven Thomas Jansson skrev:
Vi har råkat ut för exakt samma fel - vattenlöslig färg på golvet till en tvättstuga är ingen bra ide,,,,
Du menar inte vattenbaserad färg? Inga normala målarfärger är vattenlösliga när dom väl har härdat, men de allra flesta färger idag är vattenbaserade.
 
Det blir inga flagor utan färgen torkas bort som om den vore smuts. Bäst att helt ”tvätta” bort all färg?
 
Claes Sörmland
M Madame Mare skrev:
Det blir inga flagor utan färgen torkas bort som om den vore smuts. Bäst att helt ”tvätta” bort all färg?
Vill ni effektivisera processen så testa att hälla ut T-röd på golvet. Det löser vanlig akylatfärg (fast väldigt långsamt) men påverkar inte PVC-matta. Tänk dock på brandrisken med T-röd så ingen öppen eld i huset.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Är det målat på en PVC-matta, eller direkt på betongen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det där att dte inte blir några flagor låter skumt. Du skulle kanske kolla med säljaren vad han jar använt?
 
useless useless skrev:
Är det målat på en PVC-matta, eller direkt på betongen?
Plastfärgen under är målad rätt på betongen (vad jag kan se).
 
Claes Sörmland
M Madame Mare skrev:
Plastfärgen under är målad rätt på betongen (vad jag kan se).
OK, då missförstod jag dig (eller lurades av bilden). Jag trodde du hade en PVC-matta på golvet. Men det ändrar i sak inget förutom att det inte är ett plastmatteproblem. Ska vi gissa att originalfärgen på golvet är en 2-komponentsfärg av epoxytyp?
 
useless useless skrev:
Du menar inte vattenbaserad färg? Inga normala målarfärger är vattenlösliga när dom väl har härdat, men de allra flesta färger idag är vattenbaserade.
Färgen på golvet i vår tvättstuga löses upp av vatten - området kring badkaret är helt upplöst. På resterande delar har jag använt en ångenerator avsedd för att ta bort tapeter för att få bort färgen,,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.