Det verkar väldigt populärt att använda gift till allt. Ska det bli gräsmatta så är det inget problem att det kommer upp. Det löser man med gräsklipparen. Se till att stubbarna är så låga att de går att köra över bara. Efter ett par pr är resterna lätta att få bort. Gift går inte snabbare.

Det är inte lika mycket virke under marken som över. Titta på en vindfälld gran så blir det väldigt uppenbart.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har en motorsåg på ström. Går de att använda den för att såga upp grenarna under jorden för att sedan dra loss?
 
L Liteavvarje skrev:
När dom kommer upp smörj dom med round upp eller liknande , det är så att så länge det finns rötter kvar , inte större än ett hundhår kommer det upp nytt , kan ta ett tag att bli av med dom
även det som ligger på ev grannes tomt
Vad är round upp? Något som dödar växter?
 
Motorsåg i jorden kommer döda kedja och svärd på sågen fort.
Skulle själv ta mig ner under rötterna och dra upp dem med spaklyft och 3 ben. Eller dra med bilen. Ev tända en brasa på rötterna om det går att göra säkert så man får undan det som sticker upp och sedan så gräsmatta och hålla undan allt som kommer med klipparen. Krävs ju då en stadig klippare som tål lite mer än gräs.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
F Fredda112 skrev:
Vad är round upp? Något som dödar växter?
Ja det är det , vissa gillar inte det andra gör , det är inte meningen att spraya allt bara stryka på bladen , då går det ner i rötterna och bara dom dör , finns numera i gelform , annars klippa
när det kommer upp
snuttjulle snuttjulle skrev:
Motorsåg i jorden kommer döda kedja och svärd på sågen fort.
Skulle själv ta mig ner under rötterna och dra upp dem med spaklyft och 3 ben. Eller dra med bilen. Ev tända en brasa på rötterna om det går att göra säkert så man får undan det som sticker upp och sedan så gräsmatta och hålla undan allt som kommer med klipparen. Krävs ju då en stadig klippare som tål lite mer än gräs.
Det behövs inte så stor klippare när dom är små , åker med dom oxå
,
 
Tänker klippare typ robot eller med plast knivar. Gissar att de inte tar mindre plantor.
 
L
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tänker klippare typ robot eller med plast knivar. Gissar att de inte tar mindre plantor.
Är dom små som kommer upp så åker dom nog med
 
Jag ska bygga altan och har syrénstubbar som ungefär ser ut som på bilden, funkar det att använda sig av en stubbfräs?
 
T
Jag har varit i din sits och grävt bort liknande avsågad syrenhäck.
Finns inget spår av syren numera där den var.

Det jag gjorde var att köpa ett dragblock sen byggde jag en ställning med fyra ben 45x95 som var ca 2,30 m hög o hängde blocket i denna. Tog ett spätt och gjorde hålrum under stubbarna där jag sen drog igenom en kätting.
Sen drog jag upp stubbarna rakt upp med majoriteten av rötterna.

Detta fungerade rätt bra men det är tung att få igenom kättingen i bland.
Hade varit mycket enklare om man inte sågat av häcken innan och kunnat dra i stammarna.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
T
Redigerat:
Om man grävt fram rötter delvis men inte vill gräva så långt bort i alla riktningar är ett billigt stämjärn tillsammans med hammare eller klubba bra. Billigare att förstöra än en yxa och effektivare, tycker rötterna fjädrar för mycket för att yxan ska bli effektiv. Kanske ett offrat tigersågblad är en väl så bra insats, men då ska man ha en tigersåg också.
 
  • Gilla
TinyWiking
  • Laddar…
Syren är stenhård med tuffa rötter. Hade kört maskin. Sedan gräsmatta och klipp ofta. Rotenrester som skickar skott och snabbt klippa av kommer mattas ut och till slut dö.
Sluta med roundup det är ett otroligt potent växtgift.
Jobba ekologiskt istället.
 
  • Gilla
Jessicanybörjare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.