Hej!
Det är så att vi köpt ny (begagnad) vedpanna och två acktankar. Vi har redan en vedpanna i källaren men det är dags att byta ut den. När vi väl hade köpt pannan insåg vi att den är omöjlig att få nedför källartrappan inomhus. Den är för stor och tung (300 kg). Ingen vill åta sig jobbet. Nu tänkte vi därför gräva ut och låta någon göra en källardörr från utsidan. Vi skulle just ta in en person att göra jobbet när vi fick ett annat råd: att bygga ett separat pannhus.

Vi är inte de mest händiga typerna och skulle nu gärna vilja få lite input. Vad blir billigast? Vilka för- respektive nackdelar finns med de båda alternativen?

Jag skulle bli mycket tacksam för svar!
 
... tänk all hantering som ska fungera.
I full snöstorm... hur lägger man då i pannan?
Hur ofta ska det eldas. Vad händer om strömmen går
 
Vi har pannan i ett utrymme i garaget, med kulvert rör till huset, som väl kan liknas vid ett separat pannhus. Nu har jag inte exakta måtten i huvudet men ca 5 x 3 meter, i det ryms panna, veckoförråd för ved, acktank 4m³, skorsten och lite kringutrustning.

Fördelarna tycker jag är hanteringen, vedeldning är ganska skräpigt och lite rökigt.
Veckoförrådet för veden, som är i ett eget utrymme bredvid själva pannrummet, fyller vi ca varannan vecka. Då kan man anpassa lite och inte släpa ved i regn och rusk. Med en stor acktank kan man också anpassa eldningen, vi eldar ca varannan dag på vintern.
Nackdelarna är ju naturligtvis att man måste gå ut en liten bit, vi har dock pannrummet ganska nära och gör normalt bara två turer dit, en uppstart och ytterligare ett ilägg några timmar senare.

Kostnader är ju svårt att bedöma, separat pannhus blir antagligen dyrare, men man kan installera ett bättre system för vedeldning, personligen tycker jag det är värt mycket.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Personsäkerhetsmässigt borde det vara bättre med ett fristående pannrum. Är ju mer än en kåk som gått upp i rök pga panna i källaren som inte övervakas. Sen tror jag att det blir betydligt dyrare med nytt pannrum och även lite sämre klimat nere i källaren. Sen får man kanske tänka på ventilationen i huset också om den bygger på en varm skorsten.
 
[QUOTE="Mardigan, post: 3754482, member: 80867”] Är ju mer än en kåk som gått upp i rök pga panna i källaren som inte övervakas.[/QUOTE]
Är det? Jag har inte hör talas om det.
Dementa gubbar som inte stänger luckan och liknande har jag hört. Men det ligger lite utanför din beskrivning.
 
Lägg ner skiten och installera jord/bergvärme istället.
 
D Daniel 109 skrev:
[QUOTE="Mardigan, post: 3754482, member: 80867”] Är ju mer än en kåk som gått upp i rök pga panna i källaren som inte övervakas.
Är det? Jag har inte hör talas om det.
Dementa gubbar som inte stänger luckan och liknande har jag hört. Men det ligger lite utanför din beskrivning.[/QUOTE]
Att jag kunde skriva fler än en är för att jag känner två vars kåkar brunnit ner pga brand startad i pannrum i källaren. Och att pannan inte övervakas är för att jag känner ingen som sitter och övervakar pannan så fort den eldas i.
 
Nej, jag övervakar definitivt inte pannan. Men att den skulle orsaka bränder är inget jag har hört något om. Mer än sotbrand då.
 
Hmm, nej brand i huset är jag inte särskilt rädd för. Jag är ute efter den enklaste (och billigaste!) lösningen. För mig känns det som att det är att ta upp för dörrhål i husgrunden. Men det kanske finns nackdelar med det som jag inte tänkt på.
 
Jag hade samma problem.

Hade ett fönster i pannrummet och jag tog ur fönstren och rev väggen nedanför.
Grävde ur en slänt som vi kunde dra ner pannan på.

Fungerade bra och blev inte dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.