Hej,

Frågan kanske har avhandlats förut men hittar inget bra svar och hoppas kunna få hjälp. Jag har påbörjat renoveringen av huset där jag skall ersätta alla tapetserade väggar (ca 280m2) med målade. Det som sitter är rätt risigt och jag spaltar dessa och sedan slipar jag bort överflödet för hand.

Är strax klar med målningen av första rummet och funderat lite på hur det kan gå lättare nästa gång med underarbetet då jag hittills gjort allt för egen maskin. Det som tagit mest tid är slipning och städning och det är det som frågeställningen handlar om.

Jag behöver helt klart en grovdammsugare och väljer mellan en Festool Midi och Bosch GAS 35 så att jag smidigt kan koppla på maskiner.

Sedan har vi det där med olika sorters slipning som jag hoppas kunna lösa med en maskin. Eftersom jag förmodligen kommer spalta de flesta tapeter så skall maskinen kunna slipa bort överflödigt ludd, som sedan tas hand om dammsugaren. Maskinen skall också kunna slipa trädetaljer, gärna kunna komma åt i hörn osv samt en del spackel vid tillfälle. Jag kommer även att använda maskinen för att slipa möbler, fönster etc. Maskinen behöver såklart vara kompatibel med dammsugaren. Finns det något som funkar för ovanstående

Sist blir då om jag tänker rätt eller bara krånglar till det?

Tack på förhand!
 
Nej, finns ingen maskin som klarar allt från spackel till möbler och fönster, iaf inte bra. På väggarna vill du ha stor sliptallrik så du inte gör gropar medan du för fönster/möbler ofta vill komma åt i hörn med liten.
 
För en helt spacklad vägg kommer jag nog fortsätta med slippapper på teleskopskaft, känns både enklast och snabbast och får helt enkelt leva med att dammsuga upp det. Det är främst luddet från tapeten (på vägg) jag tänkt använda det till samt lite finlir vid behov för spackel och vissa ojämnheter på väggen.

Antar att det är någon form av excenterslip som ligger nära till hands men finns det någon som löser "de flest behov". Vore skönt att slippa för många olika maskiner.
 
Du har inte sagt budget men en bra kombi är en långhalsslip och någon bra mindre slip för möbler. Jag hade valt en Festool lhs och kanske en Rotex/dts för trädetaljer.
Billigare alternativ finns som den lilla blå bosch med både rektangulär och deltaformad slipplatta (finns ibland för 1200kr) och julas långhals.
 
L Lovan83 skrev:
Du har inte sagt budget men en bra kombi är en långhalsslip och någon bra mindre slip för möbler. Jag hade valt en Festool lhs och kanske en Rotex/dts för trädetaljer.
Billigare alternativ finns som den lilla blå bosch med både rektangulär och deltaformad slipplatta (finns ibland för 1200kr) och julas långhals.
Gå all in på Festool blir nog lite för dyrt men kan tänka mig en maskin från dom om användningsområdet är brett med bra kvalitet.

Den där långhalsen från Jula verkar vara ett vettigt alternativ till att manuellt riva av det värsta tapetluddet och samtidigt kunna dammsuga upp det (utgår från att det måste kunna lösas på något vis med antingen bosch- eller festool-dammsugaren, eller?)

Kikade lite på Skils multislip 160w som verkar vara en rätt vettig nödlösning, gillade dock den där lilla kombi-boschen (GSS 160 multi) som förmodligen kommer kunna lösa mycket av fönstersmyg och nischer galant, tack för tipset. Lite synd att Festool inte har något liknande.
 
S Socket skrev:
Gå all in på Festool blir nog lite för dyrt men kan tänka mig en maskin från dom om användningsområdet är brett med bra kvalitet.

Den där långhalsen från Jula verkar vara ett vettigt alternativ till att manuellt riva av det värsta tapetluddet och samtidigt kunna dammsuga upp det (utgår från att det måste kunna lösas på något vis med antingen bosch- eller festool-dammsugaren, eller?)

Kikade lite på Skils multislip 160w som verkar vara en rätt vettig nödlösning, gillade dock den där lilla kombi-boschen (GSS 160 multi) som förmodligen kommer kunna lösa mycket av fönstersmyg och nischer galant, tack för tipset. Lite synd att Festool inte har något liknande.
Festool kör med olika maskiner (RTS/DTS) men de är bättre på dammhantering. Boschen har inte hastighetsstyrning. Kan rekommendera granat papper till Bosch maskinen också. Delta är samma hålmönster rakt av medans de avlånga har lite annat mönster på några av hålen i mitten (dock inget problem).

Jag brukar köra med Rotex 150 och safir 24 papper för att göra väggarna helt rena från tapeter. Hade jag inte haft så lite väggar kvar att fixa så hade jag investerat i en Festool långhalsslip (hatar när det dammar) för att göra det enklare för kroppen ;)
Jag tror inte Jula slipen är i närheten av lika bra på dammhantering men det är stor prisskillnad. Vet inte hur det ser ut på papper till den slipen heller. Det finns safir papper till festool om man har behov av mycket borttagning...
Man ska inte underskatta hur mycket bra sandpapper ger. Hellre en sämre slip med bra papper än tvärtom IMO.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.