Min först tråd. Jag har ett projekt i sommar där jag ska expandera en trall, samt bygga vedbod och en grund till en liten bastu.

Det hela hade nog varit helt ointressant om det inte legat på slutande berg och är tänkt att göras i etapper, trots att det är delad vägg mellan vedbod och bastu.

En till försvårande omständighet är att det är ute på en ö, och jag har inget transportbåt. Har jag glömt en sorts skruv eller virke så är det jäkligt drygt.

Jag tänker att jag ska försöka dokumentera det här.

Nedan är en skiss och upplagda brädor för att hjälpa mig att visualisera det hela.

Upplagda träbrädor för byggprojekt med en nivåmätare och en skiss synlig i bakgrunden på bergig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett byggprojekt med mått för expansion av trall, vedbod och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SueSue och 6 till
  • Laddar…
Första raden gjord. Där jag jag en bärlina att utgå ifrån. Ett borrhål och en balksko på regel.
Nu ska det blir ett trappsteg på 20 cm. Då blir det två borrhål på regel.

Struntade i ankarmassa och smetade på lite cement för att undvika att vatten samlas i hålen.

Har också spenderat en del tid på rengöra berget så att skit inte ska samla på sig.

Provspolat berget. Vattnet rinner ner i sprickor under huset (som står på plintar på berg i dagen). Struntar således i avlopp. Blir ju inte så många liter i en utedusch/bastu.
 
  • Början av byggprojekt med bärlinor, verktyg och balksko monterad på en regel, vid en klippa och däck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel fastsatt på berg med balksko och borrade hål, och rensat berg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
optimum
Välkommen till forumet.
Kul projekt.
Ja det är en utmaning att följa naturen men brukar bli jäkligt fint.
 
optimum optimum skrev:
Välkommen till forumet.
Kul projekt.
Ja det är en utmaning att följa naturen men brukar bli jäkligt fint.
Tack. Har läst här i några år, men har inte haft något att bidra med.
 
Funderar på det där med att bygga i etapper.

Jag hade tänkt att bygga ivf en vägg och tak på vedboden i år, för att följas av bastu nästa år.

Men jag tror det blir för krångligt att skarva taket nästa år.
 
  • Gilla
Winblom
  • Laddar…
Inte så mycket progress idag. Badutflykt med familjen.

Rensat berget och fått upp ett trappsteg. 60 cm upp till bastu, så tre nivåer på 20 cm styck. Fem trallbrädor, sen fyra, sen två. Följer berget och lämnar ”vertikalt utrymme” till befintligt byggnads hängränna.

Snörat och borrat. Blev snett borrat på något sätt så fick göra en L-sko av en U-sko med Clas Olles billiga vinkelkap.
 
  • Barn som använder en vattenslang nära ett byggprojekt med trappsteg och verktyg utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med rensat berg och påbörjade trätrappsteg med utspridda verktyg och byggmaterial i en skoglig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess av trappsteg på berg med trämaterial, snöre och verktyg, nära en vatten slang samt hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
En till nivå gjord. Hade tänkt att borra två hål för balkskor för varje regel men blir både jäkligt jobbigt och svårt att mäta in.

Så får blir en bärlina på varje nivå. Hade tänkt att ha luft mellan trappstegen men blir nog bra så här också.

Nu paus i ett par dagar för jobb i stan.
 
  • Byggplats med delvis konstruerade trätrappsteg på klippa, verktyg och trämaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Byggkonstruktion med nivåindelning med vattenpass och balkskor på en grund av sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nivåindelningen fungerar nog, men blir ingen full 145 cm regel under hela bastun. Men det kompenserar vi med balkskor.
 
Jobb i stan och dåligt väder, besök, mm. Fick någon timme ikväll. En bärlina på plats.

Nivå två blir klar i morgon.
 
  • Nyinstallerad bärlina på ett bygge med träbalkar och byggmaterial på en klippgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
ta en extra funderare på avloppet är mitt tips.

Schampo och tvålrester kan börja lukta en del. nu kanske det fixar sig ändå och moder naturs egen dusch kanske fixar renspolningen åt er men som sagt , ta gärna med det i funderingarna
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
Blir väldokumenterat när det går långsamt. Jag får någon timme per dag. Verktyg in och ut på grund av regnskurar.
 
  • Trävirke staplat på en byggplats med mörka regnmoln i bakgrunden och verktyg utspridda runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kvcarlsson
  • Laddar…
Hade tänkt fem, fyra och två trallplankor på nivåerna. Men blir 5-3-2 och vinner då lite bastu-utrymme (kan inte bygga längre ut pga mer brant slutande berg).
 
Sakta och osäkert.

Kunde inte bestämma mig om jag skulle göra långa eller korta reglar på sista trappsteget. Just nu varannan (kan nyttjas till bastuns grund, men kostar löpmeter).
 
  • Träreglar i olika längder på marken vid en röd stuga, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar byggen som följer naturen, hellre än att spränga bort naturen! Pluspoäng för det! (y)
 
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag gillar byggen som följer naturen, hellre än att spränga bort naturen! Pluspoäng för det! (y)
Billigare också... :)

Och ute på en ö så blir det ännu jobbigare att bryta berg.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.