Tack! Priset var högt men tar ju dörren till en ny nivå!
 
AndersPS AndersPS skrev:
Frågestund: Ska bygga trädäck och pergola.

[bild]

Det ljusare gult är en gång och det lite mörkare gula är själva trädäcket. Det är 6 meter från huset ut till gränsen och cirka 5,5 meter längs med huset.

De blå "plupparna" är där jag tänkt att man ska placera stolparna till pergolan och sen är de rosa strecken hur själva trästrukturen kommer att se ut. Närmast huset lämnar jag fritt från längsgående reglar eftersom det är några trappsteg upp till dörren.

Jag kommer att ha ett solsegel som man kan rulla ut på ovansidan och jag tänker att det vore trevligt att kunna hänga upp korgstolar i regelverket. Nu kommer den stora frågan, hur beräknar man vilket virke som behövs? Tittar på limträ på grund av längden, men vilken dimension krävs?
som vanlig klantig lekman skulle jag inte överdimensionera allt för mycket med virkesdimensionen. Jag byggde ett utskjut på min balkong, 3x4 meter som hålls uppe av en limträbalk som mäter typ 300x110 mm. Balken ligger på två limträstolpar som står i plintar, stolparna är 110x110 mm. Från balken hr jag satt tryckta 45x195 mm I cc60 men skulle jag byggt idag hade jag aldrig i livet tagit i så pass på det tryckta virket..

Angående dina planer på solsegel har grannen bråkat med diverse tyger som tak på sin pergola, nu har han ersatt de lösa tygerna med någon smart utdragbar lösning. Kan fråga honom om länk om du vill?
 
whork whork skrev:
som vanlig klantig lekman skulle jag inte överdimensionera allt för mycket med virkesdimensionen. Jag byggde ett utskjut på min balkong, 3x4 meter som hålls uppe av en limträbalk som mäter typ 300x110 mm. Balken ligger på två limträstolpar som står i plintar, stolparna är 110x110 mm. Från balken hr jag satt tryckta 45x195 mm I cc60 men skulle jag byggt idag hade jag aldrig i livet tagit i så pass på det tryckta virket..

Angående dina planer på solsegel har grannen bråkat med diverse tyger som tak på sin pergola, nu har han ersatt de lösa tygerna med någon smart utdragbar lösning. Kan fråga honom om länk om du vill?
En länk vore underbart!
 
AndersPS AndersPS skrev:
En länk vore underbart!
Det var tydligen ett sånt där utdragbart vindskydd som han köpt på Lidl, typ den här modellen: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/sol-vindskydd/vindskydd/insynsskydd-791226/ fast monterat horisontellt. Jäkligt fiffigt måste jag säga. Han hade ruskiga problem med solseglet som han hade som tak över pergolan, det blåste iväg och regnfylldes och sprack. Nu drar han bara ut det över en del av taket när dom är ute :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Tom utgrävd plats med stenmjöl och spadar, förberedd för grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De senaste dagarna har gått åt att förbereda för grävmaskinen, som förhoppningsvis kommer imorgon. Bland annat har högen med stenmjöl tömts genom att 1) använder till parkeringsplatsen 2) flyttas till en annan plats för kommande projekt, 3) getts bort till grannen och en vän samt 4) skänkts bort på Facebook.
 
Frågestund: Terrasspool / badtunna

Ett av sommarens projekt blir att bygga ett litet trädäck med en inbyggd badtunna/terrasspool på baksidan av huset. Varmt på vintern och lite svalare på sommaren.

Men hur ska man tänka om storleken. Känslan vi vill få är badtunna, inget spabad, och vi har landat i att dessa två är de mest troliga alternativen:

Storlek Grand: https://svenskabadtunnor.se/dokument/bibliotek/Image/Plastinsats Grand.pdf
Storlek Classi: https://svenskabadtunnor.se/dokument/bibliotek/Image/Classic extern insats.pdf

Oktagonformen är mer tilltalande, men den är några cm lägre men med större bredd.
 
Här väntade jag förgäves på grävmaskinen, när jag slutligen fick tag på dem var den trasig. Nåväl.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Här väntade jag förgäves på grävmaskinen, när jag slutligen fick tag på dem var den trasig. Nåväl.
Ringa och säga att man inte kan.... Nääää.... det går inte

Dessutom är det ju sol och mysigt väder. Bäst säga att en hydralslang gått sönder och delar kommer nästa regniga dag

Hantverkare i all ära men de som har sämst rykte här ute på landet är grävmaskinisterna. De kör spansk punktlighet a la 80-tal "när jag orkar, om jag orkar" :crysmile:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Delvis rivet trappsteg med exponerad betong och armering framför husvägg med kakelklädd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska den bort, i väntan på grävmaskinen kan jag ägna lite tid åt andra projekt, som att riva trappan exempelvis. Lite mer fundersam på hur jag ska riva själva "plattformen" som ju sitter fast i huset. Några tankar?
 
S
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Nu ska den bort, i väntan på grävmaskinen kan jag ägna lite tid åt andra projekt, som att riva trappan exempelvis. Lite mer fundersam på hur jag ska riva själva "plattformen" som ju sitter fast i huset. Några tankar?
Med grävmaskin. ;):crysmile:
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
S
Är det en stålkonstruktion under som du vill ha bort?
 
S sinuslinus skrev:
Är det en stålkonstruktion under som du vill ha bort?
Det är en gjuten plattform, armerad in i huset och ståendes på två stolpar. Motorkap är det bästa alternativet än så länge...
 
Delvis bortbilat trappsteg som visar tjockt betongfundament under kakelplattor, med grus och rörmokarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visade sig vara lite naivt att tro att det skulle räcka att bila bort delar av trappsteget, jag tänkte nog ändå att själva trappstegen bara stod på ett relativt litet fundament och att den helt enkelt skulle lägga sig ner.

Djup utgrävning vid trappstegs fundament, visar hur tjock och solid konstruktionen är med spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde 60+ cm ner och nådde fortfarande inte slutet av fundamentet. Man visste hur man byggde förr i tiden ;)
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Jakobski och 3 till
  • Laddar…
Jäklar, det där bli kämpigt :)
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Hehe, det skulle kunnat vara jag som byggt det där. Jag gillar att gräva ner grejer djupt. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.