Hej

Jag har en befintlig scherzminbuske på tomten. Jag vill skapa ett insynsskydd i anslutning till den på 7-8 meter. De första 4-5 metrarna (i anslutning till scherzminen) är det jord och de sista 2-3 är det rent berg.

Jag vill ha en snabbväxande, lättskött och helst vintergrön häck som fungerar att plantera på tunt jordlager.

1. Har ni förslag på häck jag borde välja?
2. När på året borde jag plantera?
3. Hur gör jag för att kunna plantera häcken där det är berg resp tunt jordlager? Någon form av låda

På bilderna visar det röda strecket var jag vill plantera insynsskyddet.

Med vänlig hälsning,

peter
 
  • Markområde med rött streck som visar planeringsplatsen för en insynsskyddande häck intill en befintlig scherzminbuske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med befintlig buske och markerat område för ny häckplantering, varierande underlag av jord och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdstomt med scherzminbuske markerat med rött streck där användaren vill plantera en häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med schersminbuske och markerad linje där användaren vill plantera insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på avstånd
 
  • Byggarbetsplats med framstående armeringsjärn och konstruktion i bakgrunden, markerat med rosa linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det går inte att odla häck på berg, det finns för lite vatten. Möjligen om du skrapar rent berget och murar/gjuter små stödmurar så att du får en rejäl plantlåda som vattnas under sommaren. Eller fyller upp med rejält med jord, kanske 60 cm, gärna lerhaltig jord. Oavsett så kommer läget att bli en utmaning.

Bergtall är väl det enda jag kan tänka mig klarar sig om du fixar med jord på något sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fullt möjligt att odla häck på Berg men det förutsätter att du skapar jordmån med tillräckligt djup. 60cm som nämndes av föregående inlägg stämmer nog. Om det går att få mer är det bra.
Men det finns fler förutsättningar som behövs. Du måste se till så att det är dränerande och att det inte står fullt med vatten när kylan kommer. Och du måste räkna med att det kommer krävas konstbevattning under sommaren.
 
Ok några andra förslag än häck för att få insynsskydd på berget?
 
Är det bara på sommarn kanske det går att montera stolpar och spänna tyg mellan ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Spaljé med stora odlingslådor och klätterväxter funkar ju också. Om man vattnar hela sommaren, annars lär klätterväxterna torka bort.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spaljé med stora odlingslådor och klätterväxter funkar ju också. Om man vattnar hela sommaren, annars lär klätterväxterna torka bort.
Det var en bra ide, det hade jag inte tänkt på.
 
P peter_sweden skrev:
Ok några andra förslag än häck för att få insynsskydd på berget?
Staket/plank med stolpjärn förankrade i berget? Det skulle nog jag satsa på.
 
Vildkaprifol kanske? Kan ledas längs ett staket/spalje. Om den planteras i den bortre biten mot Schersminen där det finns jord så kan det fungera. Plantera 2-3 plantor, och så nära berghällen som det går. Allra bäst om berget ligger söder om Schersminen. De bör kunna dra iväg upp mot 5 m med tiden.

Hos oss i zon 3 växer de som ogräs. Då har vi förvisso inget berg utan fet skånsk lerjord, men de växer gärna längs stengären där solen kommer åt. Blommar med gulvita blommor och doftar fantastiskt. En av de första som sätter gröna blad på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.