Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har filterbollar i ett patronfilter och behöver därför inte backspola.
Man bör omsätta vattnet 3ggr per dygn dvs 20 driftstid/dygn för din lilla volym.
Det är rekommendationen för pooler, för spabad kan man nog inte riktigt räkna så.
Jag tror det är bättre att köra pumpen korta stunder jämnt fördelat över dygnet, man vill inte ha vatten som står still för länge.
Min tempgivare sitter monterad före värmaren, altså utanför poolen, därför kör jag pumpen hel och halv timme, då vet jag när jag kan kolla tempen.

Okej,
Det kan ju vara bra tänka på att det går att köra filterbollar i ett patronfilter.

Jag antar att man kanske får testa sig fram lite vad som är optimalt för ens egna spabad för att hitta en bra nivå..

Vad drar ditt spabad per månad? Har du det varmt året runt?
 
K Källby skrev:
Vad drar ditt spabad per månad? Har du det varmt året runt?
Pumpen förbrukar 110kWh/månad
och värmaren mellan 0-300kWh/månad.
På sommaren håller vi 34-36 och på vintern 37.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Pumpen förbrukar 110kWh/månad
och värmaren mellan 0-300kWh/månad.
På sommaren håller vi 34-36 och på vintern 37.

Det är ju helt okej siffror! Då vet jag lite vad som kommer att vänta mig!

Jag tänkte på det, jag såg att du har installerat allt med hårda PVc rör. Är det inte enklare att installera med slang?

Kanske är säkrare att använda rör?
 
K Källby skrev:
Det är ju helt okej siffror! Då vet jag lite vad som kommer att vänta mig!

Jag tänkte på det, jag såg att du har installerat allt med hårda PVc rör. Är det inte enklare att installera med slang?

Kanske är säkrare att använda rör?
I den dimensionen är slang väldigt osmidiga att jobba med, pvc rör är ganska billigt och det är faktiskt kul att limma ihop.
Att jag använde slang på ett ställe var helt enkelt för att jag hade köpt en bit och den passade bra där.
Blir dessutom snyggare, jag använde en bit genomskinligt rör också, det kan jag rekommendera.
Här är en video från när jag provkörde pumpen första gången.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
I den dimensionen är slang väldigt osmidiga att jobba med, pvc rör är ganska billigt och det är faktiskt kul att limma ihop.
Att jag använde slang på ett ställe var helt enkelt för att jag hade köpt en bit och den passade bra där.
Blir dessutom snyggare, jag använde en bit genomskinligt rör också, det kan jag rekommendera.
Här är en video från när jag provkörde pumpen första gången.
[video]

Hej

Okej, är det inte möjligt att ha mindre rör genomföring som 32mm eller liknande för att då kunna köra med slang?
Det är i och för sig inget jätte problem men jag tänkte på vad som var enklast att montera.

Angående limningen, limmar man bara runt röret och sedan trär på det eller lägger man ytterligare ett lim/silikon i skarven?

MVH
 
K Källby skrev:
Hej

Okej, är det inte möjligt att ha mindre rör genomföring som 32mm eller liknande för att då kunna köra med slang?
Det är i och för sig inget jätte problem men jag tänkte på vad som var enklast att montera.

Angående limningen, limmar man bara runt röret och sedan trär på det eller lägger man ytterligare ett lim/silikon i skarven?

MVH
Finns en massa videor som visar hur man gör, här tex
https://www.vattenbutiken.se/poolutrustning/ror-slang-kopplingar/by-pass-paket
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Finns en massa videor som visar hur man gör, här tex
[länk]

Okej, det får jag kika på!
Tycker du att man skall satsa på ett ”färdigt” filterpaket med pump,värmare och filter? Eller tycker du att man skall bygga sitt egna?

Jag har kikat på ett system på pool-fritid.se som är relativt komplett men då ör det en något större pump än vad jag har tänkt mig.

Mvh
 
Hur har det gått?
 
R Ricregad skrev:
Hur har det gått?

Hej

Bygget stannade av lite förra året men nu har jag återupptagit bygget.

jag har köpt mosaik, fog o fix m.m och började idag att klä ”badtunnan” invändigt med XPS cellplast. Jag hoppas och tror att jag nästan hinner klart med den i påsk!
 
Hej

här kommer bilder på slutresultatet
 
  • Trärammad inbyggd bubbelpool med blå mosaikplattor och en flytande gummianka på en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egetbyggt utebad i trädäck med kakel och säkerhetsräcke på en solig terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Några fler bilder
 
  • Nybyggd vit träveranda vid gult hus med gräsmatta och fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med vita staket och husvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggt trävarvsbädd med grå dynor på veranda med vit räcke och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Otroligt snyggt, hur stor blev den?
 
R Ricregad skrev:
Otroligt snyggt, hur stor blev den?

Hej o tack!

Invändigt mått är c.a 120 x 160.
Totala mått är c.a 180 X 230

MVH // T
 
K Källby skrev:
Hej o tack!

Invändigt mått är c.a 120 x 160.
Totala mått är c.a 180 X 230

MVH // T
Vart köpte du ditt lock eller byggde du den själv?
 
wrang wrang skrev:
Vart köpte du ditt lock eller byggde du den själv?

Hej

Locket gjorde jag själv. Jag köpte cellplastskivor sedan klädde jag in dom med vinyltyg.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.