Hej,

jag kommer att bli tvungen att slita ut ett fuktskadatat parkettgolv i ett källarrum vi använder som kontor.

Jag tänkter nu göra arbetet ordentligt och har litet funderingar;

Huset är gammalt, inte dränerat och står på morängrund.

Vi har haft problem med inträngande funkt pga taskig avrinning från stuprör i det rummet, dock inte idag, men inte av uppträngande markfukt, så vitt vi förstår.

Det har förut varit rejält kallt på golvet då parketten legat direkt på betongen (!), så ngn form av golvvärme och/eller isolering är på sin plats. Jag har förstått att det kan vara problematiskt med golvvärme på källargolv, energimässigt sett, men att de även kan hjälpa till att hålla fukt borta. Mina alternativ, som jag ser det är;

Lägga klinker direkt på betonggolvet, golvet kommer andas, men bli kallt?

Lägga golvvärme direkt på betong, klinker ovanpå. Golvet kan andas, golvvärme håller ev. fukt borta, men väl mycket värme åt maskarna?

Isolera med cellplastskiva, sedan lägga klinker. Behöver jag utjämna med något eller lägga spånskiva ovanpå, eller kan lägga fix direkt på cellplastskivan? Kan ett sådant golv andas?

Isoler med celllplastskivva, sedan golvvärma, sedan klinker. Samma farhågor som förut?


Jag vet inte riktigt vilket som är bästa vägen framåt här, jag är inte fasansfullt händig, har lagt klinker förut, men har ingen direkt erfarenhet av golvisolering kontra behov av ventilering.

Tacksam för alla synpunkter!

/Ola
 
Vi har själva lagt klinker i källaren i ett odränerat hus. Väldigt nöjda med det och har vattenburen golvvärme under. Misstaget vi gjorde var att inte isolera under, så våra maskar får det i alla fall varmt ;). Men vi eldar med ved för det mesta, så vi slänger i några extra vedträn för att kompensera. Har dock ett nytt projekt på gång med nybygge (och skall då inte ha källare).
 
Hej,
Blir det inte fuktproblem om du stänger av golvvärmen, samt problem i intilliggande rum om du bara har golvvärme i ett rum. Det kan ju bli så att du värmer upp marken under rummet med golvvärme, fukten i den marken strävar efter att gå mot kallare dvs Betongplattan i rummet bredvid. Men det kanske är marginellt om det golvet är luftat och ok.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.