Ungefär tjugo meter från mitt hus står ett gammalt förfallet hus som har varit obebott i närmare trettio år pga en vattenskada. Huset kan närmast beskrivas som ett ruckel med trasiga rutor, kollapsad balkong och bro samt rostigt plåttak och risig fasad.

Det jag undrar är om det finns någon juridisk väg att gå för att tvinga grannen att antingen riva huset, rusta upp det eller överlåta det åt mig så att jag kan riva det?
 
Jag vet att det finns ett (rad?)hus i Lund med liknande problem. Det senaste var visst (?) att myndigheterna gått in och  gjort de absolut nödvändigaste reparationerna efter domstolsbeslut och lagt kostnaderna på ägaren, bosatt på annan ort. Den juridiska processen har varit mycket lång - många många år. Det specifika med det fallet var att grannarna riskerade få följdskador i sina hus.

Du kan stämma fastighetsägaren för sanitär olägenhet om rucklet drar åt sig mindre nogräknade personer, ohyra eller vanvårdad trädgård. För att nå resultat kan det ta decennier! Du kommer aldrig själv att få lov att överta huset för rivning! Däremot kan myndigheterna riva huset - så småningom.

Du har, vad jag förstår, tre alternativ:
a) anmäla för sanitär olägenhet (råttor, farlig balkong som kan rasa när hemlös bosätter sig i huset  ;)), vanvård etc; kan du få med grannarna på anmälan desto bättre
b) själv kontakta fastighetsägaren och be att få köpa fastigheten
c) blunda eller titta åt annat håll

Alternativ c) är nog det lättaste ...

Kanske forumisterna härinne kan ge dig fler råd ...
 
Kontakta byggnadsnämnden. De kan förelägga ägaren att rusta upp eller riva fastigheten. Men som Yonna sa, var beredd på att det kommer att ta lång tid. :p
 
C
Att det stått obebott i 30 år innebär ju förmodligen att fastigheten är till salu... Har ni kontakt med ägaren?

/C
 
Den nuvarande ägaren vill inte sälja fastigheten, men jag är ganska övertygad om att det kommer att förändras om jag kan t ex säga som Immobil säger att byggnadsnämnden kan tänkas förelägga dem att rusta upp/riva fastigheten.
 
ett liknande fall var när två bröder satte i system att sälja huset till varandra bara för att ytterligare krångla till det för myndigheterna..det finns alla möjliga sätt att förhala en sådan process om man vill..huset har stått kvar i samma skick i över 10 år nu.
 
T
Folk som låter fastigheter förfalla utan att vilja sälja, innebär oftast trubbel för grannskapet.

Detaljer som bör kollas.

1: Ägaren-har han haft någon typ av verkstad där tidigare = han kan ha dumpat eller grävt ner gamal skit i marken runt omkring (typ gammal motorolja m.m). Om ni hittar något miljöfarligt på hans mark är han tvungen att omgående sanera detta.

2: Kolla ägarens bakgrund och fastighetsrättsliga registreringar, oftast kan man då finna varför dom inte rustar upp eller säljer huset, kolla med byggnadsnämnden om det finns gamla ansökningar på denna fastighet för div olika projekt m.m

3: Ditt områdes normaltaxering, om det nu är ett högtaxerat område innebär det också att detta ruckel innebär menlig värdesänkning för ditt hus som närmsta granne, och då ska byggnadsnämnden utfärda ett vitesbelopp om han inte gör något inom en viss tidsrymd. Kolla om det finns andra klagomål registrerade och hur gamla dessa är.
 
Tack för tipsen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.