Var o kikade på ett Älvsbyhus från 84, nere i grunden så hittade jag påväxt och vattenrosor på varenda ställe där ett avlopp gick ut eller en ledning gick in i blindbotten. Hade det varit på ett ställe hade jag trott det var läckage , men då det var på samtliga ställen började jag fundera om kondens kan ha bildat detta!? Är det någon som varit med om något liknande? Bifogar även en bild från isoleringen för inkommande vattenledning. Kan det bildas så mycket kondens i isoleringen för vattenledningen?
Mögel och fuktfläckar i isolering vid vattenledning i husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador och fuktpåverkad isolering nära vattenledningens ingång i grunden av ett Älvsbyhus från 1984.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur såg det ut mot marken. markplast?
Har du en relativt tät krypgrund kommer det ju finnas en markant risk för fukt om man inte har platat

Just grunden är väl en stor nackdel med älvsbyhus och här har du ett hus där jag skulle avvakta lite.

Edit: nej det ska inte vara så där mycket vatten i isoleringen. Det ska inte vara något vatten i isoleringen.... Ser ut som en pågående vattenskada.
 
Appendix Appendix skrev:
Hur såg det ut mot marken. markplast?
Har du en relativt tät krypgrund kommer det ju finnas en markant risk för fukt om man inte har platat

Just grunden är väl en stor nackdel med älvsbyhus och här har du ett hus där jag skulle avvakta lite.

Edit: nej det ska inte vara så där mycket vatten i isoleringen. Det ska inte vara något vatten i isoleringen.... Ser ut som en pågående vattenskada.
Det var markplast men inte enda mot balken samt några ställen där den inte var komplett. Det var en liten glipa mellan isoleringen o blindbotten där vattnet gick in där märkte jag att det kondenserade . Men att det skulle bli så där mycket är kanske inte troligt. Men som sagt det som kändes skumt var att det var precis vid varenda genomgång. Kan ju inte vara läckage på varje ställe
 
M Miike88 skrev:
Det var markplast men inte enda mot balken samt några ställen där den inte var komplett. Det var en liten glipa mellan isoleringen o blindbotten där vattnet gick in där märkte jag att det kondenserade . Men att det skulle bli så där mycket är kanske inte troligt. Men som sagt det som kändes skumt var att det var precis vid varenda genomgång. Kan ju inte vara läckage på varje ställe
Som sagt. Älvsbyhus är inte jättekända för kvalitet.

Jag skulle undvika det där objektet om jag var du.

Markplasten fyller ju inte nån funktion om den bara ligger fläckvis. då kommer ju fukten bara gå mot sidan :rofl:
 
Ja något är säkert galet. Men svårt med äldre hus är det platta på mark är det all problem som kan var på tidiga plattor. Är det krypgrund är det andra problem. Byggde någon bättre grunder på den tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.