borra med en markborr och gjut egna stolpar.
borrar du djupt blir det säkrare för tjälen.
jag skulle fundera på att borra med en 100-120mm borr 2-2.5m och sedan gjuta ner i hålet. kollapsar hålet kan du borra i ett foderrör som man gör för en filterbrunn. setan väga in ett beslag så det räcker med en plint per infästning istället för två,
 
1
L lassebrun skrev:
borra med en markborr och gjut egna stolpar.
borrar du djupt blir det säkrare för tjälen.
jag skulle fundera på att borra med en 100-120mm borr 2-2.5m och sedan gjuta ner i hålet. kollapsar hålet kan du borra i ett foderrör som man gör för en filterbrunn. setan väga in ett beslag så det räcker med en plint per infästning istället för två,
Tack för svar då tror du INTE på den lösningen med plint plus 8-16 singel ?
tror du det kommer flytta sig?
 
vad gör gruset under plinten för nytta om hela plinten står i mark med vatten?

iom att det är så blöt mark skulle jag göra det mer ordentligt på en gång.

slå ner pole/lämplig rostskyddad profil är nog enklast.
 
1
[
L lassebrun skrev:
vad gör gruset under plinten för nytta om hela plinten står i mark med vatten?

iom att det är så blöt mark skulle jag göra det mer ordentligt på en gång.

slå ner pole/lämplig rostskyddad profil är nog enklast.
utan singel skulle det inte gå när tjälen kommer! det dränerar väl antar jag men är ingen expert i området det kanske är som du säger också helt värdelöst!?
 
1
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det beror på.
Skicka en bild så ser vi hur det ser ut.
som jag sagt det är först mossa sedan sand som är blöt
 
Om det är nära fukt, tror jag oxå på järnpålar.
Plintar flyttar sig lät om de inte har en fast å stadig grund. Ja så till vida om du inte använder kanske 1500 - 2000mm plintar. De används ju betydligt lägre pålar exempelvis vid husbygge när det är blöt mark. Men det är klart då pratar vi om 5 - 10 meter långa prylar....
Så järn rör blir nog "enklast" att dunka ner.
 
1
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Om det är nära fukt, tror jag oxå på järnpålar.
Plintar flyttar sig lät om de inte har en fast å stadig grund. Ja så till vida om du inte använder kanske 1500 - 2000mm plintar. De används ju betydligt lägre pålar exempelvis vid husbygge när det är blöt mark. Men det är klart då pratar vi om 5 - 10 meter långa prylar....
Så järn rör blir nog "enklast" att dunka ner.
Ja så får det kanske bli !!
Jag kan utesluta plintar med mycket singel under iallafall?
 
Ja det finns en risk att det glider sidledes med tiden, å då får du göra om jobbet en gång till.... Själv tycker jag att det är trist att plintar, så med den kunskapen hade jag inte velat ha jobbet ogjort om en framtid...
 
  • Gilla
1234linus
  • Laddar…
1
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Ja det finns en risk att det glider sidledes med tiden, å då får du göra om jobbet en gång till.... Själv tycker jag att det är trist att plintar, så med den kunskapen hade jag inte velat ha jobbet ogjort om en framtid...
Ja det är sant tänkte dra i långa skruv och regla ganska tätt så det "håller ihop" men som sagt plint är uteslutet nu

Jag får prova slå ner stolpar och hoppas på det !!

Tack för svar !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.