S
Jag har 25 dosor som ska fästas i lecablock, se bild.
Jag tänkte bygga några mallar som jag fäster dosan i så att när jag fäster mallarna på väggen med spik så placeras dosorna exakt 10mm ut från vägg och fixeras där jag vill ha dem. Mitt problem är hur jag ska fästa dem.
Jag tänkte att jag använder stenlim, gipsmassa, ankarmassa eller något liknande för att fixera den på plats innan jag tar bort mallen. Sen kan jag trycka in putsbruk i efterhand.

Vad tror ni?
Vilket "limm" blir billigast och fungerar bäst?
Ankarmassa känns enklast då jag kan spruta in det mellan hålet och dosan med pipen. Stenlim har jag inte testat, är det som fogskum? Så fall är det ju kanske inte så bra. Gipsbruk måste ju så fall ha en konsistens som gör att jag kan lägga en klick i hålet och när jag trycker in dosan så mosas det ut på sidorna som typ grädde.
 
  • Ett lecablock med ett utgrävt hål där en elektrisk installationsdosa ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tidigare gjort precis så fast i betong. Jag har då använt TEC7. Den är dock dyr, det finns billigare likvärdiga sättlim.
 
S
Jag kollade lite på multibond från Biltema men problemet är att när den härdat så är den lite som gummi. Jag vet inte om det har betydelse om man sidan lägger på puts. Man vill ju inte att dosan ska vrida sig när man tar bort mallen pga tryck från flexrören.

Ankarmassa blir hård som sten vilket gör att dosan inte flexar, men priset är ju 145kr för 300ml.
No More Nails kostar 49kr för 300ml, men jag vill minnas att den är lite svagare? Den blir dock hård.
 
MrJay
Billigast och fungerar bäst är en formel som oftast inte går ihop. Är du supersnål så kör på Biltema och hoppas på det bästa, personligen hade jag inte använt något annat än Tec7, just för att den inte förstör underlag och det som limmas dit. Möjligen att valfri fogskum passar ändamålet eller annan PU-baserad byggfog som är billigare än Tec7.
 
Långa skruv att sätta i fästhålen i dosorna blir väl billigast? :thinking:
 
Långa skruvar samt nått att bygga under för att få dosan på rätt djup. Sedan putsbruk för att "punkta" fast dosorna och när dom sitter stumt vattna lekan och putsa fast med putsbruk.
Ps
hålet får gärna vara lite större så blir det lättare att fylla med bruk runt om dosan.
 
Trassla inte till det mer än du behöver, det är ingen månresa du ska göra. gör hålet som är tänkt, hugg av kanterna så det blir som en kreater in, med ca 2 cm utanför dosan. fäst dosan med 4 tumsspik rakt in sam några på tvären som armering i sidorna, ( inte spika igenom dosan ) .Kommer det bara ett rör upptfrån så hugg ur lite extra neråt, sätt i en bit rör/slang ca 5 cm, korsa 4 tumsspik över rör/slang så dosan sitter fast, fyll dosan med tidningspapper, vattna lecan rikligt , vänta någon timma och slå i putsbruk runt dosa och rör , dagen därpå kan du inte få ut dosan utan att hugga upp väggen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Dosor i murverk har man ju gjort sedan hedenhös och långt innan tec7 eller andra sättlim. Gör som jonaserik skriver, det är så vi "alltid" har gjort det. Vill du lyxa till det så köp gärna dosor med putslock för att vara säker på att skruvarna inte beckar igen.
 
Så är det men metoden med ett cirka 83mm runt hål, sättlim och en Spårdosa underlättar väldigt mycket. Med spik och skruv blir det lätt lite snett om man inte är väldigt noga när man gör ursparingen.
 
E
En annan variant är ju att spika putslock i en brädbit som pallas under med samma läkt som putsribborna. Då blir det garanterat helt plant och spikrakt
 
När jag satt spårdosor och rör i våra stenväggar har jag använt gipsbruk. Funkar ypperligt, har man bara rätt konsistens så kan man trycka dosan på det djup man behagar och den stannar där :)
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
D
Har satt många dosor och kablar i leca- och lättbetongväggar. Håller med flera tidigare: använd gipsbruk, starkt och smidigt. När det stelnat sitter det som berget. Tycker vanligt putsbruk är lite för klumpigt. Och lim verkar fullständigt onödigt. Skulle också rekommendera dig att använda dosor med utskruvbar ring så att du får lite passmån efter putsningen. Viktigast är att du får rätt riktning på dosan, så den inte lutar åt något håll. Det brukar jag ordna med spik men om det är vresigt får man trycka fast dosan med bräda.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
S
D datja skrev:
Har satt många dosor och kablar i leca- och lättbetongväggar. Håller med flera tidigare: använd gipsbruk, starkt och smidigt. När det stelnat sitter det som berget. Tycker vanligt putsbruk är lite för klumpigt. Och lim verkar fullständigt onödigt. Skulle också rekommendera dig att använda dosor med utskruvbar ring så att du får lite passmån efter putsningen. Viktigast är att du får rätt riktning på dosan, så den inte lutar åt något håll. Det brukar jag ordna med spik men om det är vresigt får man trycka fast dosan med bräda.
Är gipsbruk samma som gipsputs?
 
Vågar inte svara på om det är samma eller ej men jag bör i vilket fall med Knauf rotband :)
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Vad är det för fel på Rutabs spårdosor? Finns som både 40 och 50 djupa.. Man måste inte uppfinna hjulet igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.