Hjälp!
Altandörren gick inte att låsa och jag ringde Mockfjärds som så åt mig att justera på skruvarna under gångjärnen. Gjorde detta men det blev för mycket och dörren gick inte att stänga alls. (Tar emot i överkant) När jag skulle skruva igen så rör sig inte gångjärnen. Skruven går att skruva ur utan att gångjärnen åker ned. Som ni ser är det en stor glipa mellan gångjärnen och även fast man lyfter dörren och släpper ner den så sjunker inte dörren längre ner och glipan kvarstår. Jag har skruvat i skruven så långt som bitsen tillåter och det händer inte ett skit!
Mockfjärds har ju helgstängt och här står jag med en altandörr som inte går att stänga.
HJÄLP!
 
  • Altandörrens övre gångjärn med stor glipa, visar skruvar och försök till justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Har du skruvat ur skruven på alla gångjärnen? Om inte så rider dörren på dom andra. Om du gjort skruvat ur alla så knacka med hammaren om dom fastnat bara.
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du skruvat ur skruven på alla gångjärnen? Om inte så rider dörren på dom andra. Om du gjort skruvat ur alla så knacka med hammaren om dom fastnat bara.
Skruven är ur alla gångjärn, men dörren vägrar röra sig nedåt. Den går att lyfta men det är ju tvärstopp nedåt. Det låter som den slår emot järn när man släpper ner dörren. Det verkar inte som dom bara fastnat.
 
Häng av dörren och skruva loss gångjärnet från karmen för att de vad som är fel. Det verkar som att gängorna från skruven inte sitter fast i tappen. Bara en dum fråga ni har skruvat åt andra hållet för att sänka dörren?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Häng av dörren och skruva loss gångjärnet från karmen för att de vad som är fel. Det verkar som att gängorna från skruven inte sitter fast i tappen. Bara en dum fråga ni har skruvat åt andra hållet för att sänka dörren?
Japp har skruvat åt andra hållet och det är då skruvarna åker ur. Det går enbart att finna skruvar underst på gångjärnen inget att skruva ovanpå. Skruven sitter i när man skruvar in den. Men vi kan inte skruva in den så värst långt eftersom bitshållaren/skruvmejseln inte får plats i skruvhålet. Tror du att det kanske skulle gå att skruva ihop gångjärnen om man hade en smalare mejsel som når in längre?
 
Du får prova med det men spontant så känns det som om tapparna har fastnat
 
  • Gilla
Petit87
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får prova med det men spontant så känns det som om tapparna har fastnat
Ska testa. Tack så mycket för hjälpen!
 
Mialia Mialia skrev:
Ska testa. Tack så mycket för hjälpen!
Det funkade å banka! Tack så super mycket!! Nu kan man sova utan öppen altandörr i natt!
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.