Hej!

Nu i kommande vecka ska jag och sambon skriva på papper för vårat första hus. Säljaren har besiktigat huset via Anticimex. Under deras besiktning gick ej nockvinden att komma åt, finns ingen lucka varken ifrån insida eller utsida. Står då i säljarens protokoll att utökad undersökning krävs.

Vi har bokat in besiktning samt utökad besiktning via Eminenta. Ser gärna att nockvinden också besiktigas, eller åtminstone inspekteras. Tänkte försöka samköra med att ta dit en snickare (alt om jag själv kan göra det?) vid samma tillfälle som monterar typ en sån här: https://www.bauhaus.se/inspektionslucka-400x400-mm-softline-forzinkad-vit#go-to-description , så att man med hjälp av stege kan stoppa in huvudet med en lampa.

Någon som har koll på hur det blir med fuktspärr? Om det sitter plast där, duger det om man sätter silikon runtom falsen på luckan, eller borde plasten tejpas mot luckan? Samt, hur tjockt med isolering brukar det ligga där uppe, kommer man ens se något om man stoppar in huvudet i ett hål, eller når ögonen inte upp över isoleringen? Huset byggt 69, och tänkte att hålet tas upp någonstans i taket på bilden, ganska centrerat i huset.
 
  • Inredd vind med trästaket, tapetväggar och taklucka där inspektionslucka kan installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel fråga: Vad är det bakom den stora affischen, eller vad det nu är längre bort.
Men förresten, det är väl inte huset på bilden det gäller? Där finns det ju en lucka.
Hur ser det ut i huset som det handlar om?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enkel fråga: Vad är det bakom den stora affischen, eller vad det nu är längre bort.
Men förresten, det är väl inte huset på bilden det gäller? Där finns det ju en lucka.
Hur ser det ut i huset som det handlar om?
Hehe ingen aning vad som är bakom affischen :) Jodå det är i allra högsta grad det huset, och den platsen jag tänkt mig. Luckan till höger är ju ut på kattvinden. Vill komma upp i nockvinden för besiktning / inspektion.
 
Aha, upp i taket menar du alltså, då missförstod jag nog!
Då gäller det väl att knacka, regelsöka, titta efter fästelement och skarvar och gissa var man kan ta upp en lucka.
Och luft- och ångtätningen går säkert att ordna på något sätt :)
 
har jag fattat detta rätt

vill du installera en inspektionslucka på nån annans fastighet innan du har köpt den för att kunna göra en komplett besiktning?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
har jag fattat detta rätt

vill du installera en inspektionslucka på nån annans fastighet innan du har köpt den för att kunna göra en komplett besiktning?
Stämmer bra! Vi ska skriva papper imorgon, 2 dagar senare ska vår besiktningsman dit för att uppfylla vår undersökningsplikt. Besiktningsklausul som gäller i 2 veckor. Säljaren har sagt att vi får göra det som krävs för att vi på ett riktigt sätt kan inspektera huset.
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.