Jag ska sätta upp ett altantak i korrugerad plåt i en sommarstuga.

Av byggtekniska skäl skulle jag vilja sätta balkarna med samma CC som takstolarna i det gamla huset, som är oregelbundna avstånd cirka CC100 (jag vill hänga balkarna i de synliga takstolarna).

Kan jag skruva korrugerat plåttak direkt på balkar med CC100, eller kommer plåttaket bli buckligt ifall jag måste gå på det någon gång?
 
Du kan absolut inte skruva ett plåttak endast på reglar med 100cm c/c
Men uppe på reglarna lägger du bärreglar för plåten, på tvärs mot takstolar/reglar.
Liggande 45x70 med av plåtfabrikantens föreskrivet avstånd så funkar det fint.
Så du kan lägga takreglar som du tänkt och sedan reglar på tvärs och skruva plåten i.
 
GoC GoC skrev:
Du kan absolut inte skruva ett plåttak endast på reglar med 100cm c/c
Men uppe på reglarna lägger du bärreglar för plåten, på tvärs mot takstolar/reglar.
Liggande 45x70 med av plåtfabrikantens föreskrivet avstånd så funkar det fint.
Så du kan lägga takreglar som du tänkt och sedan reglar på tvärs och skruva plåten i.
Problemet är att det här taket ska läggas åt ”fel håll”, alltså vinkelrätt mot bjälkarna.

Så om jag ska läkta behöver jag två lager läkt för att få det åt rätt håll, och jag skulle helst vilja slippa bygga på så mycket.

Jag vill givetvis inte att taket ska hänga ner eller nåt, men jag tycker det känns som att de här korrugerade plåtarna är väldigt styva. Nu går jag bara på minne, så jag kan ha fel. Men det finns inga krav på taket annat än att det är ett sol-/regnskydd som helst inte ska blåsa av och som klarar att man går på det nån gång ibland.
 
Redigerat:
Du måste förklara mer vad du menar. Hur ser det ut nu, och vad försöker du göra?
 
P PatrikJo skrev:
Du måste förklara mer vad du menar. Hur ser det ut nu, och vad försöker du göra?
Jag fixar en illustration!
 
Såga och jacka ur i bärlinan för läkten
 
Se bifogad illustration.

Jag ska göra ett enklare sol/regnskydd över altanen på ett enklare sommarboende.

Av olika skäl (estetik, takhöjd, utsikt, utrymme, enkelhet) tänker jag göra ett tak utan fall, där plåtarna ligger tvärs emot hustakets riktning. Jag vet att det är ovanligt, men bedömer att det kommer funka bra här.

Eftersom jag har mycket begränsat med utrymme på höjden så skulle jag helst slippa lägga flera lager läkt ovanpå. Bjälkarna sitter redan i rätt riktning för att skruva mot, och om jag bara läktar en gång så kommer läkten i fel riktning för plåten.

Det går ju att på olika sätt fylla på med fler bjälkar, men det blir inte lika snyggt och lite krångligare, så om det inte behövs så skulle jag helst undvika det. Därför undrar jag om plåten typ TP20 har bärighet nog att sitta CC100, även om det inte är optimalt.
 
  • Illustration av ett planerat sol/regnskydd över en altan med tvärliggande plåtar och bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett plåttak helt utan fall? Du kommer ha vatten stående mellan varje "takstol", och det kommer sakta droppa ner och träffa dig i huvudet.
Hur skulle takavvattningen från stora taket ske? Ska det gå ut på plåttaket?

Om du inte har plats för att göra ett riktigt tak, sätt upp någon form av markis istället. Du kommer inte bli nöjd med den här lösningen.
 
P PatrikJo skrev:
Ett plåttak helt utan fall? Du kommer ha vatten stående mellan varje "takstol", och det kommer sakta droppa ner och träffa dig i huvudet.
Hur skulle takavvattningen från stora taket ske? Ska det gå ut på plåttaket?

Om du inte har plats för att göra ett riktigt tak, sätt upp någon form av markis istället. Du kommer inte bli nöjd med den här lösningen.
Det är i första hand ett solskydd.

En markis skyddar ju inte heller mot regn. Har markis idag men vill ha något större, vindsäkert och mer ombonat.

Att det droppar lite vid hårt regn är inte hela världen här, men var skulle det droppa? Jag sätter en skyddsplåt från takfoten ner till altantaket, och sen går profileringen i sidleds, med flera vågor bakom skyddsplåten. Det kommer inte droppa något på insidan av altantaket. Sen har jag fotplåtar där rännorna går i bilden, så att vattnet inte vandrar inåt på undersidan.

Det här är i yttre havsbandet på en ö, så jag vill minimera materialbehovet eftersom transporten är det svåraste.
 
Eftersom du inte har något fall kommer det bli vatten stående i varje dal på plåten. Farmarskruvarna som du skruvar fast plåten med kommer läcka när du har stående vatten. Det kommer alltså inte bara komma in vatten vid hårt regn, utan mest hela tiden.
 
T tracker skrev:
Såga och jacka ur i bärlinan för läkten
Då är det bättre att gå ner i dimension på bärlinan.
 
  • Gilla
Pepsi-75
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Eftersom du inte har något fall kommer det bli vatten stående i varje dal på plåten. Farmarskruvarna som du skruvar fast plåten med kommer läcka när du har stående vatten. Det kommer alltså inte bara komma in vatten vid hårt regn, utan mest hela tiden.
Är det verkligen så illa? Jag har aldrig upplevt att farmarskruvar läckt innan, i alla fall inte förrän taket blivit så gammalt att packningen är slut.
 
... jag tänkte sätta skruvarna på topparna.

Men jag tolkar svaren som att bärigheten i plåten inte håller för CC100, så jag bör sätta förstärkningar oavsett.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.