Hej
Är det bra för elförbrukningen att sänka värmen när vi inte är i fjällstugan? Vi har en NIBE F730 som sitter på golvvärme. Har hört att den inte funkar som den ska om man sänker?
Tacksam för tips
J
 
Varför skulle den inte fungera om du sänker till 10 grader?
Köp till fjärrstyrning så att du kan höja i god tid för både golvvärme och VP gör att systemet tar god tid på sig när det är kallt!
Alternativt om ni eldar när ni kommer till fjällstugan så går det fortare?
 
Varför värma upp ett hus som bara står.
Grundvärme räcker.
 
  • Gilla
Mario220478
  • Laddar…
Det är inte lönt att sänka för mycket. Tror när frånluften är typ 6-7 grader så blockeras kompressorn och det blir en elpanna istället.
 
Tack för tips. Min tanke är att sänka till typ 15 grader. Kan det vara lagom?
 
Det står att rumstemperaturen alltid skall vara mellan 10-30 grader så runt 15-16 borde funka.

Eftersom avluftstemperaturen aldrig blir kallare än -15 så är det i princip direktverkande el när det är riktigt kallt.
 
Johan Engström Johan Engström skrev:
Tack för tips. Min tanke är att sänka till typ 15 grader. Kan det vara lagom?
Ja det är god marginal till 6 grader. Kan nog gå något lägre också.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det är god marginal till 6 grader. Kan nog gå något lägre också.
har inte själva konstruktionen med frågan att göra också? Med moderna material så kanske man inte ska gå under 14 grader då det är då som ångan går över till vatten? Kan ha fel. Men jag hade nog haft det så varmt som jag haft råd med.
 
Johan Engström Johan Engström skrev:
Hej
Är det bra för elförbrukningen att sänka värmen när vi inte är i fjällstugan? Vi har en NIBE F730 som sitter på golvvärme. Har hört att den inte funkar som den ska om man sänker?
Tacksam för tips
J
Jag förstår frågan, har en F750 i sommarstugan. Jag vill gärna ha 10 grader där när jag inte är där under längre tid.

Det är svårt med F750, då den gärna eldar på med elpatron så att det blir mycket varmare, upp till 16 grader ibland. Det finns ingen bra kallställningsfunktion, särskild inte deras semesterinställning som är generellt kass.

Jag tvingas göra så bäst jag kan genom att slå av och på med fjärrfunktionen.
 
Problemet när man sänker temperaturen för lågt, så finns det inget för värmepumpen att återvinna. Då går den över i eldrift istället.
På en 750 så ligger brytpunkten på 16 graders frånluft. En 730 går att köra lägre ner i temp.

Vad man kan göra är att schemalägga den i semesterläge, och samtidigt sänka fläkthastigheten. Det går att schemalägga även den.

En annan lösning är att sätta den i endast eldrift, om man vill hålla så låg temperatur som 10 grader
 
L lordi skrev:
Problemet när man sänker temperaturen för lågt, så finns det inget för värmepumpen att återvinna. Då går den över i eldrift istället.
På en 750 så ligger brytpunkten på 16 graders frånluft. En 730 går att köra lägre ner i temp.

Vad man kan göra är att schemalägga den i semesterläge, och samtidigt sänka fläkthastigheten. Det går att schemalägga även den.
Javisst, är man inte där, är enda värmekällan elpatron, det är klart.

Nibes semesterfunktion funkar inte för att få ned tempen till 10 grader. (Iallafall har jag inte lyckats.) Man kan ställa in maximal sänkning, men den eldar på ändå då lägsta framledning är 20 grader.
 
Frånluftsvärmepumpar passar inte särskilt bra alls i fritidshus som står tomma långa tider. FLVP är gjorda för att återvinna värmen i ventilationsluften från bl.a. köksapparater, TV, boxar, datorer, laddare, personer etc. Räcker dessutom om ventilationen bara är 25-30% när huset står tomt jämfört med om det är bebott. Det är då bättre att skaffa en luftluftvärmepump med funktion för underhållsvärme.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpar passar inte särskilt bra alls i fritidshus som står tomma långa tider. FLVP är gjorda för att återvinna värmen i ventilationsluften från bl.a. köksapparater, TV, boxar, datorer, laddare, personer etc. Räcker dessutom om ventilationen bara är 25-30% när huset står tomt jämfört med om det är bebott. Det är då bättre att skaffa en luftluftvärmepump med funktion för underhållsvärme.
yes, det kan jag hålla med om helt. Hade valt LVVP om jag valt idag. Nibes undermåliga Implementation av semesterinställning gör dock deras FLVP sämre lämpade än de borde vara.
 
N Nikorasu skrev:
yes, det kan jag hålla med om helt. Hade valt LVVP om jag valt idag. Nibes undermåliga Implementation av semesterinställning gör dock deras FLVP sämre lämpade än de borde vara.
N Nikorasu skrev:
Javisst, är man inte där, är enda värmekällan elpatron, det är klart.

Nibes semesterfunktion funkar inte för att få ned tempen till 10 grader. (Iallafall har jag inte lyckats.) Man kan ställa in maximal sänkning, men den eldar på ändå då lägsta framledning är 20 grader.
Du menar att huset blir för varmt även vid 20 graders framledning på vintern? Då är det väldigt välisolerat.
Anledningen till att det inte går att sänka min framledning till lägre än 20 grader är pga frostskyddsskäl. Jag tror de flesta tillverkare har den min-gränsen.
 
L lordi skrev:
Du menar att huset blir för varmt även vid 20 graders framledning på vintern? Då är det väldigt välisolerat.
Anledningen till att det inte går att sänka min framledning till lägre än 20 grader är pga frostskyddsskäl. Jag tror de flesta tillverkare har den min-gränsen.
Ja, under höst och vår när det är 0-10 grader ute, så kör NIBE på även när den är på Max semestersänkning och innetemperatur blir ibland 15 grader eller mer pga framledningen på 20. Det här är för varmt och driver kostnad till ingen nytta. När det är mycket kallare funkar det bättre. Huset är mellanisolerat, nytt, men endast 170mm isolering.

Det saknas en enkel funktion: är innetemperatur 10 eller under = kör elpatron. Är innetemperatur över 10 = blockera eltillskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.