Hej!
Har en sommarstuga som jag nyligen köpt och upptäckte idag när jag städade att det vid två ställen finns fuktskador på en elkabel. Kan egentligen ingenting om el men kabeln verkar blymantlad med ett tunt plasthölje och går till ojordade uttag. Är detta något att oroa sig för?
Bifogar två bilder
Fuktskador synliga på en blymantlad elkabel vid trävägg och golv i en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktskada på en blymantlad elkabel längs träväggens kant och trägolv i sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lär inte vara akut att åtgärda. Men det har uppenbarligen varit fuktigt där. Det kanske för hela stugans väl skulle vara bra att minska hur fuktigt det är.
 
  • Gilla
junot
  • Laddar…
Jag ser inga fuktskador, jag ser heller inga fuktskador på panelen, listen eller golvet.
 
  • Gilla
junot
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Det finns vissa små spår av rinningar ovanför men allt är torrt och ingen fukt runt "skadorna". Min gissning är att ett par höststormar letat sig igenom skarvarna i timret under åren men tillräckligt sällan för att torka upp. Ska iaf se över utsidan ifall det finns något uppenbart att täta. Men det märkliga är att höljet på kabeln påverkats av vatten och blivit poröst då det känns och ser ut som plast, eller kan det va något annat material?
 
MultiMan
Ser ut som en lackad plåtkulo för mina ögon, med dåtidens klammer. Har sådana själv. Dock inga som är så anfrätta. Är väl förzinkad plåt och då blir det gärna ytterligare vitt pulvber vid fukt, innan zinken tar slut och det börjar rosta. Eller så är det aluminium-mantel, om det nu fanns i den lackerade varianten. Aluminium omvandlas till aluminiumoxid (som skyddar mot vidare angrepp) vid korrosion och det är också ett vitt pulver.
 
  • Gilla
junot och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ser ut som en lackad plåtkulo för mina ögon, med dåtidens klammer. Har sådana själv. Dock inga som är så anfrätta. Är väl förzinkad plåt och då blir det gärna ytterligare vitt pulvber vid fukt, innan zinken tar slut och det börjar rosta. Eller så är det aluminium-mantel, om det nu fanns i den lackerade varianten. Aluminium omvandlas till aluminiumoxid vid korrosion och det är också ett vitt pulver.
Kikade igen på kabeln och det kan stämma att den är lackad med en tjock färg och ger ifrån sig ett vitt pulver vid lite lätt skrapning. Om det är en lackad plåtkulokabel är det något som en elektriker behöver kika på så fort som möjligt eller är det mer en estetisk fråga? Självklart givet att ingen mer fukt letar sig in.
 
J junot skrev:
Kikade igen på kabeln och det kan stämma att den är lackad med en tjock färg och ger ifrån sig ett vitt pulver vid lite lätt skrapning. Om det är en lackad plåtkulokabel är det något som en elektriker behöver kika på så fort som möjligt eller är det mer en estetisk fråga? Självklart givet att ingen mer fukt letar sig in.
Du får lyssna på MultiMan och hans andra del med aluminium som hölje och så den lackerad med ett iofs tunt skikt men som efter fuktangreppet i blandning med oxiden verkar "tjockt". Klammern du har där är sk blixtklammer och var tillverkade av stålplåt oftast lackade också.

Hade kabeln varit äldre med järn och inte aluminium i ytterhöljet hade den oftast inte varit förzinkad utan förblyad och ger inte den effekten i samband med fukt snarare rostigt utseende. Oavsett är det som Avemo skrev inget överhängande rent elektriskt sett bara källan till fukten är borta.
 
  • Gilla
junot och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för snabb hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.