HOBBY ARCHITECT
Här kan vi lägga upp planlösningar vi gillar. (y)
 
HOBBY ARCHITECT
43433cd7d093764a1b3bb41f8d0b49c3.jpg
 
HOBBY ARCHITECT
3bd8fcd32b7d7cb9bec0a61552481713.jpg
 
  • Gilla
Lacticacid69
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
253012c8825d02086fc8ffa6d7fb777a.jpg
 
Vad är det du gillar med den planlösningen? Jag ser en läng korridor av meningslöst utrymme men jag kan se fel.
 
HOBBY ARCHITECT
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det du gillar med den planlösningen? Jag ser en läng korridor av meningslöst utrymme men jag kan se fel.
Det är snyggt med korridorer. :) Jag gillar att det är enkla linjer och självklara system. Less is more liksom.
 
HOBBY ARCHITECT
Den här har jag ritat själv. Det är ett gigantiskt växthus rakt fram med en pool i och på övervåningen kan du gå ut från vardagsrummet ut på en stor balkong och se ser på poolen.

Det är ett sutteränghus som är symetriskt på baksidan och har ett garage på framsidan med hobbyrum under i källaren. Källaren har även 2 sovrum och en atlejé. Övervåningen har 6 sovrum och ett tv-rum.

ad8ca46f45c1fc07227df0be0a13b0b1.jpg
d6c7f21571a4b33d5ae454dd379b4ebb.jpg
 
HOBBY ARCHITECT
Ritning av enplansvilla "Villa Sarö" med tydliga rum och måttangivelser, inklusive sovrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av Villa Sarö med tydliga rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort med enkla linjer.
https://www.trivselhus.se/husmodeller/villa-saro
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
Stort med enkla linjer.
[länk]
Oj, här måste jag kommentera, för jag håller inte med alls.
Dels är jag inte ett fan av långsmala sovrum som 2,3 och 4 är. Gillar heller inte fönster som går ända mot vägg, det stör mitt öga på något vis.
Allrummet på nedervåningen har mycket korridoryta som inte nyttjas och hade tjänat på att vara någon halvmeter bredare så att avstånd soffa-tv blir större. Känns som om det blir lite ihopträngt nu.
Har extremt svårt för on-suites, men en del gillar det så... I den här planlösningen leder det till att "föräldrarna" delar på dubbeldusch, och tre presumptiva barn + gäst delar på en dusch. Lycka till om ungarna är tonåringar.
Köket saknar avställningsyta vid kyl.
Sen beror det på tomtens utformning och husets placering, men hade gärna sett en utgång till terassen närmare själva tillagningsdelen i köket om man nu har möjlighet till det.
 
HOBBY ARCHITECT
tensiden tensiden skrev:
Sen beror det på tomtens utformning och husets placering, men hade gärna sett en utgång till terassen närmare själva tillagningsdelen i köket om man nu har möjlighet till det.
Jag tänkte också på det, det vore bra. Antingen "uppåt" till vänster i ritningen, eller vid fönstren som är i hörnet. Det sistnämnda tycker jag vore bäst. Så man har uteplatserna nära varandra och inte på två helt olika ställen.

Sen det där med att det är avlångt tror jag bara är för man vill inte bygga hur brett hus som helst, då har det blivit extra långa sovrum där nere, vilket är bättre än att dom blivit mindre/kortare.

Om man har tre barn där nere tror jag dom klarar sig bra på ett badrum, det fjärde rummet är väl mer tänkt som ett kontor eller gästrum.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Om man har tre barn där nere tror jag dom klarar sig bra på ett badrum, det fjärde rummet är väl mer tänkt som ett kontor eller gästrum.
Fråga någon med tre tonåringar om det går bra med ett badrum... :p
Med småbarn, javisst..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Lite dåligt är det också att Trivselhus inte kan göra de "lika" sovrummen lika stora i ett kataloghus, det skiljer 0,6m² mellan rummen.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så enkelt, så självklart, så stort. (y)
[länk]
Vad är det som gör att detta är en så bra planlösning? Gäster måste springa genom hela huset eller gå via sovrum och klädkammare för att komma till en toalett. Det tycker inte jag är en bra lösning...
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
R roli skrev:
Lite dåligt är det också att Trivselhus inte kan göra de "lika" sovrummen lika stora i ett kataloghus, det skiljer 0,6m² mellan rummen.
Det kvittar la... :geek:
R roli skrev:
Vad är det som gör att detta är en så bra planlösning? Gäster måste springa genom hela huset eller gå via sovrum och klädkammare för att komma till en toalett. Det tycker inte jag är en bra lösning...
Det är ju bara att gå förbi det lilla allrummet. Men det är klart, en liten wc kunde ju funnits vid entrén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.