Hej

Jag har tagit bort gammal glasfiberväv från putsade tegelväggar i lägenheten. Kvar är rester av någon papp som sitter väldigt hårt, samt färg en bit ner från taket. Se bild. Jag har provat olika sätt att ta bort detta:

1. Tapetborttagare (ångmaskin).
2. Blöta ner och sedan gladpack över natten för senare skrapning.
3. Slipa (endast provat med slipkloss och slippapper 80 än så länge).

Inget av ovanstående har haft så bra effekt så jag behöver göra något annat. Jag funderar på:

1. Giraffslip med grovkornigt slippapper.
2. Betongslip

Tror ni att giraffslipen är tillräcklig? Jag är orolig att betongslipen äter för mycket av putsen, men vad tror ni?

Jag hade tänkt laga hål och sedan bredspackla med gipsputs efteråt.

Tack på förhand!

Magnus
 
  • Vägg med puts och rester av papp och färg efter borttagning av glasfiberväv, behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det så hårt att du inte får ner det så låt det sitta. Spärrmåla med en oljebaserad alkydfärg innan du spacklar.
Varför ska du bredspackla med gipsputs?
 
  • Gilla
marasgp
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Sitter det så hårt att du inte får ner det så låt det sitta. Spärrmåla med en oljebaserad alkydfärg innan du spacklar.
Varför ska du bredspackla med gipsputs?
Jag vill hålla det giftfritt därav gipsspackel. Ja jag kommer måla med en grundfärg och sedan spackla. Tack!
 
Försök gå över lite till. Där de e inringat ser det ut att vara luft mellan putsen och tapeten. Ta en brytbladskniv och fläk upp u skär bort.

Prima sedan hela ytan med tapetspärr, det kommer spärra tapeten från att blåsa upp och även binda putsen bra. Bredspackla sedan 2ggr så kommer du få väldigt fina väggar. Giraffslip kan du använda för att slipa spacklet sedan men det gör ingen nytta i detta stadie. Lycka till!
 
  • Renoveringsprojekt: Hörn av rum med inringad luftficka mellan puts och tapet, förberedelse för spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
marasgp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.