Vilken fixkam är bäst att använda till 60x60 klinker i granitkeramik på ett mycket jämnt och fint flytspacklat betonggolv. Inget fall, golvet är helt plant. Inte ett våtutrymme. Jag kommer använda kiilto floorfix df. Frågan är alltså vilken fixkam jag ska välja? Hummer eller vanlig? Storlek?
 
T
Kör 10:ans kam på golvet samt bredstryk fix på baksidan på klinkern med den flata sidan på kammen. Eller så kör du endast "hummern" då Kiilto Floorfix DF är väl någon halvflytande fix?
 
T tank77 skrev:
Kör 10:ans kam på golvet samt bredstryk fix på baksidan på klinkern med den flata sidan på kammen. Eller så kör du endast "hummern" då Kiilto Floorfix DF är väl någon halvflytande fix?
Ok, tack. Jo, så är min förståelse av kiilto floorfix df också. Hoppades jag skulle slippa dubbelstryka. Då borde hummer utan dubbelstrykning vara safe då? Har inte lagt så stora plattor förut.
 
Hur gjorde du sen, dubbellimmade eller enbart hummer? Kommer själv köra samma format på plattorna (60x60) och samma flytfix (Kiilto Floorfix DF - flytfix). Kommer lägga klinkern på betonggolv. Har köpt en Tebo hummer kam, men fortfarande inte hundra om det behövs dubbellimmas ändå?

https://www.tebo.se/Fixkam-Softgrip-Hummer-480-mm/article
 
T
humla75 humla75 skrev:
Hur gjorde du sen, dubbellimmade eller enbart hummer? Kommer själv köra samma format på plattorna (60x60) och samma flytfix (Kiilto Floorfix DF - flytfix). Kommer lägga klinkern på betonggolv. Har köpt en Tebo hummer kam, men fortfarande inte hundra om det behövs dubbellimmas ändå?

[länk]
Har du flytfix behöver du inte dubbellimma, kör på det lösaste blandningen som står på säcken vilket är 6,2 liter vatten per säck!
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Har du flytfix behöver du inte dubbellimma, kör på det lösaste blandningen som står på säcken vilket är 6,2 liter vatten per säck!
ok, tack då kör jag på det!
 
humla75 humla75 skrev:
Hur gjorde du sen, dubbellimmade eller enbart hummer? Kommer själv köra samma format på plattorna (60x60) och samma flytfix (Kiilto Floorfix DF - flytfix). Kommer lägga klinkern på betonggolv. Har köpt en Tebo hummer kam, men fortfarande inte hundra om det behövs dubbellimmas ändå?

[länk]
Jag använde enbart hummern och dubbellimmade inte, som jag kommer ihåg det. Mitt golv var så gott som 100% plant, och jag var noga med att försäkra mig om att jag fick bra täckning under hela plattan. Har funkat bra fram till nu, inga bommar vad jag märkt av.
 
  • Gilla
humla75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.