Hej,

Jag har problem att hålla eggen på mina stämjärn 90 grader när jag slipar. Uppgraderade till lie Nielsen jiggen och en 300/1000 diamant platta från DMT men det är fortfarande problem så jag antar att det är min teknik som är problemet. Kan det vara något annat än att jag inte håller jämnt tryck? (Typ att jag slarvat med att göra baksidan platt).

Stämjärn med sned egg mot träyta, skarpa anteckningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur viktig är det att eggen är exakt 90 grader?
Håll stämjärnet lika snett som eggen så blir resultatet bra.
Mina stämjärn har oftast inte ens rak egg, bara de är vassa så funkar det.

Protte
 
Hur många grader off är den?
 
Är du säker på att det är mikroeggen och inte primärfasen som är aningen off?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur många grader off är den?
Ingen aning, jag kör en liten vinkelhake och hålla upp mot lampan tricket.
 
Ola C Ola C skrev:
Är du säker på att det är mikroeggen och inte primärfasen som är aningen off?
Jag är inte säker på något längre, uppenbarligen är de olika på järnet på bilden. På den behöll jag fabriks (Ashley isle) primäreggen och la bara på en sekundäregg, men kollade inte innan om den var rät från fabrik.

Känns konstigt att avsiktligt lägga mer tryck på ena sidan, målet måste väl vara jämnt tryck, men det är ju inte trivialt med lite smalare järn. Nåväl jag får väl helt enkelt öva.
 
@Ola C Tog en extra koll på alla min stämjärn, hade faktiskt några som jag inte lagt på en sekundär egg på än. Och ja, det var lite si och så redan från fabrik tror jag. Prövade med ett av de och la merparten av trycket över "rullen" då den borde vara helt rät mot ḱlämmorna på en kvalitets jig. Gjorde bara ett snabbt test och drog några drag med en väldigt hög vinkel (typ 45 grader) för att slippa slipa om hela primär eggen och initial tycker jag att det verkar vara rätt teknik.

Jag antar att man kan få problem med att man kopierar felet på primäreggen om förhållandet mellan bredd på rullen och stålet är för litet (vilket förklarar att även mina hyvelstål ser ut som hej kom och hjälp mig, men det får vi ta sen).
 
Dom flesta brynstöd refererar mot sidorna på stämjärnet eller hyvelstålet så en sned primärfas ska inte spela någon roll då den aldrig används som referens i bryningen. Frågade mest då din bild visade att primärfas o microegg inte matchade vinkelmässigt o då kan det lika gärna va primären som är lite ur vinkel.

Jag hade inte brytt mig nämnvärt över ett litet vinkelfel, känns viktare att det är en rak egg så den inte är konvex.
 
Jag kör med Veritas slipstöd och där refereras till sidan på stämjärnet. Om nu stämjärnet har avsmalnande sidor så blir eggen garanterat ur vinkel. Jag vill minnas att jag har japanskt stämjärn som är på det viset. I vilket fall som helst så är det inte hela världen om nu mikroeggen inte är parallell med primärfasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.