Tack har redan förberedd mig och kontaktat en jurist. Huset är byggt 1972 och risken är stor att skadan har varit länge men vet inte eftersom har aldrig fått till mig detta och där står vi...juristen råder att vänta vad köparen gör...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Efter besiktning har de har klassat badrummen i tre klasser: klassen OK, klassen 1 eller klassen 2. Klassen 2 fick ditt badrum. Det är tydligen den klass där mest problem finns. Hur de har definierat klasserna och exakt de har gjort besiktningen kan bara de som var involverade i besiktningen förklara. Inte vi på detta forum.
Tack Claes så er det ju....tack för dina svar!
 
M
M Mawe 67 skrev:
Tack har redan förberedd mig och kontaktat en jurist. Huset är byggt 1972 och risken är stor att skadan har varit länge men vet inte eftersom har aldrig fått till mig detta och där står vi...juristen råder att vänta vad köparen gör...
Det låter rimligt. Sannolikt har köparen ett legitimt anspråk på kompensation av dig och förhoppningsvis landar ni i något ni kan komma överens om. Att välja vägen att blåneka kännedom om besiktningsanmärkningen och bestrida eventuella krav på kompensation känns väldigt mycket uppförsbacke med hänsyn till att bostadsrättsföreningen hävdar att samtliga blivit informerade om resultatet av besiktningen.
 
  • Gilla
Mawe 67
  • Laddar…
Tack för dit svar.
 
M Mawe 67 skrev:
Tack har redan förberedd mig och kontaktat en jurist. Huset är byggt 1972 och risken är stor att skadan har varit länge men vet inte eftersom har aldrig fått till mig detta och där står vi...juristen råder att vänta vad köparen gör...
Det är ett klokt råd att vänta på vad köparen gör. Men om badrummet är gammalt och skadan har funnits länge så är det troligen så att badrummet i praktiken har ett lågt återstående värde, vilket i så fall minskar kraven på dig. Troligen så gör köparen en ny undersökning och bedömer vad som behöver göras och återkommer till dig efter detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det är ett klokt råd att vänta på vad köparen gör. Men om badrummet är gammalt och skadan har funnits länge så är det troligen så att badrummet i praktiken har ett lågt återstående värde, vilket i så fall minskar kraven på dig. Troligen så gör köparen en ny undersökning och bedömer vad som behöver göras och återkommer till dig efter detta.
 
Ja du det vet inte jag hur gammalt den är. Köpte lgh 2005 av Riksbyggen själva. Dem Sälje lgh till mig o då fick jag ingen info ang. fukt eller Ngt annat heller.., få se vad detta hamnar. Tack för dit svar.
 
Claes Sörmland
M Mawe 67 skrev:
Ja du det vet inte jag hur gammalt den är. Köpte lgh 2005 av Riksbyggen själva. Dem Sälje lgh till mig o då fick jag ingen info ang. fukt eller Ngt annat heller.., få se vad detta hamnar. Tack för dit svar.
Då är ju badrummet minst 15 år gammalt. Var det kakel/klinker eller plastmatta?
 
Det var matta
 
Plastmatta
 
Försäkringsbolag tillämpar olika avskrivning beroende på materialval, so kan användas för en snabb bedömning av restvärde på ett badrum. Avskrivningstiden är ca 10-30 år. Om badrummet byggdes på 70-tal eller 80-tal har det i praktiken inget återstående värde. Om badrummet var relativt nytt år 2005 och med bra materialval är det återstående värdet kanske 50 procent. Detta ger en indikation på vilket krav köparen kan ställa på dig som säljare.

Tillägg. Ser att du skriver att det är plastmatta, då är det kortare avskrivningstid. Samråd med din jurist, men ett mer än 15 år gammalt badrum med plastmatta har ett lågt återstående värde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K klimt skrev:
Försäkringsbolag tillämpar olika avskrivning beroende på materialval, so kan användas för en snabb bedömning av restvärde på ett badrum. Avskrivningstiden är ca 10-30 år. Om badrummet byggdes på 70-tal eller 80-tal har det i praktiken inget återstående värde. Om badrummet var relativt nytt år 2005 och med bra materialval är det återstående värdet kanske 50 procent. Detta ger en indikation på vilket krav köparen kan ställa på dig som säljare.
nej det det var inte ny utan från ursprung från 1972
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Då kan köparna knappast ha mycket att hämta, badrum som snart är 50 år gammalt måste anses vara "förbrukat"
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Badrum från 1972... Då är det ju nästan självklart att det finns ett och annat fuktproblem. Den tekniska livslängden passerades typ på 90-talet. Bara att släppa och hör köparen av sig med krav är det bara att svara att du motsätter dig kraven och att badrummet vid köpet var mycket gammalt och att det var uppenbart vid köpet att dess tekniska livslängd hade passerats långt tidigare.

Vad är det med lägenhetsköpare och deras tro på evigt liv för badrum? Och alltid är det någon annan som ska betala.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Då kan köparna knappast ha mycket att hämta, badrum som snart är 50 år gammalt måste anses vara "förbrukat"
kan vara så ... men jag väntar o ser vad han gör. Jsg har lagt linkers på mattan den är limmat så om det är så så kan man kanske se om det är skada mellannklinkers o mattan eller under mattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.