JothaR JothaR skrev:
Midsommardag och murning!
Idag påbörjade jag murningen, gick förhållandevis smidigt tycker jag även om jag aldrig gjort det tidigare... Kanske inte helt i våg och inte 110% helt rakt heller, men va tusan den ska byggas in och aldrig synas så det spelar väl ingen roll tänker jag
Murbruket hade jag tyvärr helt felkalkylerat så det tog slut efter 1,5 varv, men inte heller det spelade så stor roll för lagom där blev jag attackerad av ett störtregn...
Nu får det vara färdigt för idag så får jag helt enkelt komplettera med bruk och göra klart en annan dag
[bild]
Sakta men säkert känner jag ändå att det går åt rätt håll. Får jag bara lagt den sista delen på varvet så ska jag i med lite tegelkross och drängrus och därefter skall ytan paddas och vägas av...
Sen är man ju verkligen på G, då kan poolen ställs på plats och altan/chilloutarea påbörjas

Hoppas ni alla har en gó midsommarhelg!
Bra jobbat! Lite snett är också rakt ;)
 
Nu var det några dagar sedan jag uppdaterade här, men trots detta har projektet som sådant inte stått helt stilla

Stödmuren har kommit på plats ✅
Markbädden är färdig ✅

Färdigstöpt stödmur och markbädd med nivelleringsreglar samt gult avloppsrör för bräddavlopp i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan väl konstatera att jag inte riktigt har tålamod nog för att mura, herregud så tråkigt och tungt och dålig arbetsställning det är... 6-7 block och ryggen var helt skrot

Då var det roligare med själva markbädden, men även det var ett j*kla slit... Fick väl kastat runt en ca 5 ton 0/18 och när ögat väl var nöjt så åkte en lång regel och vattenpass fram! Fantastiskt förvånad över hur fel ögat hade, blev till att skala av säkert 8-10cm länge ena sidan och flytta allt grus igen Efter en hel del vattnande och otaliga vändor fram och tillbaka med paddan så känner jag mig nu ändå rätt nöjd.

Nybyggd stödmur och förberedd markbädd för pool med grus och gult avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni undrar över det gula röret så är det tänkt att sågas av ett par cm ovan markbädden och är kopplat på dränering/dagvatten, tanken är att det ska vara ett bräddavlopp för vatten som ev ställer sig uppe vid poolen men också så att jag kan backspola, koppla duschavlopp mm mot den för att sedan leda det vidare ner mot ”avloppet”.

Nästa moment blir någon tunnare EPS som bottenisolering och sedan fyller jag på med en stödremsa med 0/18 utanför den, sen påbörjas bygge av trapp upp emot det nedre soldäcket i väntan på leverans.
Fick i veckan besked om att de inväntade sandfiltret men att de skulle komma på torsdag/fredag och att leveransen sedan skulle gå, så med lite tur är vi på gång till veckan.

Imorgon blir det nog paus i projektet igen när takteglet på kåken skall tas ner, takbyte inleds på måndag och utöver detta pågår 2 sovrumsrenoveringar... Gäller att inte stå sysslolös oberoende av väder och vind

Ha det gott tills nästa Update...

En liten fråga till er med erfarenhet, vart leder ni vattnet när ni tömmer/backspolar, till dagvatten eller avlopp?
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Se där... Nu var jag åter Har precis avslutat takbytet så nu är fokus återigen på poolbyggnation.

Projektet har dock inte stått helt stilla under tiden heller, även om det nu de sista dagarna fått sig en riktig rusch så att säga. Barnen börjar bli otåliga Poolen står ju på uppfarten och bara väntar på att monteras.

Hur som helst, för att återgå till ämnet, kontreforerna är på plats. Gjutna med grovbetong och enkelt armerade, förankrade i övre blocket i muren samt nedborrade i berget. Dom är ca 10cm breda och 20cm djupa.
Nybyggda gjutna kontreforer med armering och verktyg synliga på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel armering av tre kontreforer, ca 1,5m cc
Grundläggningsarbete för pool med gjutna kontreforer och armering synliga på en uppfart med berg och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutformar på plats, tog även tillfället i akt och gjorde en motfyllnad av kvarvarande grus.
En nyligen gjuten betongkontrefor, ca 10 cm bred och 20 cm djup, förankrad i muren, med omgivande grus och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avformat och klart

Jag har även, vilket inte syns på bild lagt upp ytterligare ett skift på muren för att med hjälp av det kunna hålla inne vatten vid en ev olycka. Detta gjordes med lite tunnare block på 70mm så att jag kunde använda muren till att bottna en trappa på, denna håller just nu på att färdigställas.

Målsättningen är att under helgen ha fått klart;
  1. Trappan
  2. Regla upp för 1/3 av trallen runt poolen
  3. Bottenisolering
  4. Sandbädd
Återkommer förhoppningsvis med fler bilder under helgen
 
  • Gilla
Kokoro och 1 till
  • Laddar…
Trappbyggnation och formsågning emot berg tar på psyket Får börja med att ursäkta för den fantastiska röran i mina bilder, men pågående arbete får jag väl skylla på...

Halvfärdig trappa vid berg med oordnad byggarbetsplats och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fredagen avslutades med en halvfärdig längsgående trappa. I nederkant av trappan är det tänkt att bli ett litet soldäck och till vänster (bakom berget i bild) blir det en hyfsad odlingslåda där det ska planteras lite högväxande gräs.

Halvfärdigt trappbygge med längsgående trätrappor och byggmaterial vid en bergssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söndagen avslutades i detta läge. Nedre delen av pooldäcket är nästan färdigreglat och trappor, avsatser mm är så nära klart det kan bli.

Nästa steg tänker jag blir att lägga ytterligare några trallbrädor innan jag lägger ut isolering och fyller på med lite sand uppe på och grus vid sidan om. Sen blir det poolbyggnation, just det får inte glömma att dra med mig ett tomrör för el också
 
Oj, här har jag bestämt glömt av er ett tag... Poolen är nu på plats och större delen av trallen runt den är klar, nedan följer lite bilder...

Nyinstallerad ovanmarkspool med blå kant på en trädäck i en trädgård under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Poolen färdigmonterad... Hyfsat enkel att montera, men många sega moment. Inte minst det fantastiskt tråkiga momentet att fylla 20kbm
Poolen står på 3cm cellplast och ett par cm finsand följt av åldersbeständig plast, hyfsat nöjd med resultatet av detta men hade kanske inte skadat med ytterligare lite sand.

Underkonstruktion av trädäck nära poolvägg med avståndshållare och synligt avloppsrör från bräddavloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på lösningen för bräddavloppet,
några gamla stuprör leder brädden ner till mitt avlopp. Vilket även är öppet för att kunna svälja vatten om poolen skulle gå läck!

En delvis täckt pool med blå presenning, nybyggd trädäck runtomkring och ett litet vitmålat hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lägre trallen börjar komma på plats, ca 2,5cm distans till poolväggen.

Nybyggd trädäck runt en täckt pool, med synlig cellplastisolering och plantan i kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare bild på den lägre trallen som även ansluter mot berget.

Pågående arbete med trätrall vid en pool täckt av svart presenning, med synlig sandfilter och pumpinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre trallen håller på att reglas upp, under denna placeras sandfilter och pump med en nedstigningslucka för tillträde.

Delvis täckt rund pool med omgivande trätrall i en trädgård, byggmaterial och verktyg synliga, nära ett berg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det hända grejer, är riktigt nöjd med hur följsam trallen är mot bergets stigning.

Trädäck med distans till poolväggen, poolöverdraget på, räddningsstegar och omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad pool med skyddstäcke och angränsande trätrall bredvid berg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kvarstår i stort sett den bortre delen av trallen på vilken vårt Mspa kommer att placeras och sannolikt även en utedusch...
Har även lite el som ska dras fram och en värmepump som ska kopplas på!

Men hur som helst så är poolen igång och vi har badat typ 5-6 gånger, utan hjälp får vi upp den i typ 23grader vilket känns rätt OK!
 
  • Halvfärdig trädäck runt en täckt pool med byggmaterial och verktyg mot en naturlig stenig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av trätrall vid pool med verktyg och sandfilter synligt, placerad nära naturlig bergsterräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trätrall runt en halvtäckt pool, intill naturligt stenparti med växter och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J-hus och 9 till
  • Laddar…
Under gårdagen fixades det med lite stämningsytor runt poolen... Det blev 3 färdigställda planteringar i den nedre delen och en påbörjad (avslutas och kompletteras idag) pollineringsyta, parasoll för lite skugga mm...
Bakgård under konstruktion med nya planteringar runt poolområdet, trädäck och uppblåsbar flamingo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade stämningsytor med olika växter omgivna av stora stenar på en trädgårdsstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade stämningsytor med olika gräs och växter vid en träpoolkant med rosa flamingobadleksak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med planteringar och pool, solstol och parasoll under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 7 till
  • Laddar…
JothaR JothaR skrev:
Under gårdagen fixades det med lite stämningsytor runt poolen... Det blev 3 färdigställda planteringar i den nedre delen och en påbörjad (avslutas och kompletteras idag) pollineringsyta, parasoll för lite skugga mm...
[bild] [bild] [bild] [bild]
Dags att bjuda in till ”Hemma hos- reportage” Grattis supersnyggt!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.