Hej!
Vårat område kommer inom kort få mer generösa byggrätter då detaljplanen vunnit laga kraft. Det som står i plankartan är 200 kvm bostadshus och 60 kvm i komplementbyggnader.

Min fråga är om det är någon som VET om dessa 60 kvm är inkl friggebod/attefall, eller kommer vi få bygga detta UTÖVER dessa 60 kvm?

Sedan bonusfrågan: ;)

Får man bygga både en friggebod OCH en attefall så det blir sammalagt 15 + 25(eller 30) kvm? Eller är det så att om man byggt 15 kvm friggebod, så får man bara bygga 10 kvm till?

Tack på förhand!

// Josefine
 
Claes Sörmland
UTÖVER

Ja, både friggebod och attefall får byggas oberoende av varandra.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
UTÖVER

Ja, både friggebod och attefall får byggas oberoende av varandra.
Tack för ditt svar!

Måste bara dubbelkolla, allt detta är du 100% säker på? :rofl:

Det känns nämligen som att vi vunnit på lotteri nu. Vi hade missat att det blir hela 60kvm komplementbyggnader med planen. Vi trodde bara på 25kvm utöver utbyggnationen av huset. Haha! Vi kände det nämligen väldigt knivigt att få in både förråd, bastu, gäststuga, växthus OCH dubbelcarport på bara 25 kvm... :crysmile: galet bra om det blir 60+25 OCH 15 till på det! :love:
 
Ja, du får bygga 60 kvm komplementbyggnad med bygglov enligt detaljplan samt 15 kvm friggebod, 25/30 kvm attefallshus och 15 kvm attefallstillbyggnad (utbyggnad på bostadshuset) utöver detaljplanen. Det finns några undantag där man ändå inte får bygga friggebod eller attefallshus, men oftast så får man bygga dessa utöver vad som står i detaljplanen.
För attefallshus gäller just nu 25 kvm för komplementbyggnad eller 30 kvm för komplementbostadshus (permanentstandard med samma krav som nybyggt hus), men from 1/8-20 så gäller det 30 kvm för attefallshus oberoende av vilken typ av attefallshus det gäller.

Så ja, mest troligen är det 60 + 25/30 + 15 kvm fristående byggnader ( = 100/105 kvm) och 15 kvm tillbyggnad av huset.

Följer ni bara de krav som ställs på de olika typerna av byggnader så gäller följande:
Friggebod - bara att bygga utan kontakt med kommunen
Attefall - anmälan ska skickas in och man måste vänta på startbesked. I princip samma handlingar som vanligt bygglov som ska in, men kortare handläggning och billigare avgift
Komplementbyggnad enligt DP - bygglov måste sökas

Skickar med några citat från Boverket samt länkar där du kan läsa mer om alla regler och krav :)

Detaljplan och områdesbestämmelser
Även om en åtgärd inte kräver bygglov måste den överensstämma med den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området. Vissa bygglovsbefriade åtgärder får dock strida mot detaljplan och områdesbestämmelser. Följande bygglovsbefriade åtgärder får strida mot detaljplan och områdesbestämmelser:
  • friggebod
  • skärmtak
  • skyddad uteplats
  • attefallshus
  • attefallstillbyggnad
  • attefallstakkupor
  • ytterligare bostad i enbostadshus
  • altan
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/krav/


Attefallshus får inte byggas på vissa platser
På vissa platser får attefallshus inte byggas. I särskilt värdefulla områden får inga attefallshus byggas, varken komplementbostadshus eller komplementbyggnader. I områden som är av riksintresse för totalförsvaret och är flygplatser, övnings- eller skjutfält får inte attefallshus som är komplementbostadshus byggas men det går bra att bygga komplementbyggnader. Om det finns en utökad lovplikt i detaljplan för attefallshus får varken komplementbostadshus eller komplementbyggnader uppföras.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

Planbestämmelser
Rätten att uppföra en friggebod begränsas inte av några planbestämmelser i detaljplan. Det betyder att du till exempel får uppföra en friggebod även på prickmark (som normalt inte får bebyggas) och oavsett vad detaljplanen anger om hur stor area på varje tomt som får bebyggas.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/

Attefallstillbyggnader får inte byggas på vissa platser
På vissa platser får en attefallstillbyggnad inte byggas. Det gäller i områden som är av riksintresse för totalförsvaret och är flygplatser och övnings- eller skjutfält, i särskilt värdefulla områden och där det krävs bygglov på grund av utökad lovplikt i detaljplan.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
 
  • Gilla
jossan1986 och 1 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Ja, du får bygga 60 kvm komplementbyggnad med bygglov enligt detaljplan samt 15 kvm friggebod, 25/30 kvm attefallshus och 15 kvm attefallstillbyggnad (utbyggnad på bostadshuset) utöver detaljplanen. Det finns några undantag där man ändå inte får bygga friggebod eller attefallshus, men oftast så får man bygga dessa utöver vad som står i detaljplanen.
För attefallshus gäller just nu 25 kvm för komplementbyggnad eller 30 kvm för komplementbostadshus (permanentstandard med samma krav som nybyggt hus), men from 1/8-20 så gäller det 30 kvm för attefallshus oberoende av vilken typ av attefallshus det gäller.

Så ja, mest troligen är det 60 + 25/30 + 15 kvm fristående byggnader ( = 100/105 kvm) och 15 kvm tillbyggnad av huset.

Följer ni bara de krav som ställs på de olika typerna av byggnader så gäller följande:
Friggebod - bara att bygga utan kontakt med kommunen
Attefall - anmälan ska skickas in och man måste vänta på startbesked. I princip samma handlingar som vanligt bygglov som ska in, men kortare handläggning och billigare avgift
Komplementbyggnad enligt DP - bygglov måste sökas

Skickar med några citat från Boverket samt länkar där du kan läsa mer om alla regler och krav :)

Detaljplan och områdesbestämmelser
Även om en åtgärd inte kräver bygglov måste den överensstämma med den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området. Vissa bygglovsbefriade åtgärder får dock strida mot detaljplan och områdesbestämmelser. Följande bygglovsbefriade åtgärder får strida mot detaljplan och områdesbestämmelser:
  • friggebod
  • skärmtak
  • skyddad uteplats
  • attefallshus
  • attefallstillbyggnad
  • attefallstakkupor
  • ytterligare bostad i enbostadshus
  • altan
[länk]


Attefallshus får inte byggas på vissa platser
På vissa platser får attefallshus inte byggas. I särskilt värdefulla områden får inga attefallshus byggas, varken komplementbostadshus eller komplementbyggnader. I områden som är av riksintresse för totalförsvaret och är flygplatser, övnings- eller skjutfält får inte attefallshus som är komplementbostadshus byggas men det går bra att bygga komplementbyggnader. Om det finns en utökad lovplikt i detaljplan för attefallshus får varken komplementbostadshus eller komplementbyggnader uppföras.
[länk]

Planbestämmelser
Rätten att uppföra en friggebod begränsas inte av några planbestämmelser i detaljplan. Det betyder att du till exempel får uppföra en friggebod även på prickmark (som normalt inte får bebyggas) och oavsett vad detaljplanen anger om hur stor area på varje tomt som får bebyggas.
[länk]

Attefallstillbyggnader får inte byggas på vissa platser
På vissa platser får en attefallstillbyggnad inte byggas. Det gäller i områden som är av riksintresse för totalförsvaret och är flygplatser och övnings- eller skjutfält, i särskilt värdefulla områden och där det krävs bygglov på grund av utökad lovplikt i detaljplan.
[länk]
TUSEN TACK för ditt svar! Sjukt tydligt, informativt och bra!
Det är en dröm som blivit sann detta! Haha!
Underbart! Då börjar vi med förråd på 15 kvm då. ;)

Tilläggsfråga bara... komplementbyggnader som redan står på fastigheten då detaljplanen vinner laga kraft, räknas de in? (En gammalt bod på 7 kvm) Eller blir det 60+15+30 utöver detta?

Och en följdfråga på det... nu när det ännu inte finns någon detaljplan, får vi bygga 15 kvm ytterligare, trots att denna gamla bod står på fastigheten? Eller är det något jag får höra med kommunen om kanske, då det gäller olika i olika kommuner kanske?

Tack igen, och tack på förhand!
 
Det beror lite på under vilka regler boden är byggd.
Är den byggd med bygglov så skulle jag tro att den räknas in i era 60 kvm så att ni har 53 kvm kvar till en/flera komplementbyggnader med bygglov. Jag är dock inte helt säker på det, men jag hade räknat med att drt var så och sen fått en positiv överraskning om den inte räknades in.
Byggdes den som friggebod så har ni 8 kvm kvar till en/flera andra friggebodar.
Är det ett svartbygge (byggd innan friggebodsreglerna kom) så borde det inte vara några problem att numer räkna den som en friggebod. Om det inte går att göra så så kan det vara bra att söka bygglov för den i efterhand, för ett svartbygge kan ställa till det när man söker nytt bygglov.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
Tänk på att det måste finnas ett befintligt bostadshus (med slutbesked om det är nybyggt) innan ni får bygga en friggebod eller ett attefallshus. Flera kommuner ser dock igenom fingrarna angående detta, men det är egentligen mot lagen för dem att göra så
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Det beror lite på under vilka regler boden är byggd.
Är den byggd med bygglov så skulle jag tro att den räknas in i era 60 kvm så att ni har 53 kvm kvar till en/flera komplementbyggnader med bygglov. Jag är dock inte helt säker på det, men jag hade räknat med att drt var så och sen fått en positiv överraskning om den inte räknades in.
Byggdes den som friggebod så har ni 8 kvm kvar till en/flera andra friggebodar.
Är det ett svartbygge (byggd innan friggebodsreglerna kom) så borde det inte vara några problem att numer räkna den som en friggebod. Om det inte går att göra så så kan det vara bra att söka bygglov för den i efterhand, för ett svartbygge kan ställa till det när man söker nytt bygglov.
Återigen TACK för ditt kunniga svar!
Boden är (nog) byggd på 50-talet, då ursprungsbostadshuset byggdes. Så det vet jag inte vad det var för bygglov som fanns då. Kan det ha varit mer fritt då, och att det huset inte räknas som något alls? Eller kommer den räknas som antingen ett bygglovshus eller friggebod?
Vi köpte denna fastighet för knappt ett år sedan. Bor här permanent i ett bostadshus. Kanske borde kolla upp så att det inte blir något problem sedan som du sa. Tack!
Då kanske vi inte vågar bygga 15 kvm nu i sommar då, utan räknar den boden som en friggebod, och kompletterar med ett nytt förråd upp till 15 kvm istället.
Tack igen! :)
 
J jossan1986 skrev:
Återigen TACK för ditt kunniga svar!
Boden är (nog) byggd på 50-talet, då ursprungsbostadshuset byggdes. Så det vet jag inte vad det var för bygglov som fanns då. Kan det ha varit mer fritt då, och att det huset inte räknas som något alls? Eller kommer den räknas som antingen ett bygglovshus eller friggebod?
Vi köpte denna fastighet för knappt ett år sedan. Bor här permanent i ett bostadshus. Kanske borde kolla upp så att det inte blir något problem sedan som du sa. Tack!
Då kanske vi inte vågar bygga 15 kvm nu i sommar då, utan räknar den boden som en friggebod, och kompletterar med ett nytt förråd upp till 15 kvm istället.
Tack igen! :)
Friggebodsreglerna kom 1979 och tillät då en eller flera byggnader på max 10 kvm tillsammans och 2008 utökades det till 15 kvm byggyta. Så har ni gissat rätt på byggår på er bod så kan den inte ha varit byggd som en friggebod, men vilka regler den byggdes under kan vara knepigt att få fram. Den kan som sagt ha blivit byggd med bygglov, men det är inte säkert att papprena från det finns kvar. De borde finnas kvar, men när de enorma pappersarkiven digitaliserades försvann en hel del dokument och andra kan ha försvunnit långt innan dess av olika anledningar. Så bara för att man inte hittar papper på så gamla byggnader så betyder inte det att de inte har funnits och vad man kan göra i så fall vet jag inte. Att räkna den som svartbygge blir ju fel om det faktiskt fanns ett bygglov när den byggdes, men hur bevisar man att det inte är ett svartbygge om det inte finns några papper kvar? Det blir lite moment 22, men det borde inte vara allt för ovanligt att det är så.

För vanliga villor tror jag inte att det var friare på 50-talet med att bygga fristående byggnader, men jag är inte säker. Kanske att det kan ha funnits friare regler för hus som låg långt ute på landet. Däremot kan jag tänka mig att inställningen till att svartbygga var mycket mer liberal och att det nog var ännu vanligare då än nu att folk inte brydde sig om reglerna utan byggde det de ansåg sig behöva. Men det är min egen gissning.

Har huset däremot tillhört en gård/lantbruk så kan boden mycket väl vara byggd enligt de friare reglerna för lantbruksbyggnader, men hur de räknas långt senare när det kanske tom har hunnit styckas av vet jag inte.

Finns det inga papper alls på boden så kan jag tycka att det borde gå bra att räkna den som en friggebod fast att den är byggd långt innan de reglerna kom. För eftersom det inte finns papper på den så går det inte att säga att den är byggd innan friggebodsreglerna.

Vi sitter i ungefär samma sits men med två byggnader som vi inte har en aning om när de byggdes och om det fanns papper på dem från början eller om det är svartbyggen.
Huset byggdes -72 och vi köpte det -06 och då var dessa två byggnader redan många år gamla. Så vi vet att om de byggdes som friggebod så var det enligt reglerna som sa max 10 kvm, men ena byggnaden är 6-7 kvm och den andra var från början 15 kvm men är i omgångar utbyggd till 25 kvm. Så den större är för stor för att ha kunnat vara en friggebod så det är möjligen den mindre som kan ha byggts som friggebod.
Dock har grannarna för sig att båda byggnaderna byggdes i samma veva som huset, vilket då borde ha varit flera år innan friggebodsreglerna kom. Att duschen var i lilla byggnaden och dasset i det stora talar för att grannarna minns rätt och att de båda kanske tom byggdes innan huset.
Detaljplanen blev klar strax efter att huset var byggt och enligt den får man bygga 40 kvm komplementbyggnad. Så båda byggnaderna skulle kunna vara byggda enligt detaljplanen, men jag har begärt ut alla bygglov på fastigheten och där finns de inte med. Dock fick jag inte ens första bygglovet på huset utan endast de från början på 2000-talet och framåt. Men jag har papper som nämner bygglov för huset så jag vet att i alla fall huset byggdes med bygglov, men papprena på det verkar inte finnas kvar. Jag har visserligen inte letat hos riksarkivet så det skulle kunna vara så att de blev flyttade dit någon.
Så vi har ingen aning om det är bygglovsbyggnader eller svartbyggen och har inte velat väcka den björnen genom att prata med kommunen. Så vi har helt enkelt valt att hantera dem som om de byggdes med bygglov och sedan byggt flera mindre friggebodar på totalt 15kvm tillsammans. Sen hur väl det funkar om kommunen skulle råka få reda på det vet jag inte, men det är en risk vi är beredda att ta för det ska mycket till för att kommunen ska märka något.

Sen behöver inte ett svartbygge ställa till vid bygglovsansökan för det beror på vilken typ av karta de vill ha som underlag. När vi byggde attefallshus så behövdes bara baskartan och den är i princip en skiss över fastigheten där inte ens proportionerna eller måtten stämmer på det som är utritat. Där fanns inte byggnaderna med men det struntade jag i och ritade bara in placeringen av attefallshuset. Men ska man göra något som kräver att kommunen kommer ut och mäter in allt (ex vid bygge av helt nytt hus) så lär de upptäcka byggnader som är svartbyggda eller frågetecken.
 
J jossan1986 skrev:
Tack för ditt svar!

Måste bara dubbelkolla, allt detta är du 100% säker på? :rofl:

Det känns nämligen som att vi vunnit på lotteri nu. Vi hade missat att det blir hela 60kvm komplementbyggnader med planen. Vi trodde bara på 25kvm utöver utbyggnationen av huset. Haha! Vi kände det nämligen väldigt knivigt att få in både förråd, bastu, gäststuga, växthus OCH dubbelcarport på bara 25 kvm... :crysmile: galet bra om det blir 60+25 OCH 15 till på det! :love:
Kolla i detaljplanen så att attefallsåtgärderna inte är ”bortskrivna”, dvs inte tillåts i området. Det förekommer ibland i nyare planer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.