Hej!
Tänkte höra efter om någon kan tipsa på en el-driven grästrimmer, med sladd, som ni är nöjd med?
Vi har en relativt liten tomt på 760 kvm, med ett 134 kvm hus på, plus garage. Ganska liten yta som ska trimmas och jag litar inte riktigt på batterierna än, därför är jag mest sugen på en med sladd.
 
Vår Bosch misshandlades, missköttes och höll i 20 år
När vi skulle köpa ny så blev vi snåla och testade en som var på rea, betalade 249:-, och den funkar bra. Men om den håller i 20 år vet ju ingen.

De låter illa allihop och skarvkabel kan man köpa till, så det är väl effekten, ergonomin och priset som man kan tänka på. Reservdelar kanske man bör kolla upp, eventuellt.

Håll i några olika innan du köper. Det är mitt bästa tips.

Den här har vi nu:
https://www.jemfix.se/graestrimmer-garden-550w/2111/9033179/
 
  • Gilla
Dankong
  • Laddar…
  • Gilla
Smeds
  • Laddar…
Jag köpte en Stihl FSE81 för ett par år sedan som jag är nöjd med. Bra ork i den och man slipper både ljudet från en bensinmotor och batterier.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Vår Bosch misshandlades, missköttes och höll i 20 år
När vi skulle köpa ny så blev vi snåla och testade en som var på rea, betalade 249:-, och den funkar bra. Men om den håller i 20 år vet ju ingen.

De låter illa allihop och skarvkabel kan man köpa till, så det är väl effekten, ergonomin och priset som man kan tänka på. Reservdelar kanske man bör kolla upp, eventuellt.

Håll i några olika innan du köper. Det är mitt bästa tips.

Den här har vi nu:
[länk]
Edit: måste förtydliga att Boschen dog kanske inte ens efter 20 år. Den började liksom lukta bränt en dag så jag lade den i gruset, långt från huset, och sen snodde någon den
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
S Smeds skrev:
Hej!
Tänkte höra efter om någon kan tipsa på en el-driven grästrimmer, med sladd, som ni är nöjd med?
Vi har en relativt liten tomt på 760 kvm, med ett 134 kvm hus på, plus garage. Ganska liten yta som ska trimmas och jag litar inte riktigt på batterierna än, därför är jag mest sugen på en med sladd.
Jag har en STIHL FSE41, fantastisk maskin som är din för 300:-:)
STIHL FSE41 eldriven grästrimmer på en gräsmatta vid trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Smeds skrev:
Vi har en relativt liten tomt på 760 kvm, med ett 134 kvm hus på, plus garage. Ganska liten yta som ska trimmas och jag litar inte riktigt på batterierna än, därför är jag mest sugen på en med sladd.
Jag har ungefär samma förutsättningar här, lite större tomt kanske. Har bara gräskanter etc som ska trimmas innan jag klipper gräset.

Har en FS130, FSE 71 och en FSA 56.

Den sistnämnda används alltid till detta och ett litet AK10 batteri räcker mer än väl till att kanta hela tomten. Samma batterier går till en liten lövblås som jag kan blåsa bort gräset med och även en häcksax i samma serie.

Batterierna är INTE ett problem för något av detta. Lövblåsen tror jag är hårdast på batterierna, men jag använder den bara för att blåsa rent altanen och andra hårda ytor och då funkar det. Vill man blåsa gräset behöver man större batterier och en större maskin.

Köp en batterimaskin.
 
Är mest fundersam på hur länge det kommer gå att få tag på nya batterier. De har ju en tendens att bli sämre, speciellt när de går ligga oanvända ett tag (tex under vintern). En sladd kommer ju alltid fungera, men efter 10 år fungerar kanske inte batteriet och frågan är om man kan få tag på ett nytt till sin maskin.
 
Det finns väl alltid en risk att saker går ur tiden, men håller man sig till de stora märkena så dyker det ju rätt snabbt upp batterier på eftermarknaden så jag tror ärligt talat inte det är ett stort problem.
 
S Smeds skrev:
Är mest fundersam på hur länge det kommer gå att få tag på nya batterier. De har ju en tendens att bli sämre, speciellt när de går ligga oanvända ett tag (tex under vintern). En sladd kommer ju alltid fungera, men efter 10 år fungerar kanske inte batteriet och frågan är om man kan få tag på ett nytt till sin maskin.
På vinterhalvåret får du ju använda batterierna i alla andra verktyg du köper i samma märke. :cool:(y)
 
Skaffade en Makita DUR 181 i förra huset med runt 1000m2 tomt. Där passade den utmärkt. Hade ett extrabatteri och de två räckte fint till att trimma runt hela tomten.
Brände sönder motorn pga lite handhavandefel, men det gick fint att shoppa en ny från Tyskland och enkelt att byta. Visst kommer batterierna att bli svåra att få tag på i original i framtiden någon gång, men nu sex år efter inköp fungerar dom fortfarande helt ok och finns att köpa. Komplettera med en skruvdragare och något mer så har du tillräckligt med batterier. Och OM de skulle vara svåra att hitta i framtiden när de du har är slut, så går det säkert fint att bara byta cellerna i själva packen. Det är inte så värst mycket magi i dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.