ylven, inte en aning, jag har inte varit ute o kollat faktiskt. Men med tanke på att den legat där hela vintern så var det nog hugget som stucket. Vi ska ut i helgen och ta hand om 3 nyfällda granar så jag ska se över det hela. Nu har vi inte klyvt upp det i ved än, utan det gör vi när alla träd är fällda och bortflyttade från platsen där huset ska stå. Sen måste vi spara en rejäl bit som jag ska ha som huggkubb, jag vill kunna gå ut och svinga yxan i frustration när huset är klart. Om det nu skulle uppstå problem med det ena eller andra. :)
 
2an skrev:
[quote author=kex91 link=1143455458/0#22 date=1144278719]Det är väl en sanning med modifikation att säga att veden inte torkar efter midsommar. Veden torkar hårt draget så länge luftfuktigheten är under 100%, och tempen 15°C.
Vid midsommar har man fortfarande nästan tre månader av varma dagar

:cool: :cool:
Detta är från äldre generationer o gäller för norrland för när man kommer in i rötmånaden så torkar ju inte ens kläder man hänger ut.. ::)
Det är mycket riktigt så att varmaste månaderna är juli-sep men även fuktigast..[/quote]


Well, om nu augusti vore så fuktig, hur kan bönderna få tillräckligt torr spannmål på åkrarna då?
I augusti kan grödan vara runt 10% redan på åkern, och den torkeffekten biter även på veden.
 
kex91 skrev:
[
Well, om nu augusti vore så fuktig, hur kan bönderna få tillräckligt torr spannmål på åkrarna då?
I augusti kan grödan vara runt 10% redan på åkern, och den torkeffekten biter även på veden.
Grödan snarare mognar än torkar .... det sköter växten inifrån ... lite på samma sätt när löven blir torra och faller ner på hösten oavsett hur fuktigt det är i luften, tror jag...
gaia
 
gaia skrev:
[quote author=kex91 link=1143455458/30#31 date=1144427975][
Well, om nu augusti vore så fuktig, hur kan bönderna få tillräckligt torr spannmål på åkrarna då?
I augusti kan grödan vara runt 10% redan på åkern, och den torkeffekten biter även på veden.
Grödan snarare mognar än torkar .... det sköter växten inifrån ... lite på samma sätt när löven blir torra och faller ner på hösten oavsett hur fuktigt det är i luften, tror jag...
gaia[/quote]

Helt rätt gaia.. :cool:
 
Ni har helt fel, regn väter även mogen gröda, och den torkar inte en enda % om inte vädret tillåter det.
 
Stapla ved är inget för mig. Det tar en oerhörd tid att göra det jämfört med en "rushög". Rushögen torkar dessutom bättre. Enda anledningen att stapla är väl om man har väldigt dåligt med plats, men då kanske man borde fundera på att bygga större vedbod ?

För storförbrukare är lösningen med "pallsystem" riktigt bra, men det förutsätter ju att man har utrustning för att hantera pallar också. Det är ju faktiskt ganska mycket jobb med att bära in veden till pannan/spisen :p

Har själv ett "torkexpriment" på gång nu för att undersöka vad som egentligen gäller.
Av den äldre generationen har jag fått lära mig att veden måste klyvas eller barkas för att torka, alltså även dom klena pinnarna som går in i pannan/spisen ändå. Jag är lite skeptisk till att detta behövs.
Har gjort ett antal provbitar av färsk vinteravverkad björk där några barkats och några har orörd bark. Några torkas inne och några ligger ute i vårsolen under takfoten på vedboden.
Samtliga bitar vägs på hushållsvågen för att kontrollera torkningen.

Har inte gjort någon sammanställning ännu men det verkar som skillnaden är ganska liten mellan barkat/obarkat :)

Jag har även konstaterat att de klenare granar som avverkades kring jul och fick lite rispor i barken av motorsågen nu känns väldigt torra utan att dom ens blivit kapade. Har tyvärr inte vägt några bitar men många känns väldigt lätta och är sega att klyva så det tyder på att dom torkat ganska bra redan i timmervältan.
 
Visst torkar det bättre om pinnarna klyvs. En av barkens uppgifter är just att hålla fukten kvar i trät.
 
Vi var ute i helgen och släpade lite mer träd (2 granar och 1 tall) och jag passade på att kolla på veden, inga skuggor alls, den var torr o fin. :)

 
  • 637E0337.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
apersson850 skrev:
Visst torkar det bättre om pinnarna klyvs. En av barkens uppgifter är just att hålla fukten kvar i trät.
Jo visst är det så men frågan är om det är någon skillnad i fuktkvot i höst när nästa eldningssäsong börjar ?

I mitt fall kommer nog veden att ligga minst 2 år innan den blir eldad så där är jag tämligen säker på att barkningen inte ger en torrare ved.
 
Under tiden pratade jag lite med sågverksägande släkting. Han sa att torkar gör det även med barken på, fast långsammare. Detta "långsammare" kan orsaka röta, om man har otur. Sådan röta som vi pratar om här gör virket odugligt till snickerier och mycket sämre att elda med.

Visst kan man ha roligt utan sprit, men det är dumt att chansa. Samma förhållande gäller tydligen för barken.
 
Att väga ved med röta blir också missvisande. Rutten björk väger inte mycket, men innehåller väldigt lite energi. Just björken är viktig att randbarka eller klyva eftersom björknäver är mycket tätare än t ex gran-, tall- och aspbark. Jag är väldigt skeptisk till att man kan låta björk ligga länge som långved utan att åtminstone randbarka utan att det ruttnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.