Trefasskenan förvirrar mig vid inkoppling. Den är ju oftast gjord så att vart tredje plint är L1, dvs 1;2;3;1;2;3.... Nu har jag tagit bort två stycken 10A säkringar för att få plats med tre st 16A säkringar, dessa sitter ihop till en enda enhet så att säga.

Tyvärr är trefasskenan för kort för att nå L3 på 16A säkringen. Då byglar jag alltså helt enkelt från den närmaste L3 från samma rad på DIN skenan med en 2,5mm tråd?

En annan fråga; det sitter två stycken 25A JFB. Där en är till kyl, frys, astrour och mediaskåpet. Den andra går till resten av huset + bastu och spis. Hur räknar man om JFB klarar av belastningen?
 
E
F fixarx skrev:
Då byglar jag alltså helt enkelt från den närmaste L3 från samma rad på DIN skenan med en 2,5mm tråd?
Med en 6mm² RQ, om centralen är avsäkrad 25A eller gänga 2.

Vad gäller jfb så finns det ingen belastning som den ska tåla mer än märkströmmen, vilken bestäms av närmaste avsäkring innan jfb.
 
Vad förvirrar dig med 3-fasskena? Ja, du kan bygla med en 2,5 mm2 koppartråd även om man normalt använder minst 6mm2 på ”undersidan” i en central.

Det behöver du nog inte bekymra dig om, bor du i en villa? Vad har du för huvudsäkring? Har du 25A kan du ju aldrig överlasta din jordfelsbrytare.
 
TS menar nog läckströmmen. Det låter ju klart som en "snedbelastning" som det är nu. Man kan nog med fördel flytta några fler "lågriskgrupper" till den första JFBn. Det finns schabloner för hur stor den naturliga läckströmmen kan vara från olika apparater, men som tur är har det flesta en betydligt lägre läckström i verkligheten, annars skulle det inte fungera.

 
E Emil_K skrev:
Med en 6mm² RQ, om centralen är avsäkrad 25A eller gänga 2.

Vad gäller jfb så finns det ingen belastning som den ska tåla mer än märkströmmen, vilken bestäms av närmaste avsäkring innan jfb.
Menar alltså läckströmmar men det är som siltberg säger så det ska inte påverka mig så mycket. Med tanke på att det ligger lite fler säkringar på JFB2 jämfört med JFB1 var min tanke att flytta över och jämna ut lite men det skiter jag i nu.

Ja, det är 6mm2 men jag har inte tillgång till en sådan tråd för närvarande då det är en stuga i skogen långt från stan. Därför undrade jag om det var ok med 2.5mm2.

J Johan456 skrev:
Vad förvirrar dig med 3-fasskena? Ja, du kan bygla med en 2,5 mm2 koppartråd även om man normalt använder minst 6mm2 på ”undersidan” i en central.

Det behöver du nog inte bekymra dig om, bor du i en villa? Vad har du för huvudsäkring? Har du 25A kan du ju aldrig överlasta din jordfelsbrytare.
En sommarstuga men är byggd som permanent boende. Precis min tanke, jag brukar normalt bygla med 6mm men har bara tillgång till 2.5mm här ute i skogen. Kan ju fungera som tillfällig koppling tills jag återvänder till hösten med en riktig 6mm2

20A huvudsäkring
 
Redigerat:
Oavsett så går det bra med 2,5mm2 då den bara ska betjäna en 16A dvärg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För ev. Elektriker på plats i framtiden undrar jag om säkringarna behöver omöbleras lite som siltberg menade. Jag anser att det är OK men kan med fördel flyttas 2-3 belysningsgrupper till JFB1.

https://imgur.com/a/MwHgSg8

46;47;48 är 16a uttag jag ska ha
 
Fungerar det inte som det är nu eller hade du tänkt laga det som är helt?

Protte
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Fungerar det inte som det är nu eller hade du tänkt laga det som är helt?

Protte
Det fungerar men om det kan förbättras tänkte jag mest på
 
E
Låt uppdelningen vara som den är. Möjligtvis kan du lägga en belysningsgrupp under samma jfb som kyl och frys, för att så tidigt som möjligt upptäcka om jfb slagit ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.