Skulle vilja ha råd kring hur jag skall montera fågellist på vårt tak - skall jag montera det enligt nedanstående bild?

Vad spikar jag med för spik?

Tacksam för råd!

Fågellist monterad på tak med tegelpannor och underliggande träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fågelspik monterad på taknock med tegelpannor som skydd mot fåglar vid en huskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ytterligare googling visar montering åt båda håll men de flest rekommenderar är att man skall ha piggarna mot mark och ej mot nock - dvs tvärtom mina bilder...
 
Sätt dom som på bilden. Vänder du på listen är det risk att piggarna tar i klacken på pannorna.
 
Vänd på den.

syftet är att inte fåglar ska flyga in under pannorna och bygga bo.
 
F falkn skrev:
Vänd på den.

syftet är att inte fåglar ska flyga in under pannorna och bygga bo.
Tack för svar!(y)
 
F falkn skrev:
Vänd på den.

syftet är att inte fåglar ska flyga in under pannorna och bygga bo.
Ok, nu har jag fått två olika svar precis som på nätet. Har dock läst mig till att om man har den som på bilden så kan fåglar ev komma in men ej ut...

Får testa att vända på den och se hur pannorna ligger.

Vad skall jag använda för spik?
 
På bilden sitter bandet lite länge in än vad vi brukar montera dom. Vi använder korta montageskruv för utebruk.
 
J Joak skrev:
På bilden sitter bandet lite länge in än vad vi brukar montera dom. Vi använder korta montageskruv för utebruk.
Ok, jag kanske skulle montera dem på yttersta brädan då?

Piggarna skall väl stanna under pannan?
 
Ja på båda frågorna. Sätt en fotplåt när du ändå håller på.
 
J Joak skrev:
Ja på båda frågorna. Sätt en fotplåt när du ändå håller på.
Tack!

Gällande fotplåt - vad är syftet med den i detta fall - och hur skall den i så fall monteras?
(Frågar för att jag har förstått att den ofta sätts under papp med överhäng över hängränna - jag har ju inte papp på taket tyvärr...)
 
Syftet är att hindra vatten o rinna mellan ränna och fotbräda. Krokarna är nedsänkta så det går bra o lägga dit plåten först. Pannan vilar bara längst ut på hörnet iallafall.
 
J Joak skrev:
Syftet är att hindra vatten o rinna mellan ränna och fotbräda. Krokarna är nedsänkta så det går bra o lägga dit plåten först. Pannan vilar bara längst ut på hörnet iallafall.
Ok!

Vad jag hunnit läsa mig till är att man skall ha papp under fotplåten för att undvika kondens. Skall jag fästa en liten remsa på taket över rännkrokar etc. och sen på med fotoplåt och sen fågellist?

Eller kan jag fästa pappen under plåten innan jag skruvar fast den?
 
Lägg en remsa papp först om du vill. Det är bara att klämma fast med plåten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.