N Nibor_ skrev:
Misstänkte det.
Med andra ord så kanske det inte finns någon registrerad ägare hos skatteverket, vilket det borde ha gjorts vad jag kan läsa mig till, svårt vid en försäljning annars.
Ska väl skattas på en stuga som står på ofri grund också om jag fattat det hela rätt, dock när den säljs, hm.
Trassligt detta.
Hus på ofri grund räknas som lösöre och har därför ingen egen fastighetsbetecknig.
 
N Nibor_ skrev:
Värdet är troligtvis över 50 000 nu, men ja den kan nog har flugit under radarn tidigare.
Att vi arendera marken bevisar väl inte att stugan är vår direkt ?
Den är ju dock vår, lös egendom, finns barn till den avlidne som kan bekräfta detta samt massor av fotografier sen bygget av den och nyttjandet, lite tveklös bevisning kanske.

Men stugan är nedplockad från en plats och uppbyggd på en annan där man slöt ett arende med dåvarande markägare.
Nuvarande markägare vet att det är våran och har aldrig och kan inte bli någon annans då det är lös egendom ?

Men det jag funderar mest över är om det går att försäkra stugan (som inte finns registrerad).
Sambons gammelmormor hade den försäkrad, på något vis..
Låt ditt försäkringsbolag svara på det istället för löst spekulerande här.
 
Nanny Fine
E egeside skrev:
Hus på ofri grund räknas som lösöre och har därför ingen egen fastighetsbetecknig.
Behövs inte för att vara föremål för beskattning...
 
Köp marken, finns inget dummare än att arrendera. Köper du marken så får du en fastighet med en byggnad på och ett värde i stugan, även om den ligger mitt i skogen så blir det fort värt det mångdubbla.
Att arrendera en ”parkeringsyta” för sitt hus är noll värt. Tröttnar du på huset så blir det helt plötsligt säljbart då det är en fastighet med en byggnad på som du säljer. Då kan du få något tillbaka för din renovering, du ”kostar på” din egen fastighet och höjer värdet på den.
 
  • Gilla
dinos och 2 till
  • Laddar…
@Byggdjuret : Anser du att ditt inlägg tillför ngt i denna tråd? Och i så fall vad? Avsåg du att ifrågasätta TS uppgifter om skadegörelse eller fastighetens plats? Eller är du ett troll som vill skapa konflikt?
B Byggdjuret skrev:
Så öde verkar den inte ligga om folk orkar ta sig dit
 
N Nibor_ skrev:
Ja det kan nog vara en god idé.
Markägaren ville ha ca 100 000 för en plätt på ca 50×50 meter (avstyckning) ingen skog alls, berg och skogsmark typ, vi kände att det inte var värt det riktigt.
Om du funderar lite på hur mycket kärlek det lagts på byggnaden, och att du personligen fått den som en GÅVA så kanske du borde tänka om?

100 tusen... du har antagligen lagt mer pengar på läsk och mobiltelefoner.
 
Se även till att få upprättat ett servitut för att kunna komma till stugan över annans mark.
Lite tråkigt att äga en liten oas, men måste ha helikopter, för att markägaren vägrar tillträde på sin Mark.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
N Nibor_ skrev:
Hur ska man på bästa sätt gå till väga för att vi skall stå som ägare på stugan?
Kan vi försäkra den ?
Hej!
Du verkar ha fått svar på det mesta, tänkte bara flika in lite av egen erfarenhet då vi har en liknande situation (dock inte arv).

Vi köpte ett torp (utan el/vatten) på ofri grund, kommunal mark i ett naturreservat, för cirka 15 år sedan. Det fanns då inget (giltigt) arrende-avtal med kommunen (de hade glömt bort det under årens lopp och det senaste försvunnit i arkiven). Köpekontraktet skrevs helt enkelt som "torp på ofri grund, xxx-vägen x".

Vi drog sedan på samma sätt som ni i hur man bäst fick till det så att man lagligen ägde det. Precis som konstaterats ovan så är själva huset lös egendom, och har således ingen lagfart eller fastighetsbeteckning. Men om huset har ett taxeringsvärde så ska man registrera den hos skattemyndigheten för att eventuell fastighetsskatt ska bli rätt. På deras hemsida finns det en kalkylator för att räkna ut taxeringsvärden, men utan tomt och el/vatten så blir det inte mycket värde av det. Men det gick i vårt fall i alla fall att registrera den hos dom, handläggaren ansåg att det var lika bra "så det blir rätt i pappren".
Vi fixade även ett nytt arrende-avtal med kommunen, även om det tog en stund att få deras kvarnar att mala i en fråga som de inte hade någon aning om hur de skulle hantera. Som info så betalar vi ca 3000 kr/året i arrende, vilket om jag får säga det är väldigt billigt egentligen ("tomten" är lite beroende på hur man räknar 1000-1500 kvm, civilisationsnära med 50 m till badsjö). Vi har möjligheten att stycka av tomten, men har valt att inte göra det ännu av olika skäl.

Försäkring var som du konstaterat inget problem, de kränger gärna på en det mesta. Vi löste med åldersreduktion, när vi räknade på det så gjorde det stor skillnad vid eventuell brand så det var värt det.

Några saker att ta i beaktan i valet att stycka av tomten: Med en avstyckning så får fastigheten en egen beteckning, och det sätter vissa hjul i rullning. Sophämtningsavgift (eller vad det heter nuförtiden) kommer som ett brev på posten, kostar en slant även med sommarabbonemang. Äldre torp/stugor har ofta lite okonvensionella lösningar på grå/svart-vatten, beroende på kommun så kan det bli svårt att få godkänt och utan el så är det begränsat med lösningar att ta till.

Angående pris på en eventuell tomt, så kan en vända på det på flera håll. Om man ser till tomtpriser så är 100 kkr inte mycket pengar, fast frågan är om det egentligen kan anses vara en tomt? Utan anslutning till el/vatten är det inte mycket mer än skogsmark. Om ni har ett arrendeavtal (skriv det på lång tid!) så kan inte markägaren sälja marken som tomt till någon annan än er (marken kan givetvis säljas men då följer ert arrende med till nästa ägare). En hektar skogsmark i Värmland kostar kanske 30 kkr, så sett till det är 100 kkr för någon 1000 kvm bra betalt med tanke på att det troligtvis inte är många träd på ytan ändå. Men värdet om ni vill sälja en vacker dag är givetvis högre om det är egen tomt... Så det viktigaste är nog ändå att vårda kontakten med markägaren!

Hoppas du fick någon mer input, och lycka till i de värmländska skogarna!
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden men om jag förstod rätt så har en stuga försvunnit? På google maps kan man se historik över satellit-bilder, har en stuga någonsin funnits där?
 
  • Gilla
  • Haha
udihow och 2 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden...
Ett tips är att läsa tråden innan man svarar. Stugan finns i verkligheten, men saknas i registren.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett tips är att läsa tråden innan man svarar. Stugan finns i verkligheten, men saknas i registren.
Hade lite bråttom och bildade min uppfattning lite snabbt efter jag såg någon annan lägga ut en satellitbild. Men nu vet alla att man man kan använda google maps om stugan är på vift :)
 
Angående priset på marken verkar det inte helt orimligt, pappa fick betala ca 100 000 för sin tomt när den styckades av, tidigare var det arrende på en tusenlapp om året, som skulle chockhöjas till 10 000 om året. De ville först att han skulle köpa närmare 10 000 kvm, men han vägrade betala för sankmarken.
Sommarstugeområde i närheten av Hagfors:

Satellitbild över fastigheten GEIJERSHOLM 1:182 med markerade tomtgränser i ett sommarstugeområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R rwidlund skrev:
@Byggdjuret : Anser du att ditt inlägg tillför ngt i denna tråd? Och i så fall vad? Avsåg du att ifrågasätta TS uppgifter om skadegörelse eller fastighetens plats? Eller är du ett troll som vill skapa konflikt?
Nu lugnar vi ner oss lite.
Sen kan du fundera på vad ditt inlägg bidrog med
 
Det här verkar för soppigt för att gör-det-själva. Det är värt ett par tusenlappar att tala med en advokat och få reda på exakt vad som behöver göras.
 
Undrar hur det gick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.