Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant att det endast är nej-röster som är bindande.
Så om man vill genomföra en förändring så hjälper knappast en folkomröstning alltså.
Då måste ändå genomföra ett riksdagsval och ny omröstning i kammaren.
Demokrati och majoritetsstyre :thinking:
Ja, det verkar onekligen tandlöst men det var väl standard mellanmjölkskompromiss för att öht få igenom det kanske? C hade ju orsakat politisk kaos redan då med sitt kärnkraftstrams.

Ska läsa på lite när jag har tid.
 
A
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att det där med att det är omöjligt och olagligt med en lockdown bara är trams.

Hur gjorde resten av Europa då?
Varför tror du att det bara är trams? Du får gärna komma med bättre belägg för dina teorier än bara hävda att något är trams.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att det där med att det är omöjligt och olagligt med en lockdown bara är trams.

Hur gjorde resten av Europa då?
Många länder har lagar som t ex tillåter tidsbegränsade utegångsförbud. Det saknas i Sverige, men det kommer kanske komma som ett resultat av den här pandemin.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
J
K Kreutzer skrev:
Detta var det mest grandiost famösa inlägg jag läst i hela tråden. Du sätter dig över alla andra genom att påstå dig förstå vad forskare säger. Kan du svara på om du är forskare själv?.

Du säger ”Det är knappast några världsledande forskare som har tittat på övergripande siffror” . Det är möjligt men hur vet du det. Och källa på det ?.

”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker”.
Låter precis som barn: - Jag är mycket bättre än dig. - Nej jag är mkt bättre än dig. - Jag är 1000 miljoners miljoner bättre än dig vad du än tycker.
Du har inte en blekaste aning om detta. Ingen i forskarsverige vet detta, det finns bara olika antaganden.
Eller sitter du inne med information som vi borde förmedla till världen?.
Ursäkta, jag hade egentligen tänkt att sluta kommentera alla dina stolleprov, men nu har du ju tappat det fullständigt. Nu förstår jag bättre hur det kommer sig att du har svårt att förstå enkla sammanhang. En fördel är iofs att BirgitS slipper bifoga länkar till källor i fortsättningen, åtminstone svårlästa forskarrapporter utan bilder till.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att det där med att det är omöjligt och olagligt med en lockdown bara är trams.

Hur gjorde resten av Europa då?
Du måste gilla de ändringar Putin gjorde i sin grundlag så att han kan sitta på livstid.
 
J Jocke Best skrev:
Du måste gilla de ändringar Putin gjorde i sin grundlag så att han kan sitta på livstid.
Nej jag gillar inte Putin och jag anser inte att det är en rimlig jämförelse.
 
tusenett skrev:
Varför tror du att det bara är trams? Du får gärna komma med bättre belägg för dina teorier än bara hävda att något är trams.
Jag anser att jag presentera tillräckligt med belägg när jag ställer den retoriska frågan om hur resten av Europa gjorde.

Är Sverige verkligen så unikt i världen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vad gäller möjligheten att sätta tex Stockholm i karantän har den väl alltid funnits i den befintliga smittskyddslagen?
Grejen är väl då att den här sjukdomen inte klassats som allmän- och samhällsfarlig tidigare, så den har inte omfattats av lagen.
Men nu är den klassad och kommer stt omfattas av lagen from 1juli.

De sätter in åtgärder nästa vecka.
”Detaljerna kring hur det ska gå till ska presentera nästa vecka, men Tegnell säger till tidningen att arbetet kommer införas successivt”
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-ska-borja-spara-mer-aktivt-igen/

De har kanske vetat det hela året (from februari minst)
Kan ingen läcka? Ett Corona leaks, tack!
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller med om allt.
Dock är det fortfarande ett backspegelperspektiv. Något du kan säga när du nu sitter med facit.

Vad visste något som helst Europeiskt land om läget under Januari. Den sista december släppte Kina ut informationen om att de hade en smärre epidemi i Wuhan med ett nytt virus, men att de snart skulle ha läget under kontroll.
(Och redan då fanns det alltså massor av smittade människor i de flesta, kanske alla, Europeiska länder)

Jag håller till 100% med om att mottagandet av de Italienska sportlovsresenärerna var rätt valhänt. Mycket borde gjorts annorlunda.
Men nu ska även jag använda facit, dvs det vi vet nu.
Det hade faktiskt inte spelat någon roll!
Idag vet vi att det var inte därifrån vi fick vår stora allmänna samhällsspridning, utan det kom ju från GB, USA, Belgien, Tyskland.

Men till nästa gång hoppas jag att det finns lite planer över hur man ska agera när något liknande händer.
Nej vi hade inte backspegel på företaget i januari när vi insåg riskerna med utlandsresor.
Även med den karens vi satt upp för att skydda företaget från att få in smittspridning.
Detta har hjälpt oss mycket då vi fortfarande har väldigt få sjuka och ingen som blivit allvarligt sjuk.
Den enda jag känner till som blev lite mera sjuk var en medarbetare som åkte till Tyrolen i Österrike som tillsammans med 9 andra vänner där alla blev sjuka. Detta före UD avrådan om resor dit. Med en avrådan i januari hade de troligen avbokat sin resa som var i mars.

Ja det som nu framgår så fick vi in en hel del från andra länder som orsakat smittspridning.
Det är vad vi tror idag och eftersom vi testade så få tidigare så vet vi tyvärr inte allt om hur smittspridningen gått till.

Vårt mottagande på företaget (och många fler) borde varit en regel som gällt hela landet. Förutom 14 dagars karantän som sattes upp har vi sett till att de är friska innan de återvänder. De som tidigare satt i mindre "kontorslandskap" alltså flera i samma större kontor är nu separerade för att undvika smittspridning. Detta även om de suttit 3-4 meter från varandra.
Detta gick ordna nu när en hel del får arbeta hemifrån och då blir kontor lediga. Smart.
Den kollega som var i Tyrolen lät vi av försiktighetsprincip få jobba hemifrån en och halv vecka efter sista symptom. Ja då visste vi inte allt om covid-19 och vi misstänkte att det kunde finnas fall som sprider smitta längre. Nu verkar det inte vara så men när det gick så valde vi att ta det lite lugnt med att komma tillbaka till jobbet. Dessutom lugnare för övriga medarbetare att inte riskera få in smitta på företaget. Den medarbetaren är sedan ett bra tag tillbaka och har kunnat berätta mer om hur sjukdomsförlopp varit och till hjälp om andra blir sjuka.

Ja vi får verkligen hoppas att vi lärt oss något på detta och tar fram handlingsplaner i god tid och inte som nu med trial and error försöker hitta på saker allt efter hand. Även att dessa planer gör att vi ser till att hålla lager av skyddsutrustning för vårdpersonal. Det är ofattbart naivt att tro att i en pandemi kan man börja köpa på sig skyddsutrustning när alla länder behöver fylla på. Man tror knappat det är sant och de har ändå fått lön många år och gjort ett så dåligt jobb.

Vårt företag (inte jag som äger det) ser varje år till att i god tid köpa på oss handsprit inför influensatider och hade därför bra förråd att ta till inför denna smitta. Vi ställde tidigt in alla tjänsteresor och besök.Sådant borde funnits is nationella krishanteringsplaner hur företagen bör göra vid en pandemi.

Och avslutningsvis, en pandemi är inget osannolikt och med en relativt nära händelse av en kompis till dagens corona så var det utbrottet i Kina av SARS i början av 2000 talet.

Så till uttrycket, "vi såg det inte komma" ger jag inte mycket för.
 
  • Gilla
krill7 och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att det där med att det är omöjligt och olagligt med en lockdown bara är trams.

Hur gjorde resten av Europa då?
Varje land har sin egen grundlag så de är olika.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Varje land har sin egen grundlag så de är olika.
Och det är bara Sverige som behöver vara handlingsförlamat vid katastrofer för att inte kunna bli en diktatur?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
sunnis
Ulltand Ulltand skrev:
Det klart det gör. Inlägg 19365 bevisar på intet sätt motsatsen. Märkliga resonemang om att dödligheten äver fortsatt efter en lock down. Klart den gör det om den inte 100%-ig men i mindre omfattning.

Här kan du jämföra hur lika Sveriges och Danmarks dödstal utvecklade sig fram tills Danmark stänge ner. Ca 2 veckor efter det började kurvorna dela sig. Danmarks kurva stabiliserade sig medan Sverige fick en progressiv ökning av dödstalen.

[bild]
Problemet är att datan är motstridig, tittar man på hur effekterna faktiskt blev i samhället av åtgärderna så är Sverige mycket snarlik sina grannländer. Samtliga länder i norden så ökar den sociala distansieringen kraftigt från och med den 12 Mars.

Fyndigheter med coronafall i December både i Italien och Sverige innebär i praktiken att det funnits smitta här tidigare, det klart att det gör enorm skillnad när man väl sätter in åtgärder, tiden är väldigt kritisk första veckorna in i en pandemin. Sverige borde redan stängt ner samhället i februari eller t.o.m redan januari.

Det tråkiga är ju att Sverige kan ha gjort helt rätt men haft en allmän smittspridning med virus från USA och Belgien redan i Januari och februari utan att det varit till vår kännedom.

Att Italien skulle ha haft ensamrätt på sin smittspridning tills börskraschen 27 februari och tiden efter det introduceras viruset via allmän spridning i övriga EU där varje land fick en varsin smitta får nog anses vara mycket osannolikt.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och det är bara Sverige som behöver vara handlingsförlamat vid katastrofer för att inte kunna bli en diktatur?
De andra länderna har inte svensk grundlag.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Vad gäller produktionskapacitet så är det ju väl belagt hur och var produktion kommer att ske så där är svårt att tro att Astra medvetet går med felaktig information eller saknar förmåga att behömma sin produktionskapacitet.

Så har du inget annan en din magkänsla så håller jag för troligt att Astras prognos är bättre än din.

Den fortsatt största riksen lär vara att vaccinet inte är tillräckligt bra.
Produktionskapacitet kan/vågar de inte ljuga om alltför vidlyftigt, vad som är rimligt är nog välkänt av konkurrenterna och troligen myndigheter i många länder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.