karkulla! vilket program har du för att göra dina snygga bilder i?
ser att du har samma vedvagnstyp som jag ,gamla sj-perronggodsvagnar
 
pellefant skrev:
karkulla! vilket program har du för att göra dina snygga bilder i?
ser att du har samma vedvagnstyp som jag ,gamla sj-perronggodsvagnar

SKetchUp. Lättanvänt och hyggligt billigt för att vara ett CAD-program. Rekommenderas!
 
Andreas_Hansson skrev:
Makalöst snygga ritningar  :)
Tack! Det är bättre att göra misstagen i datorn än i praktiken. Skissar man bara i X och Y är det lätt att göra misstag med den tredje dimensionen. I alla fall är det så för mig.
Vi renoverade en gammal ladugård med målet att det skulle bli ett mordernt stall och gjorde en hel del nybörjarfel i inredningen som vi helt enkelt inte tänkte på vid ritandet på papper. Missnöjda med vår renovering bestämde vi oss att göra om åss köpte vi det här programmet, ritade om allt i 3D och slutresultatet blev exakt så som vi tänkt oss.
När jag nu bygger värmecentralen så har den bättre förutsättningar att bli bra jämfört med stallet, för på något sätt har jag redan varit inne i byggnaden genom att den är ritad i 3D. Det är iofs säkert den tjugonde revisionen, är som sagt nybörjare... ;)
 
Oj, vi har 6-7 stora björkar & 3 stora granar som är mer eller midnre fällda och uppstyckade, kvar är nu att låna en vedkap och kapa upp dem. Men helst ska vi alltså vänta till 2008 innan vi använder den veden? :(
Just nu står 3 björkar upp, de 3 granarna kvistas och kapas upp i helgen & resten ligger under presenning på tomten nu.
 
A. Nygren skrev:
Oj, vi har 6-7 stora björkar & 3 stora granar som är mer eller midnre fällda och uppstyckade, kvar är nu att låna en vedkap och kapa upp dem. Men helst ska vi alltså vänta till 2008 innan vi använder den veden? :(
Nej, hösten 2007 har den veden torkat två vårar och efter det så torkar den inte mycket mer utomhus. Om ni kapar och klyver nu, alltså.

Just nu står 3 björkar upp, de 3 granarna kvistas och kapas upp i helgen & resten ligger under presenning på tomten nu.
Ta bort pressenningen. Den gör ingen nytta alls förrän veden har torkat. Färsk ved är så sur att den inte blir surare av lite regn. Däremot gör pressenningen att fukten som finns i veden inte har någonstans att ta vägen. När veden har torkat så ska man tänka på att pressenningen ska vara ovanför veden. Inte direkt på och inte runt.
 
A. Nygren skrev:
Oj, vi har 6-7 stora björkar & 3 stora granar som är mer eller midnre fällda och uppstyckade, kvar är nu att låna en vedkap och kapa upp dem. Men helst ska vi alltså vänta till 2008 innan vi använder den veden? :(
Det beror hur grovkluven ved är oxå, ju mindre bitar desto snabbare klar för eldning o om ny klyver den nu o torkar de fram till midsommar då ni ladar el täcker den som sveno beskrev.. Har de varit torrt o bra väder fram till midsommar ska den va tillräckligt torr att eldas med i vinter..
 
Det är väl en sanning med modifikation att säga att veden inte torkar efter midsommar. Veden torkar hårt draget så länge luftfuktigheten är under 100%, och tempen 15°C.
Vid midsommar har man fortfarande nästan tre månader av varma dagar, och i augusti även mycket torra dagar. Därmed inte sagt att man kan klyva veden vid midsommar och tro att den torkar till hösten.

Fö. är jag en förespråkare för att ved ska torkas under två år.

:cool: :cool:
 
Har lite problem. Precis flyttat till vårt nya hus och måste ta reda på hur jag ska göra med veden. Jag vet inte om jag ska ha den inne eller ute. Lägger jag den ute måste jag väl stapla den och jag vill heslt slippa de momentet  ;)  Tanken är att jag ska använda mig av 1m3 stålkorgar som står på pallar, sådana med plasttankar i, och antingen fylla så många som möjligt och ha dom färdiga ute. Kan nog få tag i 20-30st så får ju nästan plats med hela årsveden. Eller ha veden på rännet, om golvet håller. Har en avdelning där dom har haft säd och säd är ju inte jättelätt, så de kanske håller för ved med. Eller ha det på logen. Men torkar det bra om jag bara matar in det antingen på rännet eller logen? Räcker det att bygga upp ett golv av pallar och sen bara mata in veden? Isåfall räcker det ju med kanske 5-6korgar i omsättning. Som jag fyller allt efersom då. Passade på att köra hem lite ved nu när jag ändå hade skotaren hemma. 40m3 på några timmar
 
Om fukthalten i veden är 40% och relativa luftfuktigheten är 90% torkar den inte mycket, inte.
 
frystorkad ved då? tillsätt bara varmt vatten och rör om :D
 
apersson850 skrev:
Om fukthalten i veden är 40% och relativa luftfuktigheten är 90% torkar den inte mycket, inte.
90% blir det i luften när det regnar eller korta perioder morgon/kväll. Resten av dagen blir det ju vanligtvis torrare , vinden och solen hjälper till :).
Ligger den klyvna veden luftigt och skyddat för regn under sommaren ( EJ täckt över med presenning!) så torkar det tillräckligt för att eldas med i vinter :). Vi har knappt plats för 2 års lagring och det fungerar ....
gaia
 
Vi har bara lagt presenning ovanpå veden sen hänger den löst på sidorna, det var mest för att dölja den från grannarna :)
 
Gådeberg: Jag tycker absolut att du ska förvara veden inne. Om det är tillräckligt stort/luftigt utrymme och du förvarar veden på rus (ostaplad hög) så torkar det nog tillräckligt bra.

A.Nygren: Får ni inte kondens på veden där presenningen har legat emot?
 
kex91 skrev:
Det är väl en sanning med modifikation att säga att veden inte torkar efter midsommar. Veden torkar hårt draget så länge luftfuktigheten är under 100%, och tempen 15°C.
Vid midsommar har man fortfarande nästan tre månader av varma dagar

:cool: :cool:
Detta är från äldre generationer o gäller för norrland för när man kommer in i rötmånaden så torkar ju inte ens kläder man hänger ut.. ::)
Det är mycket riktigt så att varmaste månaderna är juli-sep men även fuktigast..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.