ok ska testa lite idag
har den i hallen/mitten av huset.
kört på kyla o 16 grader då jag fått för mig den pumpar in kallast luft då.
 
Jag har en Shelly med effektmätare inkopplad på min LVP.
Kör den på cool/fläkt auto/22 grader

Första dygnet (30 ute och 28 grader i stugan) drog den 9 KW.
Senaste dagarna har den dragit 6 KW/dygn, så under 10 sek/dygn för bra klimat.

FRÅGA - Har en lillstuga på 20 m2. Finns det någon liten LVP som är liten i både storlek och effekt/pris?

Kan man installera en LVP själv? Vad behövs för specialare för köldmediat?
 
  • Gilla
He3
  • Laddar…
Tomture61
Med min Daikin Caldo XRH30 (LLVP) så testade jag avfuktingsläget . 160-660 W momentant + fläktläget hamnade på det lägsta (vilket den ställer in själv)
Ställer jag in den på kyla 23 gr (ute 28-30 gr) fläkt max drar den 120-160 W momentant ;)

Så skippa avfuktning om det nu inte regnar fukt från taket men temp är ok !
 
(y)
ska skippa avfuktning har hyffsat nya pannor :rofl:
en fråga till
den flåsar på rätt bra,någon som kör quiet mode på sin maskin ?
 
På sommaren är dessutom elpriserna väldigt låga om man nu inte har bundit upp sig på något dyrt avtal!

Tyckte det kostar 13 öre per kW och sen har man dessa avgifter och moms och skatt på momsen ;)
Så ca 40-60öre per kW borde man landa på.

Våra luftvärmepumpar har i snitt dragit 175-180kWh på somrarna och det är nästan ”gratis”
Men vi är ganska duktiga på att hålla fönster och dörrar stängda samt har rätt bra skydd mot solinstrålning.
 
J
P rickys skrev:
ok ska testa lite idag
har den i hallen/mitten av huset.
kört på kyla o 16 grader då jag fått för mig den pumpar in kallast luft då.
Så är det inte, citerar mig själv ovan

Det går inte fortare att kyla ner genom att sätta ex 16C nu på sommaren eller fortare att värma upp genom att sätta på 30C på vintern. Ställ in den så varmt du vill att det ska vara (ev justera någon grad), och glöm den sen.
 
Ändrar den inte fläkthastighet ju lägre temp den är inställd på? Initiallt tills set point är uppfylld?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
min flåsar nästan på lika mycket i auto läget kvittar om jag har den på 16 eller 20 grader
 
Varför kör du inte manuellt på hög fläkthastighet för bättre spridning ?
 
auto läget kör full speed som högsta på manuell.
ingen skillnad
 
Ok, ibland väljer innerdelen att gå ner lite väl lågt på flödet när den står på auto
 
28 grader ute
22 inne :)
 
  • Luftkonditioneringsfjärrkontroll visar 22 grader inomhus och 28 grader utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Tror märkena beter sig lite olika , min Daikin susar lite på fläkt auto , fast det är 24 gr 1 dm åvanför, börvärde 22 gr .
Låter min gå på max fläkt istället.
Har även en FLVP som byter all luft i huset var annan timme.
 
Jag har 25 grader i ett kök i söder kl 14:20. Ute är det 30. Helt utan AC, markiser eller något annat effektivt. Vi har bara vädrat rejält på natten.
 
Ja håller man bara solinstrålning och fönster och dörrar i schack så blir det inte tokhett men 25 är alldeles för varmt inomhus för min egen del .

Ställa ner ventilationen så det inte är någon forcerad variant underlättar också så man inte drar in mängder med varm luft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.